[DHCP] fout adres toegewezen

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17

Wok

Dakloos...

Topicstarter
In ons netwerkje hebben we een vaag verschijnsel....

De situatie
Normaliter hebben we een netwerkje met 6 gebruikers. Alle PC's hebben Win XP Prof als OS (met uitzondering van mijn testserver; die draait Debian woody 3.0). Hieronder een schematische weergave van ons netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://muller.webhop.org/lan.png

1-7: gebruikers
R: Hardwarematige router (E-tech) i.c.m. @home breedband
H: Switch (voor het gemak als HUB aangeduid)
S: testserver

Instellingen
• Users krijgen via DHCP een IP toegewezen
• Werkgroep: @home
• IP-range: 192.168.1.100 - 192.168.1.115
• IP router: 192.168.1.1
• Firewall router is uitgeschakeld
• Ingebouwde XP-firewall is bij elke user uitgeschakeld
• Softwarematige firewalls (ZoneAlarm e.d.) zijn NIET geïnstalleerd

Wat vooraf ging
Ons netwerk werkte keurig. Vanavond wilden een aantal echter via het LAN gamen, waaronder een buurman (user 7). 7 heeft echter een eigen @home aansluiting. Om toch te kunnen LAN-nen, hebben we een user 2 even afgekoppeld (was toch niet thuis) en hebben we user 7 aangekoppeld op de router.

In de tussentijd heeft user 4 zijn PC opnieuw geïnstalleerd. Na de netwerkkaart geïnstalleerd te hebben, had hij geen internet. Het bleek dat zijn gateway automatisch werd bepaald op 192.168.2.1 in plaats van 1.1, zoals aangegeven bij instellingen.

Probleem
Gevolg: user 4 komt niet op het netwerk en al helemaal niet op internet. Vervolgends hebben we user 4 handmatig het IP 192.168.1.111 gegeven: hij kan op het netwerk, maar internet werkt nog steeds niet. Als we weer automatisch een IP willen laten toewijzen, krijgt hij weer 192.168.2.1 als gateway.

Empirisch vastgesteld
Als user 7 weer wordt afgekoppeld, krijgt user 4 weer een correct IP (na een herstart). D.w.z. hij kan op het netwerk en hij heeft internet. USer 7 werd weer aangekoppeld. User 4 moest echter nogmaals herstarten na het installeren van enige drivers: weer het probleem...

Nogmaals user 7 afgekoppeld en overige users laten herstarten. User 4: online, user 7 koppelt aan, user 1 krijgt geen geldig IP meer...

Conclusie(s) en opmerkingen
• Als user 7 aangekoppeld is, kunnen er geen correcte 'nieuwe' DHCP-leases worden afgegeven door de router.
• De IP-instellingen van user 7 zijn gelijk aan die van de overige users: IP via DHCP, werkgroep @home, etc....

Vraag
Het lijkt er dus op dat user 7 het probleem vormt. Wat veroorzaakt het probleem? Ik weet niet welke software user 7 verder heeft.

edit:

Ik heb de GoT-search gebruikt, maar kon geen goede matches vinden. Dit komt waarschijnlijk door het gebruik van verkeerde 'search strings'. Als iemand voor dit probleem een aantal 'searsch strings' kan noemen, dan kan ik ondertussen ook wat gerichter zoeken :)

edit2:
De server lijkt een vreemde eend in de bijt (door het gebruik van Debian), maar deze is NIET de oorzaak van het probleem. Er zijn geen users afhankelijk van deze server. Deze gebruik ik puur om websites te testen en is feitelijk als 'client' aangesloten op het netwerk en is in dat opzicht vergelijkbaar met de users. Bovendien heeft het netwerk altijd gewerkt met de server aangesloten

[ Voor 14% gewijzigd door Wok op 20-01-2004 23:31 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 07:57
User 7 draait waarschijnlijk zelf een DHCP server welke adressen aan het uitdelen is...

:) :) :)

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:31
Of user 7 heeft een vast IP ingsteld :D

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Donuts schreef op 20 januari 2004 @ 23:29:
User 7 draait waarschijnlijk zelf een DHCP server welke adressen aan het uitdelen is...

:) :) :)
Interessante opmerking :) Kan een 'client' PC (om het zo maar te noemen) dan de router 'overnemen'? --> user 7 en user 4 zijn beiden aangesloten op de router.

Ik ga het in ieder geval even uitzoeken. Dank! :)
MadDog11 schreef op 20 januari 2004 @ 23:32:
Of user 7 heeft een vast IP ingsteld :D
Zoals te lezen in mijn startpost:
[quote]
• De IP-instellingen van user 7 zijn gelijk aan die van de overige users: IP via DHCP, werkgroep @home, etc....

is dat dus niet het geval. Toch bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 34% gewijzigd door Wok op 20-01-2004 23:34 ]

Verwijderd

misschien alle een statisch ip geven?
en zoals gezegd misschien deelt er bij die user iets een ip uit

• Donuts
Wok schreef op 20 januari 2004 @ 23:33:
[...]

Interessante opmerking :) Kan een 'client' PC (om het zo maar te noemen) dan de router 'overnemen'? --> user 7 en user 4 zijn beiden aangesloten op de router.
Niet overnemen in dit geval, maar de client kan zelf wel een DHCP server draaien.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kijk eens bij de user 4 of de DHCP server gelijk is aan het adres van user 7 (via ipconfig /all enzo)... ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Donuts
Donuts schreef op 20 januari 2004 @ 23:34:
[...]

Niet overnemen in dit geval, maar de client kan zelf wel ook een DHCP server draaien.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Donuts schreef op 20 januari 2004 @ 23:34:
[...]

Niet overnemen in dit geval, maar de client kan zelf wel een DHCP server draaien.
Dat bedoel ik ook --> daarmee 'overruled' de client de instellingen die de router uit wil delen?

• Donuts
Wok schreef op 20 januari 2004 @ 23:36:Dat bedoel ik ook --> daarmee 'overruled' de client de instellingen die de router uit wil delen?
Overrulen weet ik niet, maar hij gaat wel addressen uitdelen aan clients die erom vragen. Vooral leuk als een user in een netwerk van 500 computer een DHCP server op z'n machine installeerd...

:'( :'( :'(

Verwijderd

Wok schreef op 20 januari 2004 @ 23:36:
[...]

Dat bedoel ik ook --> daarmee 'overruled' de client de instellingen die de router uit wil delen?
Het heeft niet zozeer met overrulen te maken, maar eerder met geluk. Bij meerdere DHCP servers wordt dr geluisterd naar degene die het eerst reageert meen ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens naar de volgorde van koppelingen van WS'en en je switch...kan best wel eens zijn dat dat per poort wordt toegekend...aangezien 1 tm 3 worden gewoon toegewezen, maar vervolgens krijgen de andere die op de switch zitten om de 1 of andere reden prioriteit :? Dus als je dan idd 7 afkoppelt is er kennelijk weer net genoeg voor 4 om een goed IP te krijgen :?
Tis een long shot maar het valt te testen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Donuts
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:40:Het heeft niet zozeer met overrulen te maken, maar eerder met geluk. Bij meerdere DHCP servers wordt dr geluisterd naar degene die het eerst reageert meen ik.
Ja idd, waar de request als eerste aankomt, die reageert als eerste terug. Bij meerdere requests tegelijk waarschijnlijk om en om ofzo...

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hier hebben we dus waarschijnlijk de kern van het probleem te pakken! :)

Wat blijkt? user 7 heeft op zijn kamer ook een router staan (hij heeft ook een laptop). Hij heeft zijn PC niet direct aangesloten op onze router, maar hij heeft zijn router op de onze aangesloten --> daar is dus de tweede DHCP-server 8)7

Ik zal user 7 eens even sommeren om zijn PC rechtstreeks aan te sluiten op onze router. >:)

Dank allen voor de snelle replies! :)

Verwijderd

stop effe de cdrom van je hub in het station van nr 7 en voer de installatie voor die pc uit, dan zou t moeten werken.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:50:
stop effe de cdrom van je hub in het station van nr 7 en voer de installatie voor die pc uit, dan zou t moeten werken.
:? Sorry, maar een HUB installeren?

Niet denigrerend of beledigend bedoeld hoor :) maar hier heb ik nog nooit van gehoord..... :? (bovendien werden onze routers/switches/hub's niet geleverd met software ;) )

Probleem is trouwens inderdaad opgelost :) Wat bleek? Eerder deze week hadden ze ook al kabels gewisseld in de router, maar toen had user 7 zijn PC rechtstreeks aangesloten op 'onze' router en toen gaf het geen problemen (fijn dat ze je ook even inlichten dat ze gaan kloten met de kabels :( toch maar eens even wat procedures vast gaan leggen....)

[ Voor 30% gewijzigd door Wok op 21-01-2004 00:11 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
even een klein vraagje: Door de verhaal uitleg neem ik aan dat dit een soort "straat-lan" is, klopt dit?? )

Zoja: zou je dan misschien hiervan wat pics willen schieten en die plaatsen (als het mag van koffie natuurlijk)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
shure-fan schreef op 21 januari 2004 @ 02:56:
even een klein vraagje: Door de verhaal uitleg neem ik aan dat dit een soort "straat-lan" is, klopt dit?? )

Zoja: zou je dan misschien hiervan wat pics willen schieten en die plaatsen (als het mag van koffie natuurlijk)
Het is geen straat-lan, maar een netwerk in de studentenflat. :) Ik zal eens even kijken of ik nog wat pics online heb staan :)

edit:

Ik had geen pics meer online, dus ik heb even wat in Illustrator in elkaar gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://muller.webhop.org/lan2.png

[ Voor 15% gewijzigd door Wok op 21-01-2004 20:12 ]

Pagina: 1