Toon posts:

[iMac] geheugen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me een dezer dagen een iMac 17" TFT aanschaffen :) en deze komt standaard met 256Mb PC2700 geheugen. Ik zou er graag ineens 512Mb van maken maar heb geen zin de overdreven hoge Apple prijs voor een extra dimm te betalen.

Ik heb al wat informatie opgezocht overal en ben er bijna zeker van dat ik er gewoon een latje (kwaliteits) PC2700 kan bijsteken. Alleen kan er nergens een echte bevestiging van vinden dat zo is.

Zijn er al tweakers hier die in een TFT iMac geheugen hebben bijgestoken, en zoja, welke merken werken zeker zonder probleem ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit is het Kingston advies: http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Zou ook met andere merken moeten werken, lijkt me.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kingston werkte bij zonder problemen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
The Dolf schreef op 20 januari 2004 @ 20:29:
Kingston werkte bij zonder problemen.
Maar blijkbaar is er maar 1 dimm slot, en moet de originele 256meg eruit, en moet ik er dan een 512meg insteken.

Dit heb ik gevonden op een niet officiele site. Verder kan ik echter geen informatie vinden met eventueel een foto bij waarop ik het duidelijk kan zien.

Kan iemand dat bevestigen ?

Deze vraag kan basic overkomen, maar andere Apple gebruikers zullen ook wel weten dat het vaak een groot probleem is om zelfs de meest basic technische Apple informatie te verkrijgen. Zoals dit bijvoorbeeld... Je hangt steeds van informatie van derden af want van Apple zelf kom je niets te weten :(

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 11:25

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 12:42:
Deze vraag kan basic overkomen, maar andere Apple gebruikers zullen ook wel weten dat het vaak een groot probleem is om zelfs de meest basic technische Apple informatie te verkrijgen. Zoals dit bijvoorbeeld... Je hangt steeds van informatie van derden af want van Apple zelf kom je niets te weten :(
Op de Apple staat anders toch echt dit stukje tekst: quote]
Processor en geheugen

* 1-GHz of 1,25-GHz PowerPC G4-processor met Velocity Engine
* 256 KB Level 2 "on-chip"-cache op volledige processorsnelheid
* 167-MHz systeembus
* 256 MB PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM, uitbreidbaar tot 1 GB; één 184-pens DIMM en één vrije, goed toegankelijke SO-DIMM-sleuf
[/quote]
Lijkt me duidelijk genoeg niet?

Je kan het geheugen dus gewoon uitbreiden, alleen het vrije slot is alleen voor SO-DIMM's geschikt wat de aanschaf van extra geheugen erg duur maakt. Daarom vervangen de meeste mensen liever het al ingebouwde geheugen, dat kost meestal minder dan het uitbreiden.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Beaves schreef op 21 januari 2004 @ 13:00:
[...]

Op de Apple staat anders toch echt dit stukje tekst: quote]
Processor en geheugen

* 1-GHz of 1,25-GHz PowerPC G4-processor met Velocity Engine
* 256 KB Level 2 "on-chip"-cache op volledige processorsnelheid
* 167-MHz systeembus
* 256 MB PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM, uitbreidbaar tot 1 GB; één 184-pens DIMM en één vrije, goed toegankelijke SO-DIMM-sleuf

Lijkt me duidelijk genoeg niet?

Je kan het geheugen dus gewoon uitbreiden, alleen het vrije slot is alleen voor SO-DIMM's geschikt wat de aanschaf van extra geheugen erg duur maakt. Daarom vervangen de meeste mensen liever het al ingebouwde geheugen, dat kost meestal minder dan het uitbreiden.
Daar heb ik inderdaad ettelijke malen overgekeken dan, want anders had ik de vraag niet gesteld.

Nu vind ik dat opzich niet zo een probleem want een 256Mb DDR SO-DIMM kost hier in Belgie exact 9 euro duurde dan een 'gewone' 256Mb DDR DIMM (45 tegen 36 euro). Zo verschrikkelijk erg veel duurder is dat niet.

Ik zal nog wel zien op welke manier ik er meer geheugen inprop.

Toch bedankt mensen ;)

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 19:35

doc

Oud topic, maar wel relevant:

Kan er in een Imac 17" G4 een 1gb so-dimm geplaatst worden? Ik zie hier namelijk tegenstrijdige berichten over op het net. Hij heeft standaard 256mb in een normale slot en nu wil ik uitbreiden, kan dat dus met een 1gb so-dimm (totaal 1280mb) of kan ik beter voor 2x512mb gaan (dus de originele dimm vervangen voor een 512mb exemplaar en een so-dimm van 512MB erzetten

Tis een powermac6,1 (ff voor de duidelijkheid)

Ik zie wel maximaal 1GB her en der staan, maar toen waren er nog geen 1gb so-dimm's

---

Na nog wat flink verder google'n lijkt het dat het idd geen probleem is om 1gb so-dimm toe te voegen, dus gaan we maar eens kijken waar we die voor een normale prijs kunnen krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door doc op 20-06-2006 00:07 ]

Me Tarzan, U nix!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dokkie schreef op maandag 19 juni 2006 @ 23:18:
Oud topic, maar wel relevant:

Kan er in een Imac 17" G4 een 1gb so-dimm geplaatst worden? Ik zie hier namelijk tegenstrijdige berichten over op het net. Hij heeft standaard 256mb in een normale slot en nu wil ik uitbreiden, kan dat dus met een 1gb so-dimm (totaal 1280mb) of kan ik beter voor 2x512mb gaan (dus de originele dimm vervangen voor een 512mb exemplaar en een so-dimm van 512MB erzetten

Tis een powermac6,1 (ff voor de duidelijkheid)

Ik zie wel maximaal 1GB her en der staan, maar toen waren er nog geen 1gb so-dimm's
Een powermac6,1 zijn drie verschillende machines, waarvan 2 een 17" iMac zijn. Volgens Apple kun je er maximaal 1 GB aan geheugen in zetten, maar in werkelijkheid maximaal 2 GB. Als je een 1 GHz iMac hebt, heb je een PC2100 SO-DIMM 200-pins nodig voor de onderkant en een PC2100 SO-DIMM 184-pins voor in de computer zelf. Als je een 1,25 GHz iMac hebt, moet er een PC2700 200-pin SO-DIMM in aan de onderkant en een PC2100 SO-DIMM 184-pins in de computer zelf.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• doc

doc

Tis een 1,25Ghz versie. Dus PC2700 begrijp ik. Werken de meeste uit de pricewatch gewoon? En pc3200 gaat dat ook nog werken? of moet ik wel op de CL letten?

Me Tarzan, U nix!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

PC3200 wordt gewoon teruggeklokt zodat het als PC2700 werkt. Qua timings trekt de iMac het naar mijn weten gelijk met de timings van de SO-DIMM.

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dokkie schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 00:30:
Tis een 1,25Ghz versie. Dus PC2700 begrijp ik. Werken de meeste uit de pricewatch gewoon? En pc3200 gaat dat ook nog werken? of moet ik wel op de CL letten?
Zoals Whieee al zei, kun je ook PC3200 gebruiken. Hoe het zit qua CL weet ik niet precies. Ik weet wel dat het standaard geheugen CL 2,5 is, maar of een andere CL ook werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik had trouwens in m'n vorige post een foutje gemaakt met betrekking tot het geheugen in de computer zelf. Daar moeten geen SO-DIMM maar gewone DDR DIMM's in.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Daedalus schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 19:32:
[...]

Zoals Whieee al zei, kun je ook PC3200 gebruiken. Hoe het zit qua CL weet ik niet precies. Ik weet wel dat het standaard geheugen CL 2,5 is, maar of een andere CL ook werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik had trouwens in m'n vorige post een foutje gemaakt met betrekking tot het geheugen in de computer zelf. Daar moeten geen SO-DIMM maar gewone DDR DIMM's in.
iMac vreet alles maar het lekkerste werkt PC3200 die zal dan standaard op CL2 gaan werken (als de andere module OF CL2 is OF ook PC3200).
Heb altijd alleen PC3200 ingebouwd en nooit PC2700 bij nieuw verkochte.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• doc

doc

Ok top, valt er nog uit te lezen welke CL de huidige interne DIMM is?

Denk dat ik hem bij macstuff.nl ga bestellen, daar staat hij ook netjes in het assortiment en weet ik zeker dat het goed zit :7

Me Tarzan, U nix!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

de CL is waarschijnlijk wel af te leiden uit het productnummer van de DIMM (even schroeven dus). Ik weet zo snel even geen softwarematige oplossing ;)

edit:
In System Profiler kun je onder Memory wat informatie achterhalen. Zo staat er bij mij:
DIMM1/J31:

Size: 1 GB
Type: DDR SDRAM
Speed: PC2700U-25330
Status: OK
Uit het speed-stukje kan ik afleiden dat het om een PC2700 module gaat met CL2.5. Een CL3 module zal waarschijnlijk iets hebben als 'Speed: PC2700U-30330'

[ Voor 59% gewijzigd door Whieee op 21-06-2006 11:37 ]

Launching containers into space

Pagina: 1