Onlangs heb ik een router gekocht bij de Aldi (Medion) en deze na veel moeite aan de praat gekregen. Voorheen was het slechts nodig één PC te beschermen tegen aanvallen van buitenaf, en mijn server PC was dus beveiligd met Norton Internet Security. Omdat ik geen flauw benul heb van het instellen van mijn hardwarematige firewall in de router heb ik ook op de overige PC's NIC geinstalleerd. Nu heb ik het probleem dat bestands- en printerdeling niet meer mogelijk is. Wanneer ik de firewalls uitschakel lukt dat wel. Ik heb dus de IP's van de betreffende PC's bij elkaar in de trusted zonde geplaatst, maar blijkbaar is dat niet voldoende. Wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt.
Verwijderd
simpel dan moet je je netwerk "vertouwd" maken
uitleg (NIS2004NL) 2003 is bijna gelijk
-open NIS
-status en instellingen
-persoonlijke firewall: configureren
-klik op tabblad 3 networking
-hier kan je met de wizard jou netwerk toevoegen als vertrouwd
en dit dan op al je pc's en je kan lekker netwerken met je peezees
ik zou je wel aanraden om toch maar die router dit werk voor je te laten doen
-open NIS
-status en instellingen
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 00:15 ]
Verwijderd
Als het goed is doet je router automatisch aan portfilteren, de enige firewallfunctie die het ding heeft. Dit is in prinicpe genoeg om jezelf te beschermen tegen inkomende connecties/aanvallen. NIS en ZoneAlarm en consorten geven vooral een stukje extra beveiliging wat betreft de uitgaande connecties.
Die wizard werkt in ieder geval niet, omdat er geen netwerkadapters gevonden worden. Daarom had ik handmatig IP's ingevoerd, maar dat is blijkbaar niet voldoende.Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 00:12:
simpel dan moet je je netwerk "vertouwd" maken
-open NIS
-status en instellingen
Oke, dus wat ik in feite hoef te doen is het inschakelen van mijn routerfirewall. Vervolgens moet ik de meestgebruikte poorten inschakelen (1080,21 etc.) en dan zou het moeten werken? Dan kan ik NIS van mijn PC's gooien?Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 08:01:
Als het goed is doet je router automatisch aan portfilteren, de enige firewallfunctie die het ding heeft. Dit is in prinicpe genoeg om jezelf te beschermen tegen inkomende connecties/aanvallen. NIS en ZoneAlarm en consorten geven vooral een stukje extra beveiliging wat betreft de uitgaande connecties.
Verwijderd
Routerfirewall aanzetten en dan proberen in te stellen dat hij standaard "Deny All" doet; alle poorten zijn dicht tenzij anders aangegeven.
Hoe dit precies gaat verschilt per router; Google, de fabrikantenwebsite en de handleiding kunnen je hier vast bij helpen
Hoe dit precies gaat verschilt per router; Google, de fabrikantenwebsite en de handleiding kunnen je hier vast bij helpen
Hoe ik alle poorten standaard dicht gooi is inderdaad makkelijk. Ik heb alleen geen flauw idee welke poorten ik precies wel open moet zetten en of ik dan niet kwetsbaar ben door die poorten open te zetten.Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 18:37:
Routerfirewall aanzetten en dan proberen in te stellen dat hij standaard "Deny All" doet; alle poorten zijn dicht tenzij anders aangegeven.
Het is misschien geen antwoord op je vraag maar ik kan in jou geval Zonealarm aanraden. Is gewoon gratis en hij herkend heel eenvoudig een thuis netwerk. Zelfs toen ik nog uber nOOb was lukte het me
Ik had voorheen geen problemen met het configgen van NIS, waarschijnlijk ligt het gewoon aan het feit omdat er nu een router tussen zit. 
Dus ik ga nu toch voor de firewall van m'n router, als ik die werkend krijg.
Dus ik ga nu toch voor de firewall van m'n router, als ik die werkend krijg.
Pagina: 1