Northbridge koeler vastgeplakt?

Pagina: 1
Acties:

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 14:12
Mijn Asus A7V266 MoBo had tot voor kort een fankoeling op de Northbridge chipset. De fan is kapot gegaan en ik heb hem eruit geschroefd. Fans zijn niet te krijgen en nu heb ik me de Zalman ZM-NB32J aan laten smeren.
Nu kom ik echter tot de ontdekking dat de houder van de fan vastgeplakt zit op de chipset. Is het nu de bedoeling dat ik de NB-Heatsink op deze houder plak ? Of moet de heatsink rechtstreeks op de chipset geplakt worden ? en zo ja, hoe verwijder ik dan die houder ?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
Die heatsink moet je op je chipset. Je mobo in de vriezer mikken (in 'n anti-statische zak, goed dichtgetaped). ff paar uurtjes wachten kan je 'em der af halen. Dan met Epoxy je nieuwe heatsink erop doen en daar de fan op (tenzij die er al op zit gewoon er op laten ).

• FranDaMan
Hmmm...antistatische zak ? denk niet dat ik die heb.
Als ik die handel in de vriezer mik moet dan ook de processor eraf of kan ik die laten zitten ?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
Die zou ik er afhalen, maar het boeit in feite niet zo.

Als je je moederbord uit die zak haalt kan je als het goed is je heatsink er zo afwippen...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:14
Je oude koeler zit vast op je mobo ?
Zo vast kan die niet op je mobo zitten, normaal zit ie met 2 pinnetjes vast en verder met koelpasta, dus dat moet zo loslaten.

Beetje wrikken, zo vast kan die echt niet zitten dat je hem in de vriezer moet mikken. Normaal vallen die koelers er al bijna af als er 1 pinnetje niet goed zit.

Had je een groen achtige koeler of zo 1tje met Cpu cooler erop (beetje zwart met grijs/rode text) ?

[ Voor 28% gewijzigd door Hoyden op 20-01-2004 21:57 ]

• FranDaMan
De 2 pinnetjes klopt, maar als ik die dus omhoogwip zit de houder muurvast op de chipset. Wrikken hou ik niet zo van , want als ik de chipset beschadig kan ik een nieuw MoBO halen en het budget is beperkt (getrouwd, kinderen.....)

• FranDaMan
de oude fan is een ARX CPU cooler. Een kleine fan van 4 bij 4 cm die vastgeschroefd zat op een platte heatsink

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik heb pas hetzelfde gedaan met mijn Abit NF7-S
Eerst heb ik de kop van die twee zwarte pennetjes eraf geknipt, daarna voorzichtige draaiende bewegingen gemaakt tot dat de pasta los liet. De chip daarna ff schoongemaakt met een doekje en een drupje wasbenzine. Heatsink erop en dan....
Geniet van de stilte, zo'n kleine fan maakt echt een takke herrie
succes!

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• kwiebus
  • Laatst online: 18:47
FranDaMan schreef op 20 januari 2004 @ 21:46:
Mijn Asus A7V266 MoBo had tot voor kort een fankoeling op de Northbridge chipset. De fan is kapot gegaan en ik heb hem eruit geschroefd. Fans zijn niet te krijgen en nu heb ik me de Zalman ZM-NB32J aan laten smeren.
Gewoon de fan er af laten. Als de airflow in je kast voldoende is dan is zo'n fan waarschijnlijk niet echt nodig. De fan is bij mijn moederbord (GA-V7AXP) meer dan een half jaar geleden kapot gegaan en ik heb deze gewoon verwijderd en verder niets gedaan. Gewoon even kijken wat de temperatuur wordt zonder fan.
Scheelt een hoop herrie zo zonder fan.

Fans van 40 x 40 mm zijn wel trouwens wel degelijk verkrijgbaar. Zie bijvoorbeeld: http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=12

• FranDaMan
Ik heb nu echter al de zalman heatsink gekocht.
Is er een progje om te controleren hoe heet die chipset wordt ? En hoe heet mag hij eigenlijk worden ??

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Er zit volgens mij geen sensor bij de chipset, dus ik denk niet dat je een programma vindt die dat kan.
Maar als het systeem niet overgeklokt is kun je er vanuit gaan dat het zalman blokje genoeg koelt.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 00:32

mace

Sapere Aude

je hoeft niet bang te zijn, ik had een tijdje terug een P1 MMX 200 mhz met een passieve koeler erop geplakt met thermal adhesive spul, "Ik had geen koelpasta meer was het antwoord van de persoon waar ik hem van had" In ieder geval was met voorzichtig wrikken zo los, eerst een beetje kracht er op, andere kant op, andere kant. Enzovoort totdat hij losraakt.

Succes!
Pagina: 1