Muziek computer bouwen / inrichten

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, aangezien ik nog wat geld over heb en mijn grote hobby muziek is, wil ik een soort van muziekcomputer bouwen. Maar niet eentje met gewoon WinAmp erop, want mijn ouders moeten het systeem ook kunnen bedienen. Nu heb ik zitten denken aan de aanschaf van een Eazis / BPM Studio / Alcas systeem, maar aangezien ik toch wel een tweakert ben, wil ik het liefst zelf bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar BPM Studio, vanwege de interface en de functies die het programma heeft. Maar omdat het gebruikersgemak voor op komt te staan, wil ik dus standaard playlists aan kunnen maken. Bijvoorbeeld Country, Dance, Techno etc. etc. Ik weet dat BPM Studio naar de ID3 tags kijkt, maar ik wil die lijstjes automagisch aan kunnen maken (en ook kunnen updaten).

Als ik als voorbeeld neem, Ilse De Lange, valt zowel onder Nederlands, Country en Easy Listening. Hoe kan ik dit het makkelijkste indelen ? Ik heb nl. geen zin om 40.000 nummers extra keywords mee te gaan geven.

Overigens als iemand anders een ander programma weet dan hou ik me aanbevolen, want BPM Studio is nog niet mijn definitieve keuze geworden.

Dan over de hardware. Vanwege de stabiliteit (het liefst 24/7 aan) kan ik dan beter een P4 processor nemen of een Celeron, en wat voor een harde schijf past er het beste in, gewoon een 5400rpm schijf, of is een 7200 of misschien zelfs 10.000 rpm beter voor dit systeem. Het gaat er dus alleen om het afspelen van muziek.
En de geluidskaart, deze zal worden versterkt door een Denon versterker, voldoet dan een standaard geluidskaartje of misschien toch een Creative Live kaart

[ Voor 18% gewijzigd door Red op 21-01-2004 09:05 ]

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-11 13:04

Cansu

Cirus the Virus

Over de stabiliteit:
Let erop dat bij het moederbord dat je koopt, je het juiste geheugen koopt. Bij de moederbord fabrikant staat soms een lijst met gegarandeerd stabiel geheugen types die dus goed werken. Zie bv Asus.

Mogelijk ook om een Raid mirror te bouwen voor data security. Een onboard raid controller is daar al goed genoeg voor. Het toerental is niet zo van invloed van op de stabiliteit. Ik zou gewoon voor een 7200 toeren schijf gaan. Zijn toch wat sneller dan de 5400.

Viva la Netherlands!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Al die programma's die jij noemt ken ik niet.

Voor mezelf gebruik ik een eigengemaakt progsel. Die 'automatisch bijwerkende playlists' kunnen daarmee. Ik kan in 1 klik al m'n Nederhop in de playlist zetten. En als ik later nieuwe Nederhop-muziek krijg, zit die meteen ook in die playlist. Ik kan ook playlists maken als 'alle nummers tussen de 1:30 en 1:40' en dat soort dingen.

Je kunt plaatjes kijken op
http://varienaja.demon.nl/perl/stats.pl
http://varienaja.demon.nl/perl/rootg.pl
http://varienaja.demon.nl/perl/rootb.pl
Daar vind je ook een linkje naar de download. Maar anyway.. iedereen heeft altijd vanalles te zeiken over m'n progje. Zal jij ook wel hebben, maar daar trek ik me niets van aan: het is as-is. >:)

Betreffende de hardware: ik heb zelf een klein pc-tje in de woonkamer staan. De file-server staat op zolder. Moet ook, want dat is een lawaaiig ding met 9 disks enzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Varienaja op 21-01-2004 09:10 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Red
Ziet er goed uit Varienaja, alleen het onderdeel documentation doet het niet op je website, waar ik juist erg benieuwd naar ben ;)

Ik ga er mee vogelen, en kijken of dit misschien de oplossing voor me is

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

DoRRoN schreef op 21 januari 2004 @ 09:24:
alleen het onderdeel documentation doet het niet op je website
'Doet het niet' en 'is er niet' zijn twee heel verschillende dingen. :-P

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

DoRRoN schreef op 21 januari 2004 @ 09:03:
En de geluidskaart, deze zal worden versterkt door een Denon versterker, voldoet dan een standaard geluidskaartje of misschien toch een Creative Live kaart
Ik zou zelf wel voor een SB live minstens gaan, of een terratec. Onboard sound/simpele geluidskaart zijn vaak om te janken. Misschien kun je ergens een audigy2 op te kop tikken, maar een live zal het wel aardig moeten doen. :9

• EmielC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 12:15
Als Harddisk zou ik een 5400 toeren HD gebruiken als je daar een van kunt vinden die groot genoeg is.. Ze zijn zuiniger met energie en worden niet zo warm (stabiliteit) en minder kabaal. De snelheid heb je toch niet nodig. Ook denk ik dat je het beste een Celeron kunt gebruiken of misschien kun je ergens goedkoop een P3 krijgen oid. Om muziek af te spelen heb je niet zo'n geweldig dure/snelle pc nodig...

Verwijderd

Ik ben zelf ook met iets derelijks bezig.
Alleen wil ik op dat systeem ook divx films op af kunnen spelen.

Hiervoor ga ik het volgende gebruiken:
Een via epia moederbord lekker klein (17 x 17 cm) 1000 mhz
Dit moederbord heeft een 5.1 geluids kaart onboard die ik onboard zit.
Ik heb voor dit systeem een afstandsbediening gebruikt om zo windows te bedienen. En hier zit ook een software pakket bij dat Showshifter, dit best een goed programma.

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 09:31:
[...]

Ik zou zelf wel voor een SB live minstens gaan, of een terratec. Onboard sound/simpele geluidskaart zijn vaak om te janken. Misschien kun je ergens een audigy2 op te kop tikken, maar een live zal het wel aardig moeten doen. :9
Als je een plankje pakt met een sp/dif out erop, zit dat meestal ook wel snor...

Deze plek is te koop.

• Red
SP/DIF out komt er sowieso wel. Ben nu nog alleen op zoek naar de goeie software. Het liefst dat alleen die software erop draait (icm met Windows) en dat ik dan via het netwerk of via cd kan updaten en categoriseren (automagisch)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

Bij mij achter de bar hebben we een systeem van Encore staan. Voldoet prima en is vlot zat. Dit is een small form factor systeempje met Cellie 800mhz, 256mb geheugen en een goede ide-schijf. Verder in plaats van onboard sound gebruikt ie een simpele live!-kaart. Komt prima geluid uit.

Ik denk dat je met een P4 behoorlijk overkill hebt. Ik draai thuis een systeem met win2000 en direct bij booten iTunes fullscreen als player, dit is een Amd K6-2 500 met 128mb, dit draait ook prima.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 00:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

I'm with speedpete

Wat een overkill aan hardware stel je voor. Een mp3 is maar 1MB/minuut. Dat is zelf met drie vingers in de neus nog via een 10MBit half duplex netwerk verbinding binnen te halen. Waarom je er een 10.000rpm HD in wilt zetten is mij dan ook een raadsel ;). Zeker ook omdat ik van een muziek PC verwacht dat deze stil is.

Waarom neem je niet zo'n leuk klein stil VIA bordje (oid)? Zelfs de sloomste variant daarvan is nog overkil voor muziek spelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 21:31

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Waarom een HDD? Zelfs die zou je in feite kunnen disablen door een TFTP boot te maken. En via het netwerk streamen (of http://www.netjuke.org/ als je alle helemaal makkelijk wilt hebben ;) )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Red
Encore heb ik ook naar gekeken op de Horecava, maar daarvan is de software niet los te krijgen (misschien via minder legale kanalen dan). De hardware kant is voor mij bijna klaar, ik weet wat ik wil, ondanks dat het overkill zal zijn.

Nu ben ik dus alleen nog op zoek naar een goeie softwarematige oplossing.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Softwarevragen horen hier niet thuis, en qua hardware is het een kwestie van wat reviews etc lezen. Dan kan je redelijk eenvoudig bepalen welke hardware voor jou het beste is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.