Toon posts:

Corrupte file's herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond

Na een crash van mijn schijf wist ik na herinstallatie van xp een aantal bestanden waaronder mijn foto collectie van 800 mb terug te winnen met behulp van easyrecovery. Alleen is het geval dat de bestanden wel als jpg herkent worden de juiste bestands groote hebben resolutie enz. alleen als ik een foto open't word er niks weer gegeven dus leeg scherm. ???

is dit nog te herstellen of heb ik pech ?

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 10:27
Als ik het zo hoor zijn de kansen klein, ikzelf gebruik daar GetDataBack voor. Duurt langer, maar uit ervaring heb ik gezien dat het beter werkt als EasyRecovery. Ik denk dat EasyRecovery meer van de FAT uitgaat, is meestal na 10 minuten wel klaar (wat ik me ervan herinner).

Ik weet niet of je NTFS gebruikt (doe ik nooit), je hebt daar 2 varianten voor GetDataBack fot FAT of GetDataBack for NTFS. Daar kun je ook zien hoeveel er beschadigd is, en als het goed is ook of het bestand goed is.

Zorg dat je niet met die schijf werk waar je data vandaan wilt halen, oftewel, hang de harde schijf in een andere PC. Als er data naar de schijf wordt geschreven heb je kans dat ie ze net op de plek zet waar net je foto's nog stonden.

Zet het programma gewoon 's-nachts aan om de FAT weer een beetje te vinden (gaat alle clusters af naar bestand en directory entries). Blijf er het eerste kwartier maar bij, dan kan ie nog meldingen geven, en dan gewoon op "yes to all" e.d. zodat ie gewoon verder gaat. Als ie daarmee klaar is kun je het beste het recovery bestand met alle info over locatie van de bestanden opslaan zodat je het programma als je wil kan afsluiten en de volgende dag verder kan gaan. Dan kun je naar stap 4 of 5, en kun je kiezen wat gerecovered moet worden (iig proberen).

Als er directory's namen hebben zoals [A3298R2G] dan is het een beschadigde directory. Als er gewone directory namen te zien zijn van een aantal directory's dan zijn ze meestal nog in goede staat.

M'n 120GB schijf is een week geleden ook zo goed als overleden, belangrijke gegevens nog wel kunnen redden.

Leer van deze 'fout' en zorg dat je altijd een backup hebt. Als nu een van m'n 80GB RAID harde schijven crash ben ik ook de l*l en heb ik ook geen digitale foto's meer, dus ik denk dat ik vanavond ook maar een backup ga maken. Meestal denk je: Dat doe ik morgen wel, dat doe ik morgen wel... Maar dat moet je meteen doen.

Het beste is gewoon om je data altijd te backuppen, zeker je foto's, die wil je niet kwijt. Of je brand alles op CD/DVD, als je er zeker van wilt zijn 2 keer :P, of je hangt er een harde schijf bij met RAID, of je maakt elke zoveel tijd zelf een backup op de schijf. Als ik binnenkort weer een goede/omgeruilde harde schijf heb dan koop ik er denk ik 1tje bij voor backup.

Ik hoop dat de data nog te herstellen is, kun je mij daarna mailen voor je ervaring (hopende op een goede). animatrix@wanadoo.nl

[ Voor 6% gewijzigd door KoalaBear84 op 21-01-2004 12:28 ]

<Homepage>