[php] dichtstbijzijnde postcode

Pagina: 1
Acties:
  • 4.564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18
Hoi,

voor een project moet ik iets maken op basis van postcodes.
Het is de bedoeling dat er een table is met postcode van 'bekenden'.
Iemand moet dan zijn/haar postcode kunnen opgeven en het systeem moet de dichtstbijzijnde terug geven.
Het gaat dus niet om hele postcodeoverzichten van NL.

Na wat zoeken vind ik alleen maar topics over afstanden berekenen en hoe ons brakke postcodesysteem in elkaar zit (geen touw aan vast te knopen iig :( )

Is hier geen algoritme voor ofzo om te doen? Ik zie vanalles over latitude en longitude maar kan dit niet op een eenvoudigere manier. Zo super nauwkeurig hoeft het ook weer niet...
Het simpel zoeken op postcode-5 en postcode+5 gaat niet omdat die codes niet allemaalbij elkaar liggen en je ook met plaats in een regio zit (daar valt ook niet onderuit te komen denk ik)

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Dat is niet echt te doen aan de hand van een algoritme lijkt me.

Na wat googelen vond ik deze site die een produkt aanbied wat ongeveer doet wat jij wil. Misschien heb je dr wat aan.

Systeem | Strava

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mja, je moet denk ik de "postcode tabel" zien te bemachtigen. Ik ben er ook wel es mee bezig geweest, maar zo'n tabel kost volgens mij enkele duizenden euro's ofzo.. :/
Misschien dat je zelf zo'n tabel kan maken, maar dan heb je wel even werk... :P

[edit] Hm, zoiets als die Geolocator van hierboven dus. Maar dat zal ook wel redelijk wat kosten.. :X

[ Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 20-01-2004 22:59 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je kan "gratis" bij het postkantoor een postcode kaart halen. Daarbij zijn altijd alleen de eerste twee cijfers zichtbaar. Aan de hand hiervan kan je zelf een tabel / array creeeren, waarin je aangeeft welke gebieden bij elkaar horen.

De laatste twee cijfers (en ook letters) van een postcode geven een exactere locatie aan, maar hierbij geldt wel dat twee dichtbij elkaar lijkende postcodes dichtbij elkaar zijn :P

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk zo?

* disclaimer: ik weet niet of het postkantoor deze overzichten nog gratis verstrekt. Zo'n overzicht is bijvoorbeeld nog wel te vinden in een semi-oude postcodeboek

HTH

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheRebell
maar aan zon postcodekaart heb je nog steeds niet veel als die alleen maar de eerste 2 cijfers laten zien. Wat wel is is dat je in ieder geval 2 postcodes weet (meer, zelfs alle in het systeem aanwezige codes). Die in het systeem en van een bezoeker.
Alleen wat is dichterbij?

Jammer dat die geolocator met een kaart ed werkt. Dat moet ik allemaal niet hebben.
Er zijn van die winkels waar je je postcode kunt invullen en de adressen krijgt van de dichtstbijzijnde winkels. Zo'n soort systeem moet het worden (alleen dan zonder winkels)

Dus zonder kaarten en al dat spul, puur welke postcode is dichterbij.
Zou het echt zoveel schelen als ik gewoon vies de postcode en dan -5 en +5 zou doen?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarschijnlijk begrijp je niet wat ik bedoel....

Je kan met de eerste twee cijfers bepalen welke gemeente(s/n) bij elkaar horen. Zo is Amsterdam 11xx (en / of 10xx ?) dichtbij Almere (13xx).

Dat kan je bijhouden in zo'n tabel. Voor de rest kan je aan de hand van de overige cijfers (als je de letters buiten beschouwing houdt) bepalen wat dichterbij is

Voorbeeld1:
Ik woon in 1326

Ik zoek bedrijf x (pc: 1100, 1300, 2600, 5000)

Eerst haal je alleen de waardes op die relevant zijn. In je array staat dat 13xx dichtbij 11xx is, dus de eerste twee waardes haal je op.

Vervolgens is het een kwestie van aftrekken welke dichterbij is:

1326 - 1300 = 26
1326 - 1100 = 226.

Wat zal dichterbij zijn? ;)

Daarnaast zou je ook nog een volgorde in je array kunnen maken:

10 = [11, 13, 20, 12]

Waarbij 12 het verste is ten opzichte van 10. Hierdoor kan je dus eerder een vermelding weergeven die in 20 voorkomt, dan in 12.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• TheRebell
hmmm ja je voorbeeld heeft het al een stuk duidelijker gemaakt :)
Dit zou natuurlijk ook werken met gehele postcodes (4 cijfers, letters skip ik ff).

Ik zal morgen eens kijken of ik hier eens iets van in elkar kan gooien. Mocht ik toch nog iets andere vinden dan zal ik het, uiteraard, hier even neergooien. Net als eventuele vraagjes die ik en/of andere hebben natuurlijk ;)

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TheRebell schreef op 20 januari 2004 @ 23:49:
hmmm ja je voorbeeld heeft het al een stuk duidelijker gemaakt :)
Dit zou natuurlijk ook werken met gehele postcodes (4 cijfers, letters skip ik ff).

Ik zal morgen eens kijken of ik hier eens iets van in elkar kan gooien. Mocht ik toch nog iets andere vinden dan zal ik het, uiteraard, hier even neergooien. Net als eventuele vraagjes die ik en/of andere hebben natuurlijk ;)
Als je hele postcodes gaat gebruiken, dan moet je wel controleren of een bepaald gebied niet dichterbij is (ondanks dat het verschil groter is).

• TheRebell
dat zou ik dus net zeggen. Als ik in gebied 1326 ergens in het noorden woon en ik krijg 1300 terug wat in het zuiden ligt (maar volgens de berekening dichterbij) dan is misschien gebied 1200 dat noordelijker ligt feitelijk dichterbij.
Met de twee laatste cijfers wordt het dus een ander verhaal om mee te gaan werken.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:33
BtM909 schreef op 20 januari 2004 @ 23:09:
Je kan "gratis" bij het postkantoor een postcode kaart halen. Daarbij zijn altijd alleen de eerste twee cijfers zichtbaar. Aan de hand hiervan kan je zelf een tabel / array creeeren, waarin je aangeeft welke gebieden bij elkaar horen.

De laatste twee cijfers (en ook letters) van een postcode geven een exactere locatie aan, maar hierbij geldt wel dat twee dichtbij elkaar lijkende postcodes dichtbij elkaar zijn :P
Dat kan je inderdaad doen.
Een betere oplossing is het aanschaffen van een 4 postie XY coordinaten tabel, maar dan kan je er wel vanuit gaan dat je daar wat geld voor kwijt bent (denk richting de 1.000 euro).
TheRebell schreef op 20 januari 2004 @ 23:29:
Jammer dat die geolocator met een kaart ed werkt. Dat moet ik allemaal niet hebben.
Er zijn van die winkels waar je je postcode kunt invullen en de adressen krijgt van de dichtstbijzijnde winkels. Zo'n soort systeem moet het worden (alleen dan zonder winkels
*ssst* die functionaliteit is ook aanwezig in de geolocator (url aanroepen en resultaten in xml terug krijgen) ;)

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Humz dit is gewoon [rml][ Alg] Postcode relaties[/rml], een topic van nog geen maand geleden. In dat topic staan o.a. links naar gratis (outdated, vandaar) postcodetabellen en alle bijbehorende wiskunde.

Volgende keer even zelf zoeken aub, we hebben niet voor niets zo'n leuke zoekbar onderin tegenwoordig ;)

Professionele website nodig?

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

heb bovenstaande link niet gelezen maar ik verwacht dat daar ook zoiets kan staan: je kan overwegen om een soort graaf te maken. elke node in die graaf heeft dan een postcode en die is verbonden met alle postcodes die in nederland topografisch gezien daaromheen liggen. Die zijn dan weer met hun buren verbonden etc. (als je niet weet wat een graaf is: een soort netwerk van objecten verbonden met 1 of meerdere connecties naar andere objecten). je kan dan relatief simpel als startnode de postcode van de gebruiker aanhouden en als eindnode de postcode van het gezochte bedrijf of van de persoon. er zijn legio algorithmen te vinden op internet om die afstand te berekenen en om dat zo snel mogelijk te doen: depth first, breath first, best first, a* search etc...

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• curry684

curry684

Voor een graaf heb je real-world afstanden nodig ipv vogelvlucht afstanden: en daarvoor heb je een complete CD met routeinformatie nodig, oftewel dat schiet niet echt op. Maar vogelvlucht-afstanden werken ook goed als approximatie voor echte afstand hoor.

• TheRebell
curry684 schreef op 21 januari 2004 @ 09:54:
Humz dit is gewoon [rml][ Alg] Postcode relaties[/rml], een topic van nog geen maand geleden. In dat topic staan o.a. links naar gratis (outdated, vandaar) postcodetabellen en alle bijbehorende wiskunde.

Volgende keer even zelf zoeken aub, we hebben niet voor niets zo'n leuke zoekbar onderin tegenwoordig ;)
ik had dat topic al gelezen. Erg veel nuttige dingen staan er niet in.... legaal/illegaal zijn van postcodetabellen/database etc en gps coordinaten. Dat is allemaal niet zo interessant (wel interessant maar niet voor dit ;) )

[edit]
hier staat ook iets alleen is het twijfelachtig of je de genoemde postcodetabel legaal mag gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door TheRebell op 21-01-2004 10:40 ]

• Jasper
TheRebell schreef op 21 januari 2004 @ 10:26:

[edit]
hier staat ook iets alleen is het twijfelachtig of je de genoemde postcodetabel legaal mag gebruiken.
Version : 2.20 (30 juli 1995)
Da's wel behoorlijk verouderd zeg.

• TheRebell
Jasper schreef op 21 januari 2004 @ 11:10:
Da's wel behoorlijk verouderd zeg.
Ja ook dat. Dus hoe betrouwbaar is dat alles :?
Naast dat ie oud is, is hij ook niet compleet.

Gaat er dus erg veel op lijken dat je zo'n postcodetabel/database moet kopen...

gebruik maken van lokatienet/postcode.nl enzo mag natuurlijk ook niet (Jasper?)

• curry684

curry684

TheRebell schreef op 21 januari 2004 @ 10:26:
[...]
ik had dat topic al gelezen. Erg veel nuttige dingen staan er niet in.... legaal/illegaal zijn van postcodetabellen/database etc en gps coordinaten. Dat is allemaal niet zo interessant (wel interessant maar niet voor dit ;) )
Mag ik vragen hoe je van plan was om 'de dichtstbijzijnde postcode uit een lijst van bekenden ten opzichte van een onbekende postcode' zonder een tabel van postcodes en gps-lokaties op te lossen, en de wiskunde benodigd om uit die coordinaten tot een afstand te komen? :?

Als in, hoe ver zit ik naast je opdracht met een query als dit:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
select top 1 sqrt(pow(tabel.longitude - 
  (select longitude 
   from tabel 
   where postcode = requestedpostcode), 2) + pow(tabel.latitude - 
  (select latude 
   from tabel 
   where postcode = requestedpostcode), 2) as distance, postcode 
from tabel 
order by distance desc;

[edit]
En [rml]4Advanced in "[ Alg] Postcode relaties"[/rml] lost je probleem ook vrijwel letterlijk op.

[ Voor 8% gewijzigd door curry684 op 21-01-2004 12:35 ]

• TheRebell
curry684 schreef op 21 januari 2004 @ 12:32:
[...]

Mag ik vragen hoe je van plan was om 'de dichtstbijzijnde postcode uit een lijst van bekenden ten opzichte van een onbekende postcode' zonder een tabel van postcodes en gps-lokaties op te lossen, en de wiskunde benodigd om uit die coordinaten tot een afstand te komen? :?
ahum...niet... :P

Ik moet natuurlijk van die andere (onbekende) postcode de longitude en latitude hebben, dus idd zonder die postcodetabel met deze 2 kom je gewoon nergens

Verwijderd

Volgens mij heb ik thuis nog wel zo'n tabel liggen....

• TheRebell
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 13:14:
Volgens mij heb ik thuis nog wel zo'n tabel liggen....
en dat is een recentere tabel? (en legaal ;) ) ?

ga het maar op de tabel manier doen. Er zit niets anders op, echt anders gaat niet.

Verwijderd

Ja die file is behoorlijk recent, maar of ie helemaal legaal is, hmmmm
Ik heb de gegevens dmv een scriptje van een website gehaald die route info laat zien. Welke weet ik zo niet, dus is dit legaal of niet?

• curry684

curry684

Op http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm staat een relatief oude tabel, ik vermoed echter compleet legaal (alhoewel dat niet helemaal helder). Die kun je iig gebruiken voor development/testing, en zodra je professioneel/commercieel gaat een officiele licentie aanschaffen.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 13:28:
Ja die file is behoorlijk recent, maar of ie helemaal legaal is, hmmmm
Ik heb de gegevens dmv een scriptje van een website gehaald die route info laat zien. Welke weet ik zo niet, dus is dit legaal of niet?
Illegaal. Vergelijk het met Amazon's 'View Inside' functionaliteit: zij hebben daar betaalde afspraken met leveranciers over, op het moment dat jij dat download en zelf host schend je het copyright omdat jij die afspraak niet hebt. Er zijn tegenwoordig speciale wijzigingen in copyright-wetgeving omdat je met computers nu eenmaal inherent data moet dupliceren om hem lokaal te kunnen bekijken, wat volgens klassieke afspraken zelfs zou inhouden dat browsers niet legaal mogen cachen (illegale kopie nl.). Dus het gebruik maken van de routeinfo-dienst mag, echter reproduceren van achterliggende commerciele elementen op slinkse wijze mag niet.

Maar nogmaals: een tabel van een flink aantal jaren oud kun je met een gerust hart korte tijd voor testing-purposes gebruiken, zolang je maar een officiele licentie neemt als je het definitief in gebruik gaat nemen.

• TheRebell
Oke, dan ga ik deze voor testen gebruiken en zeg ik maar dat ze een licentie moeten kopen op een recente (en legale) versie.

Waar is dit btw nog het beste te doen, zo'n tabel en licentie halen? Er zijn er namelijk meerdere..

• Jasper
TheRebell schreef op 21 januari 2004 @ 11:23:
[...]

Ja ook dat. Dus hoe betrouwbaar is dat alles :?
Naast dat ie oud is, is hij ook niet compleet.

Gaat er dus erg veel op lijken dat je zo'n postcodetabel/database moet kopen...

gebruik maken van lokatienet/postcode.nl enzo mag natuurlijk ook niet (Jasper?)
Op een complete postcode database vinden jaarlijks ongeveer 30.000 mutaties plaats. Op 4pp (4 positie postcode - de eerste 4 cijfers) niveau een stuk minder uiteraard. Maar met gemeentelijke herindelingen en nieuwe namen etc. kan je toch tegen lelijke/slordige verschillen aanlopen.

Er ligt wel in de planning om uitgebreidere webservices te maken zodat je bv. twee 4p-postcodes naar onze server kan sturen en vervolgens de afstand terug krijgt, maar dat zijn alleen nog maar plannen.
TheRebell schreef op 21 januari 2004 @ 14:22:
Waar is dit btw nog het beste te doen, zo'n tabel en licentie halen? Er zijn er namelijk meerdere..
Op meerdere plekken, maar ga er maar vanuit dat je over bijna altijd hetzelfde betaald (plm. 1.000 p/jaar voor een 4XY coordinaten database met een internet licentie).

Vb. van zo'n database:

code:
1
2
3
4
5
"PC4CODE","PC4NR","PC4NAAM","PC3CODE","PC2CODE","PC1CODE","PROVCODE","PROVNR","PROVCNAAM","GEMCODE","GEMNR","GEMNAAM","WOONPLAATS","HUISHOUDEN","xcoord","ycoord" 
"1211",1211,"LANGGEWENSTBUURT","121","12","1","27",27,"Noord-Holland","0402",402,"Hilversum","HILVERSUM",4069,140503,470943 
"1212",1212,"VAN RIEBEECKKWARTIER","121","12","1","27",27,"Noord-Holland","0402",402,"Hilversum","HILVERSUM",1973,141851,469926 
"1213",1213,"LOOSDRECHTSE BOS EN HOORNEBOEG","121","12","1","27",27,"Noord-Holland","0402",402,"Hilversum","HILVERSUM",2287,140178,467954 
"1214",1214,"ZUIDELIJK BLOEMENKWARTIER","121","12","1","27",27,"Noord-Holland","0402",402,"Hilversum","HILVERSUM",3499,140073,469595

[ Voor 86% gewijzigd door Jasper op 21-01-2004 15:04 ]

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 06:04
Als je de locaties van de postcodes in het RD (RijksDriehoeksstelsel) hebt, is het ontzettend makkelijk om de afstand tussen de twee middelpunten van postcodegebieden te berekenen. De locaties worden in het RD-stelsel namelijk opgegeven in meters, waardoor je simpel pythagoras kan oplossen.

code:
1
afstand = sqrt((abs(pcode1_x - pcode2_x))^2+(abs(pcode1_y - pcode2_y))^2)

Een manier waarop je dit in een database zou kunnen zetten is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
for ii = 1 to Num_codes do
   for jj = ii to Num_code do
      afstand = sqrt((abs(pcode_x(ii) - pcode_x(jj)))^2+(abs(pcode_y(ii) - pcode2_y(jj)))^2)
      laad het geheel in een database als:
      --------------------------------
      |PCode1   |PCode2   |Afstand   |
      --------------------------------
   end
end

Een voorbeeld van de dataset zou dan kunnen zijn:

------------------------------------
|PCode1 |PCode2 |Afstand (m) |
------------------------------------
| 1000 | 1000 | 0 |
| 1000 | 1001 | 200 |
| 1000 | 1002 | 300 |

etc,etc...

Voor het omzetten van lat/long coordinaten naar RD, kan je gebruik maken van een van de programma's die je bij http://pocus.geo.tudelft....chrama/Public/gps/rd2wgs/ kunt downloaden...

Groeten,
Thekk

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• TheRebell
krijg je op die manier niet een ontoegelijk grote dataset?

Dus met een illegale postcodetabel kan ik een legale/illegale :? tabel maken op basis van het RD-stelsel. Die tabel die je dan krijgt ie die dan wel legaal vraag ik me af. Ja toch, aangezien ik hem zelf heb gemaakt (lastig hoor, dat rechten ;) )

• curry684

curry684

TheRebell schreef op 21 januari 2004 @ 20:09:
krijg je op die manier niet een ontoegelijk grote dataset?

Dus met een illegale postcodetabel kan ik een legale/illegale :? tabel maken op basis van het RD-stelsel. Die tabel die je dan krijgt ie die dan wel legaal vraag ik me af. Ja toch, aangezien ik hem zelf heb gemaakt (lastig hoor, dat rechten ;) )
Hoezo lastig? Als jij Harry Potter in een andere lettertype uitbrengt dan de originele boeken, heb jij er dan plots copyright op?

:Y)

• TheRebell
hmm, daar zit wat in ja (en harry snotter is best leuk, in het engels dan he :+ )

Dit geldt dus NIET voor de gewone postcodetabel omzetten naar een iets ander formaat?

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 06:04
Door alle postcodes met hun letters te gebruiken krijg je inderdaad een ongeloofelijk grote database. Daarom is het als je voor die oplossing gebruikt ook beter om gebruik te maken van een postcodetabel met alleen de nummers van de postcode gebieden.

Ik geloof dat Jasper je zo'n DataBase kan leveren. :)

Maar de opmerking die ik maakte over de download tabel, was alleen om je te helpen met een test-database... Uiteraard is alles wat je uit die database haalt net zo schimmig als de licentie van de database zelf...

Groeten,
Thekk

[ Voor 15% gewijzigd door Thekk op 21-01-2004 23:31 ]

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Verwijderd

Ik gebruikte dit script:

http://www.arvidbux.nl/log/scripts/afstandtussen.phps

tot vandaag nu ze vanalles hebben veranderd! :S

• Jasper
Ik denk dat locatienet.nl niet enorm blij wordt van bovengeoemde url :P

• TheRebell
Jasper schreef op 22 januari 2004 @ 08:03:
Ik denk dat locatienet.nl niet enorm blij wordt van bovengeoemde url :P
Nee dat geloof ik ook ja.... maar ze hebben het al aangepast dus ;)

Maar deze manier, dus sneaky gebruik maken van lokatienet/postcode.nl/ etc, is niet de bedoeling. Voor pure testdoeleinden gaat kun je dus de verschillende tabellen gebruiken die her en der te vinden zijn. Als je dan maar een licentie afneemt om het moment dat je het echt wilt gaan gebruiken.

Kun je ipv postcodes niet het netnummer van een vaste telefoonaansluiting gebruiken? Al ligt dat natuurlijk veeeeeel meer uit elkaar en is het dus veel minder nauwkeuig. Maar een afstand van een paar kilometer tussen twee verschillende netnummers zou niet zo heel erg veel uitmaken (toch :?)

Verwijderd

net nummers?

Let op omgeving Sittard 046-> beslaat compleet een straal van dik 15 km
amsterdam met 020 beslaat al snel toch 30 of 40 km is toch een groot verschil
bij plaats bepaling!

• TheRebell
Hmm dat scheelt inderdaad nogal ja. Een paar kilometer is niet zo'n probleem maar als je naar boven de 15 of zelfs 30 a 40 kilometer gaat :(

Blijven we toch bij de postcode oplossing ;)
Pagina: 1