Toon posts:

Maxtor 120gig zwaar vertraagd na plaatsen HDD koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nadat ik het hele forum heb nagesearched en verschillende andere forums heb doorgezocht kan ik mijn "vreemde" probleem niet oplossen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Allereerst het systeem:

Asus A7N8X Deluxe 1.07
AMD XP 2600+ Barton @ 2074 mhz
standaard 1x512mb PC3200 400 mhzDDR RAM
Asus Geforce fx5200
350 Watt power
Maxtor 6Y120P0 (120,1GB) 7200 rpm 8mb
Maxtor 6Y080L0 (80,0GB) 7200 rpm 2mb
Maxtor 33073H3 (30,0GB) 5400 rpm

cpu 1.75 volt
mem 2.7 volt
agp VDDQ 1.5 volt

Systeem inelkaar gedraaid en daarna natuurlijk even gebenchmarked met 3dmark2003 en performancetest 5.0. Prima resultaten en stabiel systeem.

Alle tests (ook de disktest) zijn gedaan op C schijf en dat is natuurlijk de snelste (de 120 gig). deze schijf is opgedeeld in een C en D partitutie.
Vervolgens heb ik de D partitutie verwijderd en als NTFS aangemaakt.
Toen kwam ik erachter dat de hardeschijven te heet werden, wel 60 tot 65 graden :D dus toen ook koelers erop knald, een op elke 7200 rpm. prima temps nu 15 graden.

Ik dacht, tijd voor een benchmark en JA HOOR, mijn schijf loopt 2/3 trager dan mijn eerste paar benchmarks, WHAT THE HELL dacht ik. de rest zoals cpu en vid en mem lopen als een trein en scoorden gelijk aan mijn eerste benchmark. Even diep nadenken en nagaan wat ik in die tussentijd veranderd had. (dat is dus het verhaal hiervoor). Vervolgens heb ik de D partitutie verwijderd en weer als FAT32 aangemaakt, maar helaas. Geen performance winst.

Koelers dan? en ja hoor, als ik de koelers loskoppel krijg ik een snelheid winst van bijna tot bijna het oude niveau. beetje vreemd. Iemand vertelde mij dat het kon komen doordat de koelers een piekvermogen voor de schijf weghalen en dat het wel eens kon helpen om de coolers op losse stekkers te zetten. Klonk leuk maar mocht niet baten.
Daarna een 550 Watt voeding erin geknald, iets meer performance, maar nog steeds geen 2/3 winst op mijn disk benchmark en heb em weer terug gebracht. dus nu weer 350 watt

Nu ben ik helemaal hopeloos. Heb echt alles geprobeerd.
CPU MEM EN VID lopen als een tiet, alleen mijn disks niet.
en 2/3 snelheid kwijt in disk sequential write, read en random seek is namelijk nogal wat.

Powermax kan ik niet draaien omdat die niet compatible is met nforce chipset.

Ik hoop dat dit een volledige vraag is en dat jullie er iets mee kunnen.

Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen?

JTtotheB

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 11:28:
Koelers dan? en ja hoor, als ik de koelers loskoppel krijg ik een snelheid winst van bijna tot bijna het oude niveau.
Vaag .. Kun je niet proberen om een potmetertje bij de koelers te zetten, zodat je ze kunt afstemmen totdat de HDD een werktemperatuur van 35~40 krijgt? Probeer ook eens (tijdelijk) een aparte voeding (of tenminste een aparte molexconnectorkabel) voor de koelers.

Welk benchmarkprogramma gebruik je overigens? En hoe groot zijn de verschillen? (scores)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 21-01-2004 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Performancetest 5.0 van http://www.passmark.com/

en de verschillen zijn erorm. Tevens heb ik al veschillende HD coolers erop gehad en (weer beetje vreemd) die van q-tec geven mij meer performance dan die van Spiro.

De coolers heb ik (zoals eerder vermeld) al op andere molexconnectorkabels gehad op zo'n manier dat de schijf en cooler stroom krijgen van 2 stekkers.
hierin zit weinig tot geen verschil.

Maar ik zal het even laten zien:
de 1e lijn is zonder fans
de 2e lijn is met fans
de 3e lijn is zonder fans hoe het werkte voordat ik mijn verhaal hierboven begon. Mijn ijkpunt dus.

Ik merk de vertraging niet alleen met benchmarks, maar ook met kopieren of het laden van bijvoorbeeld NFS: Underground

Afbeeldingslocatie: http://www.piek-uur.nl/blunt/Performancetest.JPG

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 12:35 ]

• DaOverclocker
  • Laatst online: 12:10

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 12:06:

De coolers heb ik (zoals eerder vermeld) al op andere molexconnectorkabels gehad op zo'n manier dat de schijf en cooler stroom krijgen van 2 stekkers.
hierin zit weinig tot geen verschil.
Ik vind het maar vaag, ik heb hier nog nooit van gehoord!
Maar wat jij hier zegt, maakt echt nix uit. Die kabels zijn in de voeding allemaal met elkaar verbonden, dus of je ze nou aan de ene molex hangt of aan de andere dat maakt dus nix. Ik zou proberen om die fans aan een andere voeiding te hangen die dus nix met je pc te maken heeft. Maar dat zal wel lastig worden denk ik.
Maar het heeft dus nix met de temp te maken van de hd's? ik neem aan dat je meteen bencht als de fans uit staan, en dat de temp dan nog niet gestegen is.
Misschien kan je het ook es proberen door de fans wel aan te zetten, maar dan niet in de buurt van de hd, maar aan de andere kant van je hd.
Misschien dat er rara stralingen van zo'n fan afkomen ofzo?

systeem specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DaOverclocker schreef op 21 januari 2004 @ 12:55:
Maar wat jij hier zegt, maakt echt nix uit. Die kabels zijn in de voeding allemaal met elkaar verbonden, dus of je ze nou aan de ene molex hangt of aan de andere dat maakt dus nix.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je op die manier zoveel mogelijk storende fluctuaties in het stroom kan voorkomen. Maar ik ben op dat gebied ook geen expert. Als je het zegt, prima :)

Verwijderd

Om welke ventilatoren gaat het precies?
Draaien die op volle toeren, of zit er een regelaar tussen?
Wat zijn je +12V/+5V spanningen?
Je hebt geen bekabeling langs gevoelige componenten lopen?
Je ATA kabels hangen vrij?

Theoretisch is het goed mogelijk dat er EMI optreedt van ventilatoren - zo heb ik in de praktijk last gehad van verstelbare Enermax fans die op hun laagste toerental verschikkelijke storing op de +12V lijn gaven. Tijdelijk opgelost door andere fans te plaatsen, permanent gefixt door een condensator op de fan te solderen.
Dus als jij van die mooie plastic fans hebt die met hun magnetisch veld zitten in te stralen op je stuurprintje kan ik mij goed voorstellen dat er performance verlies is/kan zijn. Ik heb zelf een 120mm die aan via de voorkant lucht over onder en bovenkant van de harddisken heen blaast. Op die manier is de afstand tot stuurprint dus ook een stuk kleiner, de airflow hoger en toch minder herrie.

Wat betreft je HDD's, het zou kunnen dat door de oververhitting de schijven nu wat hebben opgelopen (bij uitzetting neemt de afstand kop/platter nl. erg af en veranderd de hoek - vandaar dat schijven vroeger 'thermische calibratie' moesten doen). De enige manier om erachter te komen of dat het is, zijn de lowleveltools uit de Faq (al zullen die alleen surface / communicatie-errors detecteren en geen kopafwijkingen).

De benchmark is in alle gevallen met NTFS gedaan? Want je kunt natuurlijk geen appels en peren vergelijken met elkaar ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 13:36 ]

Verwijderd

*knip*

En weg zijn de ongefundeerde trolls :)

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 27-01-2004 11:46 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Right,

Hierzo 2x WD 7200 met Qtec koelertje maar geen enkel vertraging what so ever.
Probeer eens de koeler wel aan te sluiten maar niet in de buurt van de HD. Op deze manier kom je te weten of je het in de voeding/spanning moet zoeken of de invloed van de koeler op de controler van je harde schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Sosabowski op 21-01-2004 13:35 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter

mijn +12v = 11.61
mijn +5v = 4.89

zegt dit jullie iets?

Bedankt voor deze snelle reacties, ik ga nu kijken of het misschien door magnetische straling zou kunnen komen (wat opzich raar zou zijn aangezien het allemaal standaard producten zijn die bijelkaar horen.)

je zou toch denken dat maxtor rekening houdt met het gebruik van koelers.

Overigens heb ik een Spiro en een Q-tec koeler.

>> NET GETEST EN HET MAAKT NIETS UIT<< schijf blijft traag..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 21:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 18:01:

mijn +12v = 11.61
mijn +5v = 4.89

zegt dit jullie iets?

Bedankt voor deze snelle reacties, ik ga nu kijken of het misschien door magnetische straling zou kunnen komen (wat opzich raar zou zijn aangezien het allemaal standaard producten zijn die bijelkaar horen.)

je zou toch denken dat maxtor rekening houdt met het gebruik van koelers.

Overigens heb ik een Spiro en een Q-tec koeler.

>> NET GETEST EN HET MAAKT NIETS UIT<< schijf blijft traag..
Je 12V is beetje (redelijk) aan de lage kant, is dat mét koelers die 11.61V?

Overigens heel vreemd geval moet ik zeggen, nog nooit van gehoord, maar jah, hardware, denk je het gekste gezien te hebben, komt er zo'n topic voorbij :P ;)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 21:30

Super_ik

haklust!

k zou het inderdaad zoeken in storing die door de fans veroorzaakt wordt, zowel als straling, als op je voedingskabels

al geprobeerd met een aparte voeding, alleen voor de fans? (storing op de kabel)
en tegen de straling zou je de fans kunnen afschermen met een fijnmazig gaas, (zoals in je magnetron deur ongeveer) t gaas eventueel nog aarden aan je kast.

[ Voor 7% gewijzigd door Super_ik op 22-01-2004 09:31 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Disken kunnen heel slecht tegen trillingen.
Ze krijgen het moeilijk om de kop precies te kunnen plaatsen.
Zit er misschien een fan tussen die trilt?

Een disk moet zo stijf mogelijk worden gemonteerd, als hij los op de vloerbedekking ligt zal hij ook minder presteren dan wanneer hij stevig in een kast zit geschroefd. Probeer dit maar eens.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
De schijven zitten goed vast en de coolers trillen eigenlijk helemaal niet.
Wat het magnetische effect betreft. Ik heb van de schijf gehaald maar wel stroom gegeven en er veranderde niets. Dus vervolgens er gewoon weer opgezet.

Met een losse voeding testen zou nog kunnen, maar deze optie is toch niet reeel voor mij om het systeem verder te laten draaien. trouwens, ik heb zelfs al een 550 watt voeding erop gehad, maar dit mocht niet baten.

Ik merk wel dat ik soms direct na het booten mijn performance terug krijg, maar als ik vervolgens 5 minuten later alles weer kwijt ben. Zou het kunnen dat het ijkpunt van mijn benchmark (180 mhz, zie boven) op precies zo'n manier is getest en dat het logisch is dat ik daar niet meer boven kan komen?
met andere woorden, gaat de performance van maxtor 8mb cache schijven naar beneden nadat hij even gebruikt is? heb ook hd-tach er overheen geknald en het eerste staafdiagram geeft een waarde van 13.2 aan. Zit nu niet thuis dus ik weet ook niet precies wat die waarde in houd. Maar dat weten jullie vast wel.

Is dit te traag en moet ik teruggaan voor een Seagate? of zeggen jullie dat dat normaal is en dat ik dit maar moet gaan slikken.

/offtopic: Als ik em terug breng, welke schijf moet ik dan halen?

J

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Zou het mischien de voeding zijn die het niet trekt :D ?

(sorry niet goed gelezen 8) )

[ Voor 23% gewijzigd door HyperDevil op 22-01-2004 11:32 ]

Verwijderd

Ik zeg: (groot voorstander van alles wat niet MaxtoR is).. Breng dat takkeding terug, ruil 'm in voor een Seagate, WD, of IBM.. ALLES is momenteel beter dan MaxtoR!! BAH!!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 20:02

GreyGhost

Het is een spook

Check je smart waardes maar eens met aida32 of met Speedfan, wie weet is je HD aan het overlijden, kan iig geen kwaad.

For I am grey, between the darkness and the light

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Exirion

Gadgetfetisjist

... was al gezegd ... ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Exirion op 23-01-2004 09:33 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:08

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 23:30:
Ik zeg: (groot voorstander van alles wat niet MaxtoR is).. Breng dat takkeding terug, ruil 'm in voor een Seagate, WD, of IBM.. ALLES is momenteel beter dan MaxtoR!! BAH!!
Ja jongen.. dat weten we nu wel.
Het gaat hier om iets anders dan Maxtor flamen en trollen. De vraag is niet of maxtor kut of heel kut is, maar waarom zijn schijf na 5 minuutjes ineens raar gaat doen..

Je kan trouwens deze schijf niet zomaar terug brengen want het is de vraag of het wel aan de schijf ligt, of dat het aan iets externs ligt.. okee ? :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, nog even ter afsluiting van deze topic het eindresultaat voor de nieuwschierigen onder jullie....

Heb mijn maxtor 120 omgeruild voor een Cuda 120 (Seagate Barracude 7200.7)
en jezus wat lopen die schijven mooi. Totaal geen geklik zoals in een ander topic is aangegeven. Ze lopen heel stabiel als ik kijk naar de benchmarks, totaal geen schommelingen en goed snel (vooral ook heel erg stil).
De snelheid is net niet hoe zo hoog dan bij de maxtor, (zou kunnen komen omdat deze schijven ata100 i.p.v ata133 zijn) maar wel stabiel. maxtor schommelde nogal wat.

Kortom probleem opgelost en (voorlopig) geen maxtor meer voor deze jongen.

Groeten,

J

Verwijderd

8)7 Ik weet het niet meer hoor.
Iedereen zegt wat anders.

Weet er toevallig iemand waar een paar benshmarks van de huidige WD en maxtor hd's te vinden zijn?

Normaal zou ik voor maxtor gegaan zijn. Maar veel winkels verkopen het niet eens.
En dat laat me twijfelen.

Kzoek geen SATA maar gewoon voor IDE (ata ofnie?)

Eisen :

betrouwbaar (dat ik mn producties / werkstukken niet ineens kwijt raak)
Snel (gamen + producen van muziek)
7200 rpm / 8mb cash

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 16:04 ]

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 23:30:
HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!

je moet er ff een andere schijf MET die koelers aanhangen en kijken of ie dan het zelfde doet...

*leest net dat al opgelost is sry*

[ Voor 24% gewijzigd door COMPUTERFREAKED op 27-01-2004 20:02 ]

Verwijderd

Dudes!! Khem de Maxtor diamond 160 gb 8 mb gekocht.

Heb dr gelijk een coolertje voor gekocht :D

Snel man, die nieuwe hd's!!
Pagina: 1