[FC1] Usb-stick: wel lezen, niet schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022
hallo,

Ik gebruik nu sinds een tijdje met plezier Linux Fedora Core 1. Nu heb ik 2 weken geleden een usb-stick gekocht (een 128 mb, van het merk Aiptek, tevens met mp3speler). In windows Xp/98/2000 werkt ie goed, maar in fedora heb ik een probleem.

Ik kan de drive wel mounten, hij word dan herkend als memstick. Ik kan dan via Nautilus ook de bestanden die er op staan bekijken en beluisteren. Het probleem is dat ik niets kan verwijderen of toevoegen. Ik krijg dan de melding dat het een alleen-lezen drive is. Ik dacht dan heb ik de rechten niet goed staan, dus ik als root ingelogd en gekeken, maar ik kan ze niet veranderen. (er staat dat de rechten niet gevonden kunnen worden.)

Verder had ik via google deze link nog gevonden:

http://www.linuxquestions.org/questions/history/90977

Daar staat in dat ik het bestand fstab in /etc/ moet bewerken. Ik heb al eerder een HDD toegevoegd daar, en dat ging goed. Nu moest ik dit toevoegen, /dev/sda1 /mnt/usbstick vfat user,noauto,umask=0 0 0 maar ook dat werkt niet.

Weet iemand hoe ik het geregeld krijg dat ik mijn usb stick kan beschrijven onder linux?
alvast bedankt. :)

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 14:35
Dit heb ik en werkt perfect (ook fedora)
vfat defaults,user,umask=002,uid=500,gid=500 0 0
500 komt dus overeen met mijn user/groep

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
ik heb het geprobeerd, maar geen effect. of moet ik dan eerst herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En met:
code:
1
mount -o rw /dev/sda1 /mnt/usbstick

?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 14:35
geen effect ??
Zet mijn code in /etc/fstab en mount het eens

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
eerst die regel toevoegen, dan unmounten (moet waarschijnlijk als root), en dan mounten als gewone user.

Anders kun je nog proberen om bestanden erheen te kopieren als su (sudo gebruiken als je die geconfigged hebt), als dat ook niet lukt ligt het aan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
/dev/hda5               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0
/dev/hdb1               /mnt/hdb1               vfat    defaults        
/dev/sda1               /mnt/memstick           vfat    defaults,user,umask=002,uid=500,gid=500 0 0
/dev/cdrom1             /mnt/cdrom1             udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0

zo ziet het er nu uit, wat moet ik veranderen, want het werkt nog steeds niet. ook met opstarten van fedora deze melding: /dev/sda1 is not a valid block device. wat betekent dat? mounten via CLI gaat wel, maar helpt verder niet. ik ga nu proberen met su te kopieren.

/edit
als ik usbstick invul ipv memstick herkent hij hem niet. kan dat het probleem zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door newpegasus op 20-01-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 15:04
newpegasus schreef op 20 januari 2004 @ 22:39:
als ik usbstick invul ipv memstick herkent hij hem niet. kan dat het probleem zijn?
Eeeh, 'memstick' zou een directory moeten zijn in /mnt. Als jij dat dus verandert moet je ook een andere directory maken met de naam die je daar opgeeft.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
ajvdvegt schreef op 20 januari 2004 @ 23:03:
[...]
Eeeh, 'memstick' zou een directory moeten zijn in /mnt. Als jij dat dus verandert moet je ook een andere directory maken met de naam die je daar opgeeft.
ok, dan is het geen probleem. hij gaf hem standaard de naam memstick. ik heb hem nu voor het gemak usbstick genoemd, en ook een map aangemaakt in /mnt. maar nog steeds heb ik het niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

er zit meestal een knopje op de stick zelf, staat die wel op schrijven?

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
joukehofman schreef op 20 januari 2004 @ 23:11:
er zit meestal een knopje op de stick zelf, staat die wel op schrijven?
nergens te bekennen dat knopje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 10-07 23:58
newpegasus schreef op 20 januari 2004 @ 22:39:
[...]
zo ziet het er nu uit, wat moet ik veranderen, want het werkt nog steeds niet. ook met opstarten van fedora deze melding: /dev/sda1 is not a valid block device. wat betekent dat?
[...]
Dat '/dev/sda1 is not a valid block device' betekend waarschijnlijk dat je stick er niet in zit terwijl ie probeerd hem te mounten bij het opstarten. Dat mounten bij het opstarten kun je uitzetten door noauto toe te voegen aan de opties in je /etc/fstab:
code:
1
2
3
[...]
/dev/sda1   /mnt/usbstick   vfat   defaults,noauto,user,umask=002,uid=500,gid=500 0 0
[...]

Je moet dus wel zorgen dat de map /mnt/usbstick bestaat en dat je user ID en group ID nummer 500 hebt. Geef je op de commandline het mount commando en kan je schrijven. (Door de user optie hoef je niet persee als root te mounten, maar kan het ook als gewone user)

[ Voor 32% gewijzigd door Mac_Cain13 op 21-01-2004 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
alles wat hierboven staat heb ik geprobeerd, en het werkt nog niet. misschien ligt het aan de volgende dingen?

- met het booten van fedora stopt hij bij bestandssystemen aankoppelen, zodra ik mn stick eruithaal gaat ie door. (terwijl ik wel noauto heb ingesteld) mn stick reageert dan niet meer, alleen batterij eruit halen helpt dan nog, vreemd.
- in windows zag ik dat mn stick het bestandssyteem fat16 gebruikt, kan fedora daarmee overweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
heb je geprobeerd met su te werken, zoals hierboven? hb je nog foutmeldingen gekrgen?

"het werkt niet" hebben wij niet veel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
het werkt niet: daarmee bedoel ik dus dat er steeds hetzelfde weergegeven word. Kan niet schrijven/verwijderen omdat de drive alleen-lezen is.

In de CLI ben ik via su, root geworden en heb ik de drive gemount. dat gaat goed, maar als ik dan bestanden kopieer dan krijg ik dus die melding. (ik kopieer dan via het bureablad, in nautilus dus.) Ik ga nu proberen via de CLI bestanden te kopieren, eerst ff opzoeken hoe dat moet, want dat heb ik nog nooit gedaan. (jaja, van een GUI word je lui.)

/edit
heb het gevonden: cp [filename] /mnt/usbstick
als ik dat doe, dan staat er: kan niet schrijven, het is een alleen-lezen bestandssysteem.

/edit 2
ik werk nu onder gnome, misschien werkt het wel onder kde. net geprobeerd, maar wederom dezelfde meldingen: via konqueror (GUI) en via de CLI. ik denk dat fedora gewoon geen fat16 kan beschrijven.

[ Voor 29% gewijzigd door newpegasus op 21-01-2004 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 10-07 23:58
Heb je ook geprobeerd te kopieren als root, mss dat dat wel mag. Het is allemaal wel een beetje vaag.
Als je bij het mounten eens '-o rw' meegeeft (zoals in een post hierboven) krijg je dan ook een foutmelding dat hij de stick alleen readonly kan mounten, dan zit er waarschijnlijk iets mis met de stick.

Verder is FAT16 niet het recentste filesystem, maar fedora zou hier prima mee overweg moeten kunnen. Je zou, als dat kan, je stick kunnen formatteren naar FAT32 (of ext3). Maar dit zou geen belemmering mogen zijn voor het schrijven oid.

Kijk ook eens in je log of je fouten ziet. Doe bijv eens op de commandline dmesg en kijk of er een error te zien is die er iets mee te maken kan hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Mac_Cain13 op 21-01-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net even lopen zoeken want ik ga ook een usb stick kopen, maar daar stond in dmesg ook zoiets als write protection off oid. ik weet niet of dat betrekking heeft op het knopje of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 14:37

killercow

eth0

volgens mij moet je gewoon de uitste user groep meegeven in je fstab, dus idd zoals dit stukje:
code:
1
/dev/sda1 /mnt/usbstick vfat  users,gid=users

zoek even welke gid jouw user heeft (dus welke gid de groep users heeft en voeg deze toe aan de fstab)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
Ik zal ook even mijn fstab-entry tonen:

code:
1
/dev/sda                /stuff/usbstickie   vfat       user,noauto,uid=fubar,gid=users          0 0

Ik kan hem als gewone user mounten en erop schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
ik ga daalek even op nieuw testen. ik kreeg in windows nu ook fouten, dus ik vermoedde dat de stick gewoon kapot was. ik ben terug geweest naar de winkel, en zij hadden de fout ook. ik heb nu een nieuwe, en ga hem daalek proberen. hoop dat het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
gelukkig!!! nu doet hij het dus wel! het lag dus achteraf niet aan de instellingen maar aan de speler. het flashgeheugen bleek niet goed te zijn. nu heb ik mooi mn muziek gekopieerd vanuit linux!

allemaal bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1