Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]print coating repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok het verhaal is het volgende:

Ik wilde een aantal mods op mijn goeie ouwe atari 2600 toepassen waaronder composiet uitgang erin maken/ leds vervangen...

Ik kwam er daarbij achter dat de "arme atari" in erbarmelijke staat verkeerd :'( een aantal condesatoren beginnen te lekken en de beschermlaag van de print begint af te bladeren.

Zelf denk ik dat eerst de hele coating eraf moet en daarna weer een nieuwe aanbrengen. Het is alleen de coating aan de onderkant aan de bovenkant is hij nog in orde...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

ps. ik heb al gegoogle'ed en in "de search" gezocht

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 20:20 ]

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

bladeren de baantjes ook af? indien nee is het misschien voldoende de losse delen te verwijderen en opnieuw printlak oid aan te brengen.
De codensatoren lijken mij vervangbaar, daar is er al een topic over geweest, dus het zal wel gelijkaardig zijn.

Ik heb er geen ervaring mee!, ik post dus enkel wat me een goed id lijkt

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Als het echt erg is moet je kijken of je een schema van de 2600 kan krijgen en dan vrees ik dat je nieuwe prints moet gaan etsen. De oude IC's kun je dan wel nog gebruiken. Kleine onderbrekingen in banen kun je eventueel nog aan elkaar solderen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
De banen zelf zijn nog ok... Maar zou ik de onderdelen eraf halen?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 20:37:
De banen zelf zijn nog ok... Maar zou ik de onderdelen eraf halen?
Niet als de banen 100% in orde zijn. De elco's kun je makkelijk vervangen. Maak het gebied rond de beschadigde coating goed schoon en breng gewoon nieuwe aan. Als je het echt netjes wil doen kun je 'm kaalstrippen, maar dan moet je wel opletten dat je alle onderdelen op de goeie plek en in de goeie richting erop monteert. Een elco waar normaal 12V overheen staat verkeerd om monteren heeft bij mij meestal niet zo'n goeie resultaten opgeleverd ;)

* Stoney3K schreeuwt om pics -> Bookmarked in de Homecomputers-folder :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo veel mogelijk onderdelen van het bord afplukken (na bijna 18 jaar zijn die vast niet allemaal meer helemaal lekker het is immers zo'n brakke 2600jr), de pics komen nog iig...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:00:
Ik ga zo veel mogelijk onderdelen van het bord afplukken (na bijna 18 jaar zijn die vast niet allemaal meer helemaal lekker het is immers zo'n brakke 2600jr), de pics komen nog iig...
Let er wel op dat je opschrijft waar alles thuishoort en hoe om het hoort te zitten. Als je IC's gaat vervangen kijk of ze leverbaar zijn, voor 'normale' CMOSjes uit de 4000-serie of de 74HCxx serie is nog wel een vervanger te vinden, maar chips als soundinterfaces o.i.d. moet je goed zoeken. misschien dat je op een beurs of zo een oude 2600 kan salvagen. De processor die in het bakkie zit is waarschijnlijk nog leverbaar (Z80, 68K??) evenals het geheugen waarvoor in die tijd gewoon SRAM gebruikt werd. Nogmaals: Let op de montagerichting van je IC's! Elke IC heeft een 'notch' (halfrond inkepinkje) aan de kant waar pin 1 zit. Als je de positie van die notch markeert op je IC-voet en ook op je print kan je niet mis gaan.

Verwijderd

coating?
het soldeermasker bedoel je?
waarom helemaal opnieuw? das toch nergens goed voor. gewoon beetje coating uit spuitbusje erop spuiten. ik gebruik da ook voor mijn printen die ik ets.
Is "Plastik" 70 van het merk kontakt chemie. Dit is een isolerende kleurloze lak.
Is bij elke electronica winkel wel te verkrijgen, want van dat merk hebben ze nog tig goedjes, zoals soldeer flux en contact spray

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 21:41:
coating?
het soldeermasker bedoel je?
waarom helemaal opnieuw? das toch nergens goed voor. gewoon beetje coating uit spuitbusje erop spuiten. ik gebruik da ook voor mijn printen die ik ets.
Is "Plastik" 70 van het merk kontakt chemie. Dit is een isolerende kleurloze lak.
Is bij elke electronica winkel wel te verkrijgen, want van dat merk hebben ze nog tig goedjes, zoals soldeer flux en contact spray
Die prints werden gewoon nog met de hand gesoldeerd... Maar zoals ik al zei het begint gewoon af te bladeren... En als ik hier alleen plastik 70 overheen spuit dan los ik het probleem niet op, dus maar meteen ff goed doen.

Verwijderd

Probleem? Welk probleem?
Die koperbanen geleiden ook wel zonder lak.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 22:14:
Probleem? Welk probleem?
Die koperbanen geleiden ook wel zonder lak.
Precies, heb niet zo' n zin in sluiting...

Verwijderd

Sluiting? Wat nou sluiting?

Verwijderd

Gewoon slechte lak verwijderen met je nagels o.i.d., niks scherps iig en dan coating van contact chemie erop. Isoleert prima (niet dat dat hoeft overigens, de soldeerpunten zijn meestal ook niet geïsoleerd hè). Met strippen en opnieuw spuiten vernaggel je de boel alleen maar zwaar.

Verwijderd

Verdachte elco's verwijderen en de print zelf goed schoonmaken met isopropanol, de aantasting van de print gaat dan niet verder.
Pagina: 1