Toon posts:

[Win2kServ] Beroerd netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat iemand mij het verlossende antwoord kan geven.
Ik heb een specifiek probleem, en diverse mensen in de (IT) zeggen dat het een bekent probleem is, en andere hebben dit nog nooit meegemaakt.

De situatie is als volgt.

1 Windows 2000 Server ingesteld als PDC.
4 Werkstations met Windows XP Pro
1 10/100 8 port Hub
1 Draytek Vigor 2600 ADSL Router/Modem

Op deze lokatie is Cistron Internet

Het probleem is het volgende.

Als een gebruiker zich aanmeld op het domein, gaat dit naar mijn inzien te snel. Maar XP is op de achtergrond nog allerlei stuurprogamma's aan het laden, dus veel kun je niet doen. Als je het geduld heb opgebracht en de pc is klaar om mee te werken gaan alle lokale progamma's en Internet als een speer. Behalve als je contact wilt maken met een netwerk verbinding ( zoals bestanden op de server of snelkoppelingen naar andere werkstations ) Zeker de helft van de pogingen krijg je een " reageerd niet" melding, en de andere pogingen moet je even 4 minuten wachten en dan is de verbinding er wel. Het gekke is, "als" de verbinding er 1 maal is werkt alles 100%. alle netwerk verbindingen en documenten op de server staan binnen 1 seconden op het scherm. Behalve als een gebruiker zich afmeld en een andere gebruiker ( of dezelfde) zich weer aanmeld op dezelfde werkstation. Ook de diverse printers in het netwerk ( gedeeld op diverse werkstations) reageren regelmatig niet.

Op zowel de server als de router staat DHCP uit. Elk werkstation en de server hebben de volgende instellingen.

IP adres: in de range 192.168.1.20 t/m 192.168.1.70
De router heeft IP 192.168.1.1
De Server 192.168.1.20
Subnetmask 255.255.255.0
1ste Gateway= 192.168.1.1
2de Gateway= 192.168.1.20
1ste DNS= 62.216.31.50 ( Cistron )
2de DNS= 192.168.1.20

De kabels liggen als volgt:

De server is aangesloten op de router, samen met 1 pc en een Wireless accespoint ( die nog niet word gebruikt )
Ook de hub word hier op aangesloten, en de overige 3 pc's zitten op de HUB.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is, en niet te vermoeiend is om te lezen.
Wie heeft dit wel eens meegemaakt, en weet de oplossing.

P.s. Alle werkstations en server zijn volledig ge-update.

Groet,

Roland

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

waarom gebruik je A niet 1 gateway namelijk alleen de 192.168.1.1 als je naar een ander segment wilt moet je een gateway gebruiken dus je hebt gateway 192.168.1.20 helemaal niet nodig.

verder kun je je dns server instellen om queries te forwarden werkt perfect draai het zelf ook met cistron netwerk

verder by computer eigenschappen > computername > change > more > dns suffix invullen.

Verwijderd

Ik denk dat als je dhcp en dns installeert op je server, de machines minder moeite hebben om zichzelf aan te melden op bijvoorbeeld shares. Daarnaast zou ik eens proberen om de pc's direct op de router te zetten indien mogelijk.. Een hub is half-duplex, en daarom altijd minder als een switch.. De meeste routers hebben ook een 4ports switch ingebouwd, dus ik hoop dat dit in jou geval ook zo is..

Dit zou ik iig als eerste proberen bij wijze van test.

Verwijderd

Gaaf als primary DNS je AD server aan.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
tsja, dit spreek voor zich

win2k/xp machines kijken EERST naar dns voor host resolving,

je hebt een server staan als pdc (;)) je hebt dus op je dc dns moeten installen, stel op elke pc/server de dns-> server ip,

en op je server, een forwarder instellen naar je isp dns

Verwijderd

2 default gateways is inderdaad vragen om problemen.

en inderdaad alleen je interne dns gebruiken. btw pdc's bestaan niet meer in win2k

edit: misschien topic titel wijzigen in beroerde gebruiker? :) :)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 11:33 ]

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 08:51
En de HUB vervangen door een switch wil ook nog wel eens helpen. die zijn veel sneller omdat ze niet de netwerk delen maar alles op 1 snelheid houden.

The ones with the greatest power protect those who don't.

Pagina: 1