Toon posts:

[Keuze] Moederbord keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het uitzoeken van een nieuwe computer en ben tot de volgende keuzes gekomen.

code:
1
2
3
4
5
1 * DVD Brander       - NEC ND-1300A                
1 * Videokaart        - ATi Radeon 9600 Pro 256MB           
1 * Harde schijf      - Maxtor 120 GB, Toeren: 7200 RPM, Cache: 8 MB
1 * TFT Scherm        - Acer AL1511 15"             
1 * Fototoestel       - Canon PowerShot A60

Hiernaast heb ik natuurlijk ook de behuizing en de benodige invoerapparatuur.

Voor de processor, het moederbord en het geheugen heb ik +/- 400 euro te besteden en ik heb hierbij de volgende keuze's gemaakt:

code:
1
2
3
1 * Processor        - AMD Athlon 2800+ of 3000+           149 of 211 euro
2 * Geheugen         - 512MB PC3200 DDR SDRAM (TwinMos) 128 euro
1 * Moederbord       - ???

Ik heb echter nog een paar vragen:

1) Ik heb geen idee welk moederbord ik nodig ben (in ieder geval Socket A, (correct me if i'm wrong).

2) Daarnaast vraag ik mij af of de AMD Athlon 3000+ zijn meerprijs (+/- 60) waard is.

3) Ik las op tweakers.net dat je een harde schijf zowel via SATA als PATA kunt aansluiten, welke is sneller? aangezien het slecht 10 euro prijsverschil inhoud.

Al vast bedankt

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 22:56:
1) Ik heb geen idee welk moederbord ik nodig ben (in ieder geval Socket A, (correct me if i'm wrong).

2) Daarnaast vraag ik mij af of de AMD Athlon 3000+ zijn meerprijs (+/- 60) waard is.

3) Ik las op tweakers.net dat je een harde schijf zowel via SATA als PATA kunt aansluiten, welke is sneller? aangezien het slecht 10 euro prijsverschil inhoud.
1)Socket A, dat klopt. Lees eens een paar reviews(www.tomshardware.com). Vraag je af welke features je in ieder geval wilt hebben. En maak daarna een lijstje van moederborden die aan jou eisen voldoen.

2)Ik denk niet dat die XP3000+ zijn meerprijs waard is. Beide processoren draaien op dezelfde FSB. En het verschil in MHz is denk ik niet merkbaar bij normaal gebruik.

3)Als het prijsverschil 10 euro is, dan zou ik voor SATA gaan. Tis een nieuwe standaard. Ik denk niet dat wanneer 2 schijven identiek zijn behalve op het SATA /PATA vlak, dat er dan een merkbaar performance verschil is.
Houdt er wel rekening mee dat wanneer je SATA gebruikt, je moederbord dit ook moet ondersteunen.

Ik zie dat je PC3200 wilt gaan gebruiken. Kijk dan vooral naar mederborden met een VIA KT600 of een Nvidia NForce 2 ultra 400 chip.

[ Voor 11% gewijzigd door AttiX op 20-01-2004 23:28 ]

Verwijderd

mijn suggestie:
neem een 2500+, die is zeer snel en met een beetje goede koeler kan je die zo als 3200+ laten lopen, scheelt nog geld ook (de 2500+ is geloof ik 110 euro)
moederbord: asus a7n8x deluxe 2.0, gewoon een erg goed bord:)
geheugen: 2x 512 mb pc 3200 twinmos, heb je meteen het dual channel gedeelte van je mobo meegenomen.

nog over je videokaart:
Je hebt het over een 9600 pro met 256 mb. Die 256 mb heb je voorlopig nog niet nodig, dus 128 voldoet ook ruim. Verder kun je misschien beter een 9800SE AIW nemen van hercules, welke te (soft) modden is tot 9800 Pro. Zo heb je een veel beter videokaart met tv-kaart voor maar een klein beetje meer geld.

Over je HD:
Als die HD met S-ATA maar 10 euro duurder is, heb je geen echte S-ATA schijf maar alleen een convertor, dus kun je net zo goed de gewone versie nemen.

TFT: neem een AL718, die is 380 euro ofzo, maar dan heb je wel meteen 17" voor een redelijke prijs :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de FAQ staat het al:

Welke processor/mobo/geheugen moet ik nemen?

Absolute topper qua verzorging van je topicstart overigens- maar werk eens wat meer aan de inhoud ;)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.