Ik heb laatst een bruteforce op mijn server gehad. Er staan belangrijke gegevens op op dus ik heb maar beslote een backup script te maken, en deze met een cron job te starten. Alvorens ik dit ging doen ging ik eerst informatie opzoeken op onderandere GoT en Google. Hier vond ik veel handige informatie, want ik wou er zeker van zijn dat hij mijn gehele schijf zou backuppen en dat ik mijn backup tar zo over een schone installatie kon zetten, zodat ik weer een werkend systeem heb.
Dit is wat er in mijn backup.sh staat :
Dit filetje staat in /backup/ en heet backup.sh. Ik heb een excludefile gemaakt waar in staat:
Hier is /plugit het mountpoint van mijn 2e 80 gig schijf, hier op komt de backup als het goed is ook te staan in /plugit/backup.
de rest spreekt voorzich denk ik.
Wat is nou precies het probleem? in mijn Crontab heb ik netjes staan:
Deze heb ik toegevoegd als root, met crontab -e.
Dit ging verder ook prima, Echter, nu voert het systeem de cronjob wel erg vaak uit. Zo lijkt het tenminste. Want ik krijg de hele nacht door wel 60 mails van de cron deamon van wel 1 mb. Dit klopt niet. Ik vraag me af wat ik fout doe.
Heb ik een fout script gemaakt of sta ik in een foute directory?
de kernel is 2.4.18 en ik draai ext3 op Debian Woody
Dit is wat er in mijn backup.sh staat :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #!/bin/bash echo ========================================== echo System Backup v 1.0 By Rick Bakker echo ========================================== echo Backupping RooT echo Starting... echo ========================================== echo echo echo creating . . . > system_backup_`date +%e_%b_%Y`.tar.gz echo cd /plugit tar -X /backup/excludefile -cvfzp /plugit/backup/system_backup_`date +%e_%b_%Y`.tar.gz /* echo System Backup Completed! |
Dit filetje staat in /backup/ en heet backup.sh. Ik heb een excludefile gemaakt waar in staat:
code:
1
2
3
4
5
| /plugit /tmp/ /var/tmp /mnt /root |
Hier is /plugit het mountpoint van mijn 2e 80 gig schijf, hier op komt de backup als het goed is ook te staan in /plugit/backup.
de rest spreekt voorzich denk ik.
Wat is nou precies het probleem? in mijn Crontab heb ik netjes staan:
code:
1
| * 2 * * * bash /backup/backup.sh |
Deze heb ik toegevoegd als root, met crontab -e.
Dit ging verder ook prima, Echter, nu voert het systeem de cronjob wel erg vaak uit. Zo lijkt het tenminste. Want ik krijg de hele nacht door wel 60 mails van de cron deamon van wel 1 mb. Dit klopt niet. Ik vraag me af wat ik fout doe.
Heb ik een fout script gemaakt of sta ik in een foute directory?
de kernel is 2.4.18 en ik draai ext3 op Debian Woody
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel