Toon posts:

[DOS] 'High memory area not available'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het installeren van win98se krijg ik steeds 'suwin' errors, nu heb ik de search flink doorgelezen en er werd vaak 'bad ram' geroepen.
Na memtest86 te hebben gedraaid en alle hardware te hebben uitgewisseld en nog vele andere dingen te hebben geprobeerd, heb ik ook een step by step conf. gedaan en daar stond opeens 'High memory area not available'.

Nu is de vraag is dit een stukje hardware geheugen op m'n mobo ?
Zo ja, kan ik m'n mobo prullenbakken ?

Ik zal ook even de specs en wat ik tot nu gedaan heb vermelden:
Tussen haakjes wat ik erin/eruit gehad heb om te testen.

Packard Bell k6-2 500 (k6-2 300)
Seagate 10 gig IDE (Seagate 2.1 & WD 1.2)
64 mb pc100 Infineon cl2.0 (64mb pc100 Vtec & 128mb pc133 Oem)
Modem (eruit gehaald)
Onboard sound (Ess...) (uit in bios)
Onboard vga (Sis530) (uit in bios, S3virge 4mb)
VGC FR530 'Miami' Mobo (bios van 1.28 naar 1.29 geflashed)
Win98se uk & nl & XP installeren wilden alledrie niet.
Tevens: andere IDE flatcables, IDE devices anders aangesloten of juist niet.

Tis veel info voor zo'n kort vraagje, maar ik krijg het maar niet aan de gang.
Als ik iets vergeten ben te vermelden of er is nog iets wat ik kan testen laat het me weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 21:32 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

HMA is een oud Dos gebruik. Alles tussen de 640k en de 1mb geheugen is het HMA.
(360kb totaal dus).

Om dit te kunnen activeren, moet je himem.sys laden in je config.sys om het beschikbaar te maken.

edit:
De regel was (even uit het hoofd, en het is lang geleden)
device=<pad naar himem.sys>

bijvoorbeeld:
device=c:\dos\himem.sys

Bedenk wel dat je eerst emm386.exe moet laden (ook in de config.sys) voordat je himem.sys kan laden.

device=<pad naar emm386.exe> noems
bijvoorbeeld:
device=c:\dos\emm386.exe noems

De eerste 2 regels uit je config.sys kunnen dus bijvoorbeeld dit zijn:

device=c:\windows\command\emm386.exe noems
device=c:\windows\command\himem.sys

[ Voor 57% gewijzigd door nhimf op 20-01-2004 21:40 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Maar is die 1024kb (640+384) iets hardwarematigs op m'n mobo ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:36:
Nee, is de 1e MB van je RAM. Alles boven 1 wordt extended memory genoemd. (maar deze indeling wordt veroorzaakt door software :P)

Dit is iets uit het DOS tijdperk en nu niet meer belangrijk. Bovendien is himem.sys niet direct noodzakelijk voor een 98se install.

edit:
En nhimf herinnert zich het goed, zo was die aanroep ja.

[ Voor 41% gewijzigd door Voutloos op 20-01-2004 21:41 ]

{signature}

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:36:
nee, dat is gewoon de indeling die dos aan je geheugen geeft.
Dit komt mede doordat dos in den beginne max 640kb geheugen ondersteunde (dacht ik?). Alles boven de 1024kb is het extended memory.
Het komt er op neer dat als je meer dan 640kb mem in je pc hebt, dos een hma kan gebruiken. Dus het is een softwarematig iets.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Mike Jarod
  • Niet online
Vaag hoor...

Just for fun:
• boot van de 98se cd naar een prompt
• cd win98
• xmsmmgr
• setup /ie

Helpt dat?

Verwijderd

Topicstarter
An EMM is allready installed
XMS Driver not installed

Setup /ie geeft: Invalid TrueType Font Detected

Deze fout ben ik deze week als eens tegen gekomen tijden mijn vele uren pielen aan deze 'kwalitatief uiterst teleurstellende' computer, ik heb mij hierin toen niet verdiept.

Edit: na deze error te hebben 'ge-ignored' .... de 'suwin' error :(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 21:55 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 21:02
Voor het suwin error verhaal moet je de search is gebruiken...

Hier staat de fout beschreven:
http://support.microsoft....4/8/36.ASP&NoWebContent=1

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:51:
Setup /ie geeft: Invalid TrueType Font Detected
Que :? /ie is afaik alleen setup zonder rescue disks, dat ie dan deze melding geeft is maf.

Bij het booten van de cd, druk dan eens op F8 en kies "dos prompt" oid. Is de bedoeling dat er niks van die cd wordt geladen. Probeer het dan nog eens.

Dit was overigens zo maar een ingeving omdat ie begon te zeuren over HMA, denk zowiezo niet dat het gaat werken, maar je kan het altijd proberen.[/]

Je zegt dat je alle hardware al een keer vervangen hebt? Ook heb je problemen met XP setup? Krijg je daar duidelijke foutmeldingen BSOD's?

Hier staan trouwens van details over SUWIN errors bij 95/98 setup: http://www.geocities.com/budallen98_98/suwin_error.html

Verwijderd

Topicstarter
@ Wortelsoft :Dit heb ik idd doorgelezen en gedaan.
3 mogelijkheden: Bios,RAM of Mobo

Bios heb ik geflashed en bijna alle mogelijkheden wel gehad.
Ram heb ik 3 reepjes van erin gehad en mem86 gedraaid.
Mobo, daarom ook de orginele vraag, er blijft bijna geen andere mogelijkheid over.

@ M Jarod
Xp geeft : Page fault in nonpaged area
Stop 0x00000050 (0xc3f6cc90, enz.)

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik zie dat je 2 DIMMetjes hebt, 1 van 64 en 1 van 128. Heb je al eens gespeeld met 1 van die 2 eruit halen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:31:
Tis veel info voor zo'n kort vraagje, maar ik krijg het maar niet aan de gang.
Als ik iets vergeten ben te vermelden of er is nog iets wat ik kan testen laat het me weten.
Ja veel info maar het belangrijkste ontbreekt nl. welke SUWIN error en wanneer treedt die fout op, bij kopieren bestanden, bij eerste restart, altijd op dezelfde plek...

er zijn linkje genoeg voor dit probleem en zelden ligt het aan de ram

bijv:
http://www.computerhope.com/issues/ch000293.htm#03 of
http://www.geocities.com/budallen98_98/suwin.html

meestal zijn dit soort problemen in de bios te verhelpen, echter uit jou verhaal kan de gebruikte bios ook niet achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Die reepjes zijn allemaal per stuk erin geweest.

2e poging XP gaf dit : Stop 0x000007e

STOP: 0x000007E: Inaccessible Boot Device
This error appears when the hard disk controller has difficulty determining which is the boot device—which might happen if your computer contains an Adaptec SCSI disk controller, for example, and there is an ID number conflict. Another instance in which this error occurs is when the master boot record (MBR) is corrupted by a virus or a disk error.

Ik ga nog even XP op een andere HD proberen.

• Mike Jarod
  • Niet online
Uit je verhaal maak ik op dat je dus echt alle hardware omgewisseld hebt op het moederbord na? Ook krijg je geheugen en hdd fouten. Je hebt memtest gedaan. Mobo geflashed.

Volgens mij is dat mobo gewoon brak :/

Verwijderd

Topicstarter
@ Domst

Het is : Suwin.exe caused General Prot. Fault in krnl32.exe
en deze is altijd op dit adres (0001 : 0001) en altijd als ik 'doorgaan' druk bij het scherm ' Welkom bij Win98 setup, kan 30 a 60 min... Om setup te starten druk Doorgaan.
btw Het is 7 van 10 keer die Suwin.exe, ik heb ook al verschillende andere foutmeldingen op dit punt gehad.

Hier staan ALLE dingen die ik in deze bios kon veranderen (niet echt veel dus)
http://support.packardbel..._fr520miami_bios.asp?c=ap

@ M Jarod

Ik kijk het nog ff aan, lukt het niet, is er vast wel iemand die dit mobo aan z'n muur wil hebben ;)

Verwijderd

geheugen foutmeldingen kunnen ook door de bios komen als het gebruik van bijvoorbeeld videomem aanstaat in de bios, check dat soort dingen ook eens

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
"Als" ik me nog kan herinneren was dit een soort pre-historische manier van het voorkomen dat je master boot record overgeschreven ziou worden.

Hoe ik dit vroeger hebt opgelost is nog erg vaag, maar probeer even alle opties in je bios uit te zetten wat zou betekenen in de zin van "bootvirus protection" zou misschien kunnen helpen.

succes

Verwijderd

Topicstarter
@ Dutchtubby

Ik heb m'n onboard vga al eens uitgeschakeld en een PCI'tje erin gehad, bovendien heb ik bijna alle standen van m'n onboard al geprobeerd.
Het enige wat ik niet heb geprobeerd is die 'pallete snoop'

@ Eichii

Zie antwoord op dutchtubby, ik heb bijna alles wel een keer geprobeerd (alleen & in combinatie) en zeker m'n boot virus protection disabled.

@ Alle geinterseerden van dit topic, even een opsomming van welke fouten ik deze week heb voorbij zien komen.

Page Faults, VxD's, VMM's, Win Protection error's, Write To Disk, Fault in MS-DOS Extender & Fouten in GDI.exe, SUWIN.exe, USER.exe en nog enkele die maar 2 a 3 keer voorkwamen en ik dus vergeten ben.

Ps. Ik moet echt gaan pitten, ik sluit morgen wel passend af :)

• The Eagle
  • Laatst online: 00:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:36:
@ Dutchtubby

Ik heb m'n onboard vga al eens uitgeschakeld en een PCI'tje erin gehad, bovendien heb ik bijna alle standen van m'n onboard al geprobeerd.
Het enige wat ik niet heb geprobeerd is die 'pallete snoop'

@ Eichii

Zie antwoord op dutchtubby, ik heb bijna alles wel een keer geprobeerd (alleen & in combinatie) en zeker m'n boot virus protection disabled.

@ Alle geinterseerden van dit topic, even een opsomming van welke fouten ik deze week heb voorbij zien komen.

Page Faults, VxD's, VMM's, Win Protection error's, Write To Disk, Fault in MS-DOS Extender & Fouten in GDI.exe, SUWIN.exe, USER.exe en nog enkele die maar 2 a 3 keer voorkwamen en ik dus vergeten ben.

Ps. Ik moet echt gaan pitten, ik sluit morgen wel passend af :)
Woei! ;) Klinkt als OF overlijdend mobo, of je HDD is naar de gallemiezen aan het gaan....kun je die niet eens testen ofzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Voor wat het waard is,
In de bios moet je dus alle shadowing op disabled zetten,
maar waarschijnlijk is je mobo gaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 23:44 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik gok op de IDE controller zelf. Gebruik je wellicht een kabel die niet geschikt is voor UDMA? Zet UDMA eens in zijn geheel uit in de BIOS (installatie wordt er wel ERG traag door).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Na 500x booten in een week is die uiteindelijk toch overleden.

Dank voor de tips, en op naar Vraag en Aanbod :'(

Verwijderd

toch niet om te verkopen ??? :+

Verwijderd

Topicstarter
Juist wel }) ** , ik wil er € 25,- voor hebben. Dan kan ik deze aanschaf betalen :)

Net besteld :

Aopen MX59 Pro Super Socket-7 Micro-ATX met onboard video & sound € 25,-

Edit: ** tis een geintje btw (voor de moralisten onder de tweakers)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 19:38 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
mhimf: Afaik hoef je emm386 helemaal niet eerst te laden om van himem.sys gebruik te kunnen maken hoor.......

himem vs expanden memory.... maakt niet zoveel uit.......

Ah, good old days van het dos tweaken om maar zoveel mogelijk conventional memory (gevleugelde uitspraak: 640kB should be enough for everybody) te hebben zodat dat verdraaide spelletje op wilde starten.... En al die mouse drivers, sound card drivers etc maar naar himem moven...... memmaker, qemm..... YEAH!!!

Maarruh, probably dat je geen himem.sys draait..... win98se install kan het dacht ik doen met iets van 550kB conventional memory, mits er maar himem aanwezig is (ow, en smartdrv opstarten VOOR je gaat installeren is een zeer goed gebruik..... Hehehe.......).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Afaik hoef je emm386 helemaal niet eerst te laden om van himem.sys gebruik te kunnen maken hoor.......
Sterker nog, je moet eerst himem laden en daarna pas emm386, anders werkt emm386 sowieso niet ;)
Pagina: 1