Peerless XLS 10 - alt. voor Peerless PR's

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik kan voor een mooie prijs 2 Peerless XLS 10 woofers van iemand overnemen. Mooie woofers, maar je hebt de PR's van Peerless nodig. Die schijnen er het best bij te passen. Echter, een losse 10" PR van Peerless kost 90 euro. En die schijnt sneller aan zijn xmax te zitten dan de woofer zelf, dus een 12" PR zou het beste zijn. Echter, deze zijn beide zo duur dat ik net zo goed voor dat geld 2 Shiva's kan halen die ook gewoon met pijpjes uit de weg kunnen.

Dus mijn vraag is of ik er ook zomaar andere PR's zonder problemen voor kan gebruiken. 12" Stryke PR's kosten omgerekend inc douane kosten en BTW 55 euro. Dan alleen nog verzendkosten en die zijn niet zo hoog omdat er geen magneet aan zit natuurlijk. Dit lijkt mij een mooi alternatief.

Wie heeft nog andere goede ideeen en/of weet of mijn idee een goed alternatief is ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Twee gesloten subjes bouwen?
Je hebt dan helemaal geen pr nodig, in een 30 liter kast (wel even simuleren natuurlijk) en klaar ben je. Tis wat strakker, maar ook wat minder diep dan een pr systeem.
Tenzij je natuurlijk heel graag een pr systeem wil bouwen, maar daar schiet me nu even niks voor te binnen

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Omdat het dieper gaat en het erg belangrijk voor HT is ? :P Omdat je met dat ding niet normaal kan simuleren ? :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
*kick* Anyone ?

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Waarom zou de xls10 niet BR geschikt zijn? Ik heb me niet echt erin verdiept maar het lijkt me dat BR zoveel op PR lijkt dat het niet zoveel uit zo mogen maken...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou, de Peerless moet je zo laag tunen dat je poort dan 1.21 lang word :o

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Hmm dat is inderdaad een vervelend iets, hier zijn natuurlijk wel een paar lapmiddelen voor maar ik kan zonder T/S parameters niet zien of ze voldoende zijn.

1. Kast vergroten, hierdoor past een langere poort beter en kan de poort ook korter worden bij dezelfde tunefrequentie. Nadeel is de hogere groupdelay die je ook bij PR tegenkomt.
2. De hoeveelheid basreflexbuisjes groter maken. Als de buisjes kleiner zijn hebben ze per gegeven poortoppervlak minder lengte nodig om tot dezelfde tunefrequentie te komen. 16 BR buisjes van 25mm hebben samen evenveel poortoppervlak als een 10cm poort :)

Het blijven lapmiddelen en het zal vast niet voldoende zijn maar mischien is het het overwegen (van het simuleren) waard.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Probleem is dat ik met LSPcad niet kan simuleren. Ik mis een paar parameters die je in WinISD helemaal niet nodig hebt. Alleen in LSPcad kan ik ook met inroom response simuleren.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

welke parameters mis je precies? Vaak zijn uit andere parameters toch nog de benodigde paramters te berekenen of in ieder geval nauwkeurig te benaderen...

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Peerless XLS10 para's

Missende para's:
• Reb (ohm)
• Mmd (g)
• Cas (m^5/N)
• Voicecoil Height (mm)

Ecodan warmtepomp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:31
JT schreef op 20 januari 2004 @ 23:53:
Dus mijn vraag is of ik er ook zomaar andere PR's zonder problemen voor kan gebruiken. 12" Stryke PR's kosten omgerekend inc douane kosten en BTW 55 euro. Dan alleen nog verzendkosten en die zijn niet zo hoog omdat er geen magneet aan zit natuurlijk. Dit lijkt mij een mooi alternatief
Minstens 50 dollar voor een setje. Als je John al te pakken kan krijgen. Hij is ontzettend druk en via email schijnt hij zo goed als onbereikbaar te zijn. Zeker als je mailtjes gaat sturen of hij "even" wil uitzoeken wat de verzendkosten naar NL zijn, omdat je mischien wel een setje PR's van hem wilt kopen.

Mooie subs kosten geld. Als je aan peerless woofers begint, zal je ook niet bang moeten zijn voor de rest van de kosten.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Raymond schreef op 22 januari 2004 @ 00:00:
Mooie subs kosten geld. Als je aan peerless woofers begint, zal je ook niet bang moeten zijn voor de rest van de kosten.
Das geen excuus om niet naar goede alternatieven te zoeken.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb heel veel spijt dat ik nu al kick en LuNaTiC is een schat (vooral als we met z'n 2en zijn >:) ) (ask him :P )

Maar ik kick nu omdat ik weer een vraag heb en dit topic ff onder de aandacht wil brengen, aangezien ik morgen uiterlijk moet beslissen. Ik zit nu te simuleren in WinISD (LSPcad = total failure). Ik heb nu een simulatie scherm openstaan met de Peerless PR en met 2 andere PR's. De lijnen zijn ongeveer hetzelfde. Betekent dat dat ik nu gewoon simpelweg ook een andere PR erbij kan doen ?

Ecodan warmtepomp

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:30

The Bad Seed

Chaotic since 1983

JT schreef op 21 januari 2004 @ 23:27:
Peerless XLS10 para's

Missende para's:
• Reb (ohm)
• Mmd (g)
• Cas (m^5/N)
• Voicecoil Height (mm)
Reb mag je ongebruikt laten in LspPCad, dan gebruikt hij een iets simpeler model om de speaker te simuleren.
Mmd kan je halen uit Mms=Mmd+Mmr , met Mmr= 0,575 Sd^1,5 (Sd staat hier in m^2)
Voor Cas kan ik geen formules of meetmethoden terugvinden, mail anders eens met de fabrikant? Of vul al de rest in en laat LspCad de Cas gokken(als dat lukt)
Voicecoil height= hoogte spreekspoel=is de h uit de specsheet.

[ Voor 10% gewijzigd door The Bad Seed op 22-01-2004 17:36 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• MM
  • Niet online

MM

Het is inderdaad een onding voor BR. De T/S parameters vind ik zelf overigens wel heel vreemd, een van de vaagste drivers die ooit heb gezien.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
:D Maar als je ziet hoe men hem roemt om zijn SQ kwaliteiten...Ik heb er nog een ander idee voor: TL in een rechte pijp van ruim 2m lang (stuffing meegerekend) getuned op 35hz, zou leuke bassen moeten produceren dan en zo een buis kan ik wel kwijt >:)

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je zou kunnen doen is 2 passive cone kits van visaton bestellen.
http://www.visaton.com/english/artikel/art_542.htm

Hiermee maak je zelf een slave. Wel zal je tijd kwijt zijn aan het tunen ervan.

Wise enough to play the fool

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Vet, dan ook wel een id EN betaalbaar :) Tnx !

Ecodan warmtepomp

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Die "home made" PR's van Visaton zijn veel te klein hoor! Ter grootte van een bierviltje. Je hebt dan nog wel flink wat PR's nodig in je kast denk ik. Wat die echte Visaton PR 250 kost weet ik niet...

Kun je niet een goedkope 10" woofer slopen en er een PR van maken :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ah, die zijn dus erg klein...hoe zou ik er dan gewicht aan moeten maken ?

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

je hebt er dus idd meerdere per kist nodig.

gewicht eraan hangen? lijm en een paar boutjes?

Wise enough to play the fool

• MM
  • Niet online

MM

Iets helemaal zelf in elkaar flanzen gaat niet werken, iets met loden platen ofzo? ;) Probleem is dat de ophanging van een homebuilt slave compleet anders is dan een 'echte' slave welke vaak dezelfde surround en spider als de originele speaker heeft.

Pagina: 1