Toon posts:

ASUS K7 Terminator niet meer te flashen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een K7 barebone en die doet het in principe goed. Echter, omdat ik problemen had met de COM en LPT poorten, ben ik eens goed gaan kijken naar de bios. Beetje dom dat ik het niet eerder gezien had, maar het bios bleek de 1008 te zijn van de A7VL133-VM. Ik dacht dat het wel slim zou zijn om in dat geval maar terug te flashen naar 1003 van de A7VC (K7 barebone), maar om een of ander reden is de chip niet te flashen.

Aflash herkent de chipset wel, maar de flashchip niet. Ik heb geprobeerd om met Uniflash 1.33 en Aminf336 geforceerd te flashen, maar in beide gevallen lukt dit niet? Heeft SST39SF020A iets van een schrijfbeveiliging of moet ik ervanuit gaan dat de bios niet meer te veranderen is? Want ik kan nergens in de handleiding of moederbord een jumper of setting vinden om de bios te flashen - behalve [BIOS update] en die werkt niet - of een flashtool vinden die wél is staat is om de EEPROM te beschrijven...

Voor alle duidelijkheid: Ik heb al redelijk vaak een defect flashrom moeten terugflashen en als dat niet meer lukte, waren ze meestal ook echt dood. De BIOS kan ik helemaal uitlezen en bij een compare met de 1008 biosfile zijn er ook geen errors. Het probleem zit hem puur in het wissen en beschrijven.

Is er een oplossing voor dit probleem, behalve opsturen naar ASUS of de chip eraf snijden en een socket met nieuwe chip te plaatsen?

edit: SEARCH op google of forum leverde niets op

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 10:44 . Reden: typfouten verbeterd en kleine aanpassingen aan het verhaal ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Meer PMG dan VB, vandaar move VB > PMG :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Was met klikken blijkbaar niet goed op aan het letten...

Nog steeds geen ideeën van de mensen hier? Ik heb nl. ECHT geen zin om in mijn chip te gaan snijden als het niet nodig heeft. ASUS wil/kan overigens het bord niet los verkopen. Als ik de volledige kast verzend, komen daar ook nog eens arbeidskosten en verzendkosten ed. bij. Dan kost het mij bijna evenveel als wat ik betaald heb...;(

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de topic geplaatst had, maar omdat ik het wel nuttig vond om mijn resultaat te plaatsen...vandaar dus de kick.

De flashchip bleek alleen nog maar uit te lezen, maar hij was wel zijn ID string kwijt. Omdat ik van ASUS verder ook niet wijzer werd, heb ik een tweede BIOS Savior gekocht (zo'n vierkante RD-2PL; ik had al een RD-2M).

Ik heb bij de fabrikant, SST, de specificaties van de chip opgezocht (SST39SF020A) en dan met name gelet op de pin-out en het signaal. Omdat ik helaas geen enkel moederbord heb met een BIOSchip in PLCC package (ABIT KT7, ECS K7S5A Pro en MSI K7T Pro), heb ik daar iets omheen moeten flansen. Ik heb bij de kringloop twee onbekende moederborden gekocht die wel een DIP of PLCC socket gebruikten voor de chip...heeft iets van 5 euro gekost, omdat die man niet wist of ze het wel nog deden....NIET DUS!!!

Met een soldeerboutje van 15 Watt heb ik die sockets losgemaakt en vervolgens met paperclips heb ik pootjes gemaakt om de PLCC IN de DIP socket te steken. Na veel proberen ben ik erachter gekomen, dat de stukjes paperclip vrijwel evenlang moeten zijn. 2 millimeter speling op een pootje was al net te veel om succesvol te kunnen schrijven.

Met deze zelfgemaakte DIP/PLCC convertor heb ik mijn BiosSavior gebruikt om de bios van de A7VC te flashen op mijn K7S5A. De PLCC socket bleef daarna over en die heb ik dan ook gebruikt om een socket op de A7VC te plakken met wat geleidende lijm(ik durfde daar niet op te solderen). Uiteindelijk heb ik nu een foutlooswerkend moederbord MET verwisselbare BIOS! Op het moment van schrijven heb ik nog steeds de Savior met een xtra chipje in mijn K7 Barebone zitten...let wel:de Savior heb ik niet gesoldeerd, die zit in de nieuwe socket.

Heeft mij alles bij elkaar 30 (savior)+ 5 (2 mobo's)+ 5 (geleidende lijm) = 40 euro en wat paperclips gekost...Vind ik op zich nog wel meevallen.