[Linux] Aantal vragen over server

Pagina: 1
Acties:

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 15:18
Dag beste Tweakers,

Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, omdat ik me tot nu toe toch vaak wel wist te redden, maar 't gaat me nu toch allemaal boven mijn kennis.
Ik zal proberen zo duidelijk mogen mijn vragen uit te leggen en aan te geven wat ik wil.

Allereerst zal ik even vertellen wat de specificaties van mijn systeem zijn:
  • Pentium I, 233@262Mhz
  • 2x 128 MB-ram (100Mhz)
  • 2x 4,3 GB HD
  • 10/100 mbit netwerk-kaart
Er is verder geen monitor, toetsenbord of iets dergelijks aangesloten, hij hangt momenteel gewoon direct in 't netwerk en dat werkt prima.

Op het betreffende systeem is het volgende OS geinstalleerd:
  • Red Hat 8
Hierbij is maar heel weinig geinstalleerd, verder geen service's van servers e.d. Er stond na opstarten alleen RH8 op via command line.

Wat wilde ik met deze server gaan doen:
  • Hij moet dienen als webserver
  • Hij moet PHP & MySQL ondersteunen
Ook dit is met behulp van een aantal handleidingen prima gelukt. Behalve het MySQL gedeelte dan. Want zodra ik PHPMyAdmin erop zet, blijkt hij dus niet te kunnen inloggen.

Het volgende is eigenlijk de bedoeling om te bereiken:
  • Een server die dus webserver is met ondersteuning voor PHP & MySQL
  • Er moet gewoon PHPMyAdmin op kunnen ook zodat de user's allemaal kloppen
  • Op school is een systeem, dat als je een user toevoegd, deze een eigen directory krijgt. In deze directory kan deze dan via FTP z'n bestanden uploaden. Ik zal dus ook een FTP server moeten installeren.
Dit is zo ongeveer mijn opzet, als men iets niet snapt of graag wat duidelijker uitgelegd wil, zeg 't dan even dan probeer ik dat te verduidelijken.

Ik heb hier dus een aantal Howto's liggen, maar word er momenteel gewoon niet meer wijs uit. Ik zou graag vanaf een schone installatie willen beginnen en dan alles netjes installeren, maar aangezien niemand zoiets beschreven heeft staan, word 't voor mij allemaal wat lastig.
Ik ben nou eenmaal geen bekende op dit gebied.

Ik ben zeker bereid om aan de hand van hulp, zoveel mogelijk zelf te doen, maar ik hoop dat jullie mij wat bassis tips kunnen geven, want ik kom op dit moment gewoon niet verder.

Alvast bedankt beste Tweakers!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

draait mysql uberhau[t wel kan je lokaal inloggen met mysql -u root -p ervanuit gaand dat je dat wachtworod hebt ingesteld bij het installeren van mysql

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
Kun je de mysql service starten? Ga naar de directory waar mysql is geïnstalleerd (meestal /usr/local/mysql ofzoiets) en ga dan naar de bin directory en probeer het commando './mysqld_safe'.

• Crazybyte
TrailBlazer schreef op 20 januari 2004 @ 19:46:
draait mysql uberhau[t wel kan je lokaal inloggen met mysql -u root -p ervanuit gaand dat je dat wachtworod hebt ingesteld bij het installeren van mysql
Toen ik die howto doorlopen had lukte dit idd wel, maar nadat ik uitgelogd had, ondanks dat ik mysql heb laten draaien. Kon ik na inloggen niet meer inloggen op mysql.

Misschien is 't handig als jullie weten welke handleidingen ik heb gebruikt:phpMyAdmin had ik gewoon gedownload en in /usr/local/apache/htdocs gezet.

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=85 misschien is dit een goede uitleg hiermee ben ik het momenteel zelf ook aan het proberen deze uitleg gaat over apache met php en mysql

• Dennis
Crazybyte, heb je al geprobeert of die mysql service is gestart zoals ik in mijn vorige post vroeg? :).

• Crazybyte
ddc schreef op 20 januari 2004 @ 19:55:
Crazybyte, heb je al geprobeert of die mysql service is gestart zoals ik in mijn vorige post vroeg? :).
Nee want dat lukte dus toenstraks niet meer, en toen heb ik met:
apt-get remove mysql-server
Hem alweer verwijderd, omdat volgens mij er niks van klopte.
TheTransporter schreef op 20 januari 2004 @ 19:51:
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=85 misschien is dit een goede uitleg hiermee ben ik het momenteel zelf ook aan het proberen deze uitleg gaat over apache met php en mysql
Dit zou ik inderdaad eens kunnen proberen, zo in eerste oogopslag lijkt de handleiding me heel overzichtelijk en kan ik er zeker mee uit de voeten.

Dan even een extra vraag:
Als ik dus wil dat ik meerdere user's heb, bv nu is mijn adres bij school:
www.adres.nl/~username
Als ik dat dus wil realiseren op mijn eigen server straks, hoe zou ik dit dan moeten aanpakken?

Ow voordat jullie 't vergeten, ik kon dus geen up2date functie enzo meer gebruiken in RH8, omdat ik gcc niet had moest dat eerst zo. Is 't verstandiger om een nieuwere distributie te installeren of is dat niet noodzakelijk?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Voor die ftp ... gebruik proftpd! En maak de
code:
1
DefaultRoot ~
aan zodat elke gebruiker in zijn eigen home-dir zit te uploaden, simpel!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Crazybyte schreef op 20 januari 2004 @ 20:00:
[...]

Nee want dat lukte dus toenstraks niet meer, en toen heb ik met:
apt-get remove mysql-server
Hem alweer verwijderd, omdat volgens mij er niks van klopte.

[...]

Dit zou ik inderdaad eens kunnen proberen, zo in eerste oogopslag lijkt de handleiding me heel overzichtelijk en kan ik er zeker mee uit de voeten.

Dan even een extra vraag:
Als ik dus wil dat ik meerdere user's heb, bv nu is mijn adres bij school:
www.adres.nl/~username
Als ik dat dus wil realiseren op mijn eigen server straks, hoe zou ik dit dan moeten aanpakken?

Ow voordat jullie 't vergeten, ik kon dus geen up2date functie enzo meer gebruiken in RH8, omdat ik gcc niet had moest dat eerst zo. Is 't verstandiger om een nieuwere distributie te installeren of is dat niet noodzakelijk?
httpd.conf zo instellen dat iedere user in zijn home dir een public_html heeft. Die kun je dan bereiken door www.adres.nl/~username

• Dennis
Het realiseren van /~username is een standaard functionaliteit van apache. Het enige wat je meen ik moet doen is een directory www-default creëren onder de homedirectory van de gebruiker. Dit was iig het enige wat ik hoefde te doen op mijn Debian server.

• Crazybyte
Ok, dat komt dan wel iig allemaal goed.

Ook met die handleiding die ik van TheTransporter kreeg, moet het me wel lukken.

Dan resteerd mij momenteel dus nog enkel de volgende vragen:
  • Moet ik RH 8 blijven gebruiken of kiezen voor Debain/RH9/Fedora 1?
  • Hoe zit 't met die users? Gewoon root & user als user's houden? Zo is het momenteel namelijk gedaan. Maar ik gebruik eigenlijk alleen maar root momenteel.

• Dennis
Of je Red Hat of Debian wilt gebruiken moet je zelf weten. Debian moet in principe voldoende zijn voor jouw doeleinde maar er iets niks mis om Red Hat te gebruiken, het is net wat je prettig vind. Red Hat is altijd wat meer op gebruikersgemak gefocust geweest, maar ook Debian heeft een gemakkelijke installatie.

Beide gebruiken ze een handig installatiesysteem (rpm/apt-get) dus in dat opzicht zal het ook niet zoveel uitmaken. Aangezien je je hele systeem al hebt geïnstalleerd kun je dat het beste zo laten lijkt me. Je kunt dan altijd later nog eens met Debian gaan knoeien :).

• Crazybyte
ddc schreef op 20 januari 2004 @ 20:21:
Of je Red Hat of Debian wilt gebruiken moet je zelf weten. Debian moet in principe voldoende zijn voor jouw doeleinde maar er iets niks mis om Red Hat te gebruiken, het is net wat je prettig vind. Red Hat is altijd wat meer op gebruikersgemak gefocust geweest, maar ook Debian heeft een gemakkelijke installatie.

Beide gebruiken ze een handig installatiesysteem (rpm/apt-get) dus in dat opzicht zal het ook niet zoveel uitmaken. Aangezien je je hele systeem al hebt geïnstalleerd kun je dat het beste zo laten lijkt me. Je kunt dan altijd later nog eens met Debian gaan knoeien :).
Ja ik moet zowiezo hem helemaal opnieuw installeren, want ik wil met een clean install beginnen voordat ik die howto's doorloop.

Maar allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp, als er wat is laat ik nog wel van me horen!
Pagina: 1