eindelijk DTP programma voor linux [opensource]

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb een programma gevonden voor desktop publishing voor linux. zoals ik het zo lees zitten er erg veel features in: ik quote gewoon de hele mikmak ff

cribus is a Layout program for GNU/Linux®, similar to Adobe® PageMaker™, QuarkXPress™ or Adobe® InDesign™, except that it is published under the GNU GPL.

Scribus supports CMYK color, easy PDF creation, Encapsulated Postscript import/export and creation of color separationsand the EPS, JPEG, PNG, and XPM graphic formats. Printing is done via its own internal Postscript driver, which fully supports Level 2 Postscript constructs and a limited subset of Level 3. The driver that ships with Scribus can embed fonts for printing and you can use and output high resolution EPS files.

Afbeeldingslocatie: http://www.linux-mag.com/2001-11/img2/products_08.jpg

ik heb momenteel geen linux bak, maar dit lijkt me wel wat om eens mee te klooien :9~ Dit is allemaal gratis dus he!

ik heb nog een screenshot gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~scribusdocs/desktop2.png

Ziet er net uit als Quark, niet mn favoriet maar op zich wel functioneel.

het aanmaken van een nieuw document:
Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~scribusdocs/newdoc.png

[ Voor 14% gewijzigd door M4RTiN op 21-01-2004 10:57 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ is fanatiek linux user (mandrake 9.2)
Echter doe ik al mijn W&G dingen op windows.
Maar hoe meer software hoebeter :)

[ Voor 104% gewijzigd door himlims_ op 21-01-2004 11:13 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• M4RTiN
met dit programma kan je documenten opmake zoals posters boekjes rouwbrieven weet ik veel allemaal.

i.s.m. met The Gimp en Skencil moet je nu wel heel leuke dingen kunnen maken onder linux en is drukwerk geschikt bij je lokale drukker.

vergelijkbaar met Adobe Indesign en Quark Xpress en Pagemaker

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 23:01

TeeDee

CQB 241

Oke, prima, maar wat als je drukker dit niet ondersteund?
Kan je dit soort files saven als Xpress? Indesign? Pagemaker?

Kortom, hoe zit het met de compatibiliteit?

Verder ziet het er netjes uit!

Ik vind het trouwens ook een beetje eng dat er gebruik gemaakt wordt van een "own, internal postscript driver".

Afaik maken alle huidige Layout tools van de Adobe Postscript driver.
En geloof mij, zelfs daar zit nog verschil in.

Bijvoorbeeld van Xpress naar een SCREEN Trueflow workflow dient compleet anders verwerkt te worden als een Xerox Docucolor flow. Allebei wordt er gebruik gemaakt van de Adobe PS driver, maar op de RIPS is dat toch echt anders!

[ Voor 56% gewijzigd door TeeDee op 21-01-2004 11:24 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

TeeDee schreef op 21 januari 2004 @ 11:21:
Oke, prima, maar wat als je drukker dit niet ondersteund?
Kan je dit soort files saven als Xpress? Indesign? Pagemaker?

Kortom, hoe zit het met de compatibiliteit?

Verder ziet het er netjes uit!

Ik vind het trouwens ook een beetje bang dat er gebruik gemaakt wordt van een "own, internal postscript driver".

Afaik maken alle huidige Layout tools van de Adobe Postscript driver.
En geloof mij, zelfs daar zit nog verschil in.

Bijvoorbeeld van Xpress naar een SCREEN Trueflow workflow dient compleet anders verwerkt te worden als een Xerox Docucolor flow. Allebei wordt er gebruik gemaakt van de Adobe PS driver, maar op de RIPS is dat toch echt anders!
Ik zie in de screenshot al een .scd extensie staan.. dus dat is al jammer.
Je kan dus wel .pdf maken.. en dat werkt altijd :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

In mijn drukkerij zijn we druk bezig met introductie van linux hoor.
Ik zal deze software ook zeker uitvoerig gaan testen.

• M4RTiN
de *.SCD bestanden hebben een XML indeling, kortom een converter is zo gemaakt mits de andere indeling een open standaard is.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

DeMoN schreef op 21 januari 2004 @ 11:24:
[...]
Je kan dus wel .pdf maken.. en dat werkt altijd :)
Dat meen je serieus? Zelfs een certified PDF is niet altijd goed.
Je hebt daar namelijk weer engels, duits, belgisch certified etc. etc.
Verder zijn de diverse workflows ook weer gebonden aan aparte "certified" pdf's met verschillende settings.

Met PDF is de grafische wereld een eind in de goede richting gekomen, nu nog de diverse flows en we zijn er :)

</droom>

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

M4RTiN schreef op 21 januari 2004 @ 11:33:
de *.SCD bestanden hebben een XML indeling, kortom een converter is zo gemaakt mits de andere indeling een open standaard is.
Xpress ondersteund afaik vanaf 3.3 al scripting / xml variant. Dus het is inderdaad wel mogelijk.

offtopic:
had wel ff in 1 reply gekund :))

[ Voor 7% gewijzigd door TeeDee op 21-01-2004 11:35 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

TeeDee schreef op 21 januari 2004 @ 11:33:
[...]

Dat je voor een c-PDF verschillende specs hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je PDF niet goed is. Maar meer dat degene die de PDF maakt loopt te klooien.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Zijn er nu nog meer mensen die dit serieus gaan uittesten??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 12:11:
Ik zal het installeren als fedora er op staat.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 21:07
Met dit programma heb ik een speciale band :>

Toen ik mijn PC gesloopt had, liep HAVO5 tegen zijn einde en moest ik een profielwerkstuk maken, helaas had ik mijn Win2k gesloopt, dus deed ik het met Knoppix in OOo en dan naar mezelf mailen enzo :)

Maar toen moest ook nog een 'krant' worden gemaakt als afsluitig van je laatste jaar op de middelbare school :'( Toen vond ik in een container onder Station Amersfoort Centraal een tijdschrift: Linux Magazine, MET CD!!! :D En daar stond heel toevallig een artikel over Scribus in :D programma is dus al vrij 'oud' hoor

Zodoende heb ik dus onder een selecteerd-alles-wat-goed-klinkt-installatie van RH9 een scribus RPM (v0.9.9 geloof ik) een hele krant inelkaar gezet. (leuk dat je alles, zelfs plaatjes, in een .doc krijgt :( ) Ook nog lekker 's nachts doorwerken (met alle gevolgen van dien...)

Mja, Scribus O+

:P

[ Voor 5% gewijzigd door bredend op 21-01-2004 12:19 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

TeeDee schreef op 21 januari 2004 @ 11:33:
[...]

Verder zijn de diverse workflows ook weer gebonden aan aparte "certified" pdf's met verschillende settings.

Met PDF is de grafische wereld een eind in de goede richting gekomen, nu nog de diverse flows en we zijn er :)

</droom>
*droomt mee :)

Ideale situatie zou zijn Linuxbak diract aan de filmbelichter.

Behalve het pdf-gebeuren ondersteunt Scribus ook nog geen Pantonekleuren hetgeen ook belangrijk is voor een evt. keuze voor een dergelijk programma, maar voorlopig is het nog CMYK.

Verder vind ik het een best fijn programma om mee te werken, heb het nu een half jaartje draaien en gebruike het m.n. voor HQ-printwerk (waarbij het i.p. niet echt uitmaakt wat voor pdf eruit komt)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik werk zelf ook regelmatig in een drukkerij als inpakker en andere kleine dingen. maar ik merk zelf nog niet veel van linux in de ontwerp/opmaak wereld. ik hoor wel regelmatig dat er gebruik gemaakt wordt van XML.

ik denk dat dit eeen mooie vooruitgang is voor de opensource wereld. alleen wel jammer dat er niet echt één mooi standaart voor opslag van plaatjes.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28
Hé, eindelijk gevonden. Fatsoenlijke DTP mogelijkheden was één van de punten waarop Windows nog van Linux wint (de anderen zijn AutoCAD, 3DS Max en spellen).

Heb het nu geneerhaalt, maar eens proberen of het alle mogelijkheden heeft die nodig zijn.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• M4RTiN
hmm pantone is jammer maar zal wel met rechten hebben te maken denk ik?

edit en de CMS is ook veelbelovend:

Afbeeldingslocatie: http://www.atlantictechsolutions.com/scribusdocs/colormgmtscreen.png

[ Voor 47% gewijzigd door M4RTiN op 21-01-2004 13:01 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 12:11:
Zolang de hele prepress-business nog draait op Quark en gelukkig steeds meer InDesign en bv ook derden nog weleens met je bestanden aan het werk moeten (denk aan Lithografen etc). Is het gewoon de moeite van het proberen voor veel bedrijven niet echt waard.

Echter, als interne oplossing om bv een nieuwsbriefje te maken die intern uit de kleurenlaser rolt etc, kan het natuurlijk prima werken.

Ik kan me bv ook niet voorstellen dat het lastig is om Indesign/Xpress te porten van OS-X naar linux. Niet dat ik technisch er zo van op de hoogte ben maar volgens mij moet dat in de praktijk prima kunnen. Maar het gebeurd niet omdat er gewoon geen markt voor is. Logisch ook.

Maar zoals gezegd, voor interne oplossingen waar je eigenlijk de hele workflow er zelf bij bent kan het uitstekend werken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• M4RTiN
misschien kan deze ook gemoved worden naar de non-windows hoek? misschien voor hun daar ook leuk om te weten :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 21:07
Denk niet dat dit programma daar onbekend is hoor :)

http://www.google.nl/search?q=linux+dtp

[ Voor 3% gewijzigd door bredend op 21-01-2004 14:26 ]

• M4RTiN
denk het niet, heb onlang nog een topique over een printservice voor linux gebruikers gehad en dat prog is daar niet ter sprake gekomen ...
Pagina: 1