DVD-burner support Windows 95?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-03 09:49

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Wie van jullie heeft ervaring, of weet via via, of het mogelijk is een DVD-brander aan de praat te krijgen met Windows 95? Op mijn werk hebben we alleen Windows 95 (en Novell) licenties, dus daarom hoop ik dat het werkt!

Ik heb wel gelezen dat Windows 98 ondersteuning biedt en ook de maker van de brand software die we willen gebruiken zegt dat het Windows 98 ondersteund, maar reageert niet op mijn mail met de vraag of Windows 95 ook werkt :(

Alvast bedankt!

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vrees dat het niet gaat lukken. Veel van de modernere software maakt inmiddels geen vermelding meer van windows 95 op het doosje. Dit omdat de software hier dus niet meer werkt. Microsoft heeft de stekker uit windows 95 getrokken. DWZ dat ze geen belangrijke/nodige updates meer uitbrengen voor het OS. Een aantal zaken die de software dus nodig zou hebben zijn hierdoor niet aanwezig. Ik vrees dat de API in windows 95 niet de nodige functies ondersteund om nero 6 aan de gang te krijgen (of andere moderne brandsoftware). Andere zaken die niet meer uitkomen voor windows 95 zijn, IE6, DX 9 etc. Dit zijn allemaal onderdelen die door veel programma's worden gebruikt maar niet meer voor windows 95 uitgebracht zijn.

Wat het betreft drivers vrees ik dat je eveneens pech hebt. Windows 95 heeft volgens mij drivers voor DVD branders aanboord. (ik durf niet eens te zeggen of er wel drivers voor DVD spelers aanwezig zijn). Veel hardware fabrikanten brengen inmiddels ook geen drivers meer uit voor windows 95. (als je een brander kan vinden waar wel win95 drivers voor zijn kan je die natuurlijk nemen). Moet je dan alleen nog brandsoftware vinden.

Verwijderd

Waarom zou Windows 95 niet werken? Zolang je een brandprogramma gebruikt die zijn eigen API calls doen en ATAPI/ASPI DLL's meeneemt zou het moeten werken. Tenslotte zijn er ook Dosbrandprogramma's die zelfstandig hun werk doen ;)

http://www.alwaysfreeware.co.uk/cdrutils.html
http://www.garage-a-records.com/lpcd.html
http://www.music-software-reviews.com/cdr_win.html

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 08:04 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36

-ET-

Phone Home

Ik zou het dan eerder onder Dos proberen te branden dan onder windows 95. Dos is toch ietsje stabieler. Zal echter alleen wel even zoeken zijn voor dos brandsoftware die ook wat van DVD burnen begrijpt.

[edit]
oke het is dus niet moeilijk :D

[ Voor 10% gewijzigd door -ET- op 21-01-2004 08:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Als Nero 5.5 onder win95 draait, wordt je DVD brander gewoon ondersteund. Het is alleen wat lullig dat je er nooit de volle 4.7GB aan data op kunt stoppen omdat win95 geen bestanden groter dan 4GB aankan met FAT32 (of lag die grens nou op 2GB :P)
Andere optie is dan het branden vanaf een netwerkshare, daar zou geen probleem mee moeten zijn.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ok, dus het is ZEKER dat Windows 95 DVD-branders support evt icm Nero 5.5? Zonder Nero no-go dus? Das naai, want dan moeten we daar weer een licentie voor aanschaffen, terwijl ik een ander proggie wil laten draaien om savonds een backup van de server weg te laten schrijven op DVD. Nero 6 bevat die functie wel, maar 5.5 niet naar mijn weten. Of bestaan er toch ASPI drivers voor Windows 95? Ik ga eens even rondzoeken bij fabrikanten of die drivers voor windows 95 leveren.

Thanx so far iig!

PS : Graag nog reacties van mensen die daadwerkelijk een systeem hebben zien draaien met Windows 95 en een DVD-brander (en waarbij het branden dus ook werkte :)) zodat ik het echt 100% zeker weet.

Update:
* Manual van de ASUS DRW0402P/D gedownload, staat in dat je minimaal Windows98SE/ME/2000/NT/XP nodig hebt :'(.
* Philips : Operating systems compatibility : Windows® 98SE, Windows® Me, Windows® 2000, Professional, Windows® XP
* Ricoh : Alle software heeft minimaal 98SE nodig :(

[ Voor 23% gewijzigd door RTBravo op 21-01-2004 10:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_JGC_ schreef op 21 januari 2004 @ 09:06:
Als Nero 5.5 onder win95 draait, wordt je DVD brander gewoon ondersteund. Het is alleen wat lullig dat je er nooit de volle 4.7GB aan data op kunt stoppen omdat win95 geen bestanden groter dan 4GB aankan met FAT32 (of lag die grens nou op 2GB :P)
Andere optie is dan het branden vanaf een netwerkshare, daar zou geen probleem mee moeten zijn.
Als jij bestanden van 4.7GB aan een stuk hebt gaat dat niet lukken. Maar gewoon bestandjes zoals divxjes van 700MB ieder kan toch makkelijk.
het file system op je DVD is toch geen FAT32.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Er komt een backup van de server op met vooral Word docs en Excel sheets en zoiezo geen files van 4,7 GB. Bovendien wordt alles van de Novell Server afgehaald, dus de win95 bak heeft helemaal nix van die data opgeslagen maar moet het via het netwerk op DVD pompen snachts.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Dat alle software Win98SE nodig heeft kan te maken hebben met de driver structuur. IIRC worden pas vanaf win98SE WDM drivers ondersteunt. Win95/98 kunnen daar niet mee omgaan.

Hetzelfde fenomeen heb je ook bij USB sticks en digitale camera's. De daarvoor benodigde drivers werken ook alleen maar vanaf Win98SE.

edit:
Although externally 98 and 98SE appear similar (deceptively similar),
intenally they are actually VERY different. In particular, 98SE
supports WDM model drivers, 98 (1st Ed) does not. So if you are trying
to use a peripheral for which only WDM drivers are available (for
example, some of the ATI All-in-Wonder video cards), they will work with
98SE but you are out of luck with 98 1st edition.

SOME of the other differences between 98 and 98SE can be fixed with
online upgrades and patches available via "Windows Update", but you
cannot convert 98 to 98SE, they really are different operating systems,
and more and more there are devices that truly require 98SE and that
won't work with 1st Edition.

As for the DVD burner, again, it gets back not so much to the burner as
to the drivers that are required for the burner. If they are WDM
drivers (WDM = Windows Driver Model), then you are out of luck with 98
1st Ed.
bron: http://www.certification-...ws_98_and_98SE_94184.html

En wat hier voor Win 98 first ed. geldt, is ook van toepassingop Win 95.

[ Voor 66% gewijzigd door EXX op 21-01-2004 16:34 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

één licentie voor een 98se bak kan een bedrijf toch wel betalen :?
snap niet waarom je zo moeilijk gaat doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 16:24:
één licentie voor een 98se bak kan een bedrijf toch wel betalen :?
snap niet waarom je zo moeilijk gaat doen.
Lijkt me idd een betere optie; aangezien er toch al lang geen w95 licenties te krijgen zijn, zul je vast wel een lkicentie hebben liggen voor een OS hoger dan 95...en die zijn downwards compatible, dwz dat je een 98/2k/XP licentie ook rustig voor 95 mag gebruiken. Zet je gewoon op 1 machine een ander OS.

Overigens: ik heb eens geprobeerd om een philips 48x cd-brander aan de praat te krijgen op w98 1e edititie...zoveel problemen gehad met de IDE drivers, dat ik je echt niet aanraad om het met een DVD-brander te proberen. DIkke kans nl dat je brander al niet eens herkend wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Idd, volgens mij werken jullie daar met al behoorlijk veroudert materiaal en zou ik eerder pleiten om de boel gedeeltelijk of in 1x te vervangen ;)

Misschien is linux anders nog een optie..

Tweakers Discord

Verwijderd

alleen met de laaste versie van win95 (C geloof ik) zou dit eventueel kunnen werken, maar lijkt mij de moeite en de problemen niet waard.

zeker voor backup zou ik een os kiezen waarbij je in geval van problemen support kan verwachten van leveranciers.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
tweakduke schreef op 21 januari 2004 @ 16:33:
Idd, volgens mij werken jullie daar met al behoorlijk veroudert materiaal en zou ik eerder pleiten om de boel gedeeltelijk of in 1x te vervangen ;)

Misschien is linux anders nog een optie..
Haha, dat heb ik al meerdere keren aangekaart, maar niet veel bedrijven stappen over op nieuwe systemen op het moment dat er een DVD brander nodig is :D Een bedrijf zal eerder zeggen : zolang het werkt, hoeft het niet vervangen te worden! En alles werkt nog, niet snel (server is Xeon 200 uit mn hoofd, clients P133, netwerkbekabeling coax 10Mbit), maar de vraag was er ook nog niet naar, het werkte.

Daarom zou een oplossing die te integreren is in het oude systeem de beste oplossing zijn en vandaar mijn vraag hier of het werkt met Windows 95. Uiteraard kunnen ze best een Windows 98 licentie betalen, maar ik wilde alleen weten of het ook ging met windows 95. Waarom een licentie voor iets betalen als je de functionaliteit al hebt (in dit geval blijkbaar niet)?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als ik dit zo lees snap ik niet dat er voor backup op DVD gekozen is (wordt). Dergelijke oude clients zullen niet voorzien zijn van een DVD speler, en de server ook niet.
Een restore zal dus vanaf de DVD brander gedaan worden.
Waarom dan niet een backup op tape? De meeste tapedrives hebben zowel voor W95 als Novell support.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Zer0 schreef op 21 januari 2004 @ 17:33:
Als ik dit zo lees snap ik niet dat er voor backup op DVD gekozen is (wordt). Dergelijke oude clients zullen niet voorzien zijn van een DVD speler, en de server ook niet.
Een restore zal dus vanaf de DVD brander gedaan worden.
Waarom dan niet een backup op tape? De meeste tapedrives hebben zowel voor W95 als Novell support.
Omdat de tapestreamer het begeven heeft in de server en een DVD brander vele malen goedkoper is. Ook de DVD's zijn vele malen goedkoper dan casettes. De DVD-brander zou in een Windows95 client gezet worden die savonds de server leegtrekt en brand op DVD. De backup is +/- 2 GB, dus een tapestreamer zou overkill zijn.
Pagina: 1