Toon posts:

[AsusProbe] vreemde grafieken na cooler-fan op silent-mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn gegevens:
Amd Athlon XP 2800+ barton
Asus a7n8x deluxe mb
Zalman CNPS3100GP koeler
512 mb ddr kingston 3200
80 gb Maxtor, 8mb cache

Sinds ik vanmiddag mijn fan(geleverd bij de zalman koeler) op silentmode heb gezet dmv het rc56 stekkertje, vertoond asusprobe af en toe wat rare pieken in het voltage en in het toerental van de fan. Ook heel af en toe een hoge piek in de temperatuur van de cpu. Zie hieronder de screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jvandeven/asusprobe.jpg

Moet ik mezelf hier druk om maken of stelt dit weinig voor? De pc blijft overigens perfect werken.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 23:09

GreyGhost

Het is een spook

Ik heb dit soort problemen op twee momenten met mijn a7v8x:

1 ik tune mijn fans tot onder 2000 rpm

2 ik draai een ander sensor programma naast asusprobe ( MBM, aida32)

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 22:32:
Mijn gegevens:
Amd Athlon XP 2800+ barton
Asus a7n8x deluxe mb
Zalman CNPS3100GP koeler
512 mb ddr kingston 3200
80 gb Maxtor, 8mb cache

Sinds ik vanmiddag mijn fan(geleverd bij de zalman koeler) op silentmode heb gezet dmv het rc56 stekkertje, vertoond asusprobe af en toe wat rare pieken in het voltage en in het toerental van de fan. Ook heel af en toe een hoge piek in de temperatuur van de cpu. Zie hieronder de screenshot.
[afbeelding]

Moet ik mezelf hier druk om maken of stelt dit weinig voor? De pc blijft overigens perfect werken.
Heb je nog andere monitorprogramma's naast AsusProbe draaien? Bij mij begon AsusProbe steeds te flippen als ik MBM ofzo gebruikte.

Verwijderd

Dergelijke afwijkingen zijn normaal. Het is bijvoorbeeld een bekend probleem van Maxim/Dallas sensoren en bij bepaalde zelfbouw telemetrie. De waardes blijven wel normaal, maar de sensor denkt dat het in 1 periode is gaan pieken. Manieren om dit te verminderen zijn:
- gevoeligheid aanpassen (een sensor nemen die beter afgestemd is op het meebereik)
- frequentie van polling aanpassen (software)
- PC aarden / scheidingsfilters
- zorgen dat de basisclock geen fluctuaties heeft (niet overclocken, geen schommelende FSB)
- meer CPU cycles voor logger

Kortom, bij de meeste PC's kun je er gewoon niks aan doen, en ben je in de handen van de softwareontwikkelaars overgeleverd totdat die er een patch voor maken (bijv. dat er 3 keer gepolled wordt en dat door een gemiddelde van die 3 waarden pas een eindwaarde gelogged wordt) - en als je een programma opent wat 100% CPU cycles vreet, bijvoorbeeld een game wil het nogal eens voorkomen dat door timingsproblemen de meetwaarden gaan pieken (zo zegt Asus Probe dat mijn CPU soms 1ms piekt naar 100'C en mijn fan naar 12000 RPM gaat terwijl mijn losse meters zeggen dat er niets fluctueert).

Dat je probleem begint na het omlaag brengen van de voedingsspanning van een ventilator is normaal. Zoals ik hierboven uitleg gaan veel sensoren meetfouten vertonen als ze buiten hun optimale meetbereik gaan meten (doordat de fan RPM verminderd).

Moraal van het verhaal: vertrouw niet op software...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 06:23 ]