[dv]dv-cam als webcam

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik weet dat dit een meermalen besproken onderwerp is maar ik zit met een specifiek probleem waar iemand mischien een oplossing voor heeft.

Ik heb een sony DRC-TRV24e, een miniDV handycam. Eerder kon ik deze als webcam gebruiken omdat ik een keer drivers ervoor had gedownload, ging toen prima via USB streaming.

Helaas heb ik pas mijn pc opnieuw geïnstalleerd en toen ik eergisteren weer die usb drivers wilde downloaden, je raad het al, nergens meer te vinden. Ik heb zowat alle mogelijke combinaties op google geprobeerd, 4 verschillende sony sites geprobeerd (waarvan op 3 uberhaupt niets te downloaden was en de 4e alleen een fixje voor win2k), en ook got doorzocht. Ook toch nog maar mijn backup schijf doorgeplozen maar daar was de installer ook niet meer te vinden.

Dan maar via DV dacht ik, dat sluit je aan en dat werkt. Ja hoor, mooi beeld, ook in de camera-wizard van MSN, dus ik helemaal blij. Maar op een of andere manier werkt MSN niet met DV camera's want als ik dan de eigenschappen van de cam wilde bewerken of met iemand gaan cammen dan werd de camera niet gevonden of er waren technische problemen.

Toen maar WebcamDV geprobeerd maar ik zie alleen maar dat oranje logo van hun (het werd wel herkend binnen msn en andere software als zijnde webcam) en geen beeld. Het record/play/stop commandogedoe werkt wel via webcamdv maar ik krijg gewoon geen beeld. Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Of heeft iemand msichien die sony drivers nog liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 20-01-2004 19:39 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 21:32
Ik kan je wel melden dan ik een Digital8 DV cam heb van Sony, en dat die ook niet werkt met MSN.
Hij staat er wel bij, in het configmenu van msn, als ik hem aansluit via Firewire, maar ik kan hem niet activeren cq. gebruiken omdat ie zegt dat het apparaat in gebruik is.

Eerder heb ik wel eens de cam als webcam gebruikt met een proggie, maar dat was niet onder win2k wat ik nu heb.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 21:34

Mad_Demon

de dokter

hmm, een vriendin van me heeft een DV cam die ze regelmatig gebruikt als webcam. Zal haar eens vragen hoe ze het een en ander werkend heeft gekregen.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Op zich werkt de interface met de pc wel, in premiere kan ik gewoon realtime bandjes leegtrekken en ik kan ook wel beeld ontvangen over de dv interface (en foto's maken met een functie van windows) maar ik blijf het frappant vinden dat zowel msn als webcamdv geen output willen geven.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Het probleem is opgelost doordat ik ergens via een file-sharing netwerk de benodigde drivers heb kunnen downloaden, best triest van sony dat ze dat niet via hun site regelen (of het zo slecht verstoppen dat zelfs ik het niet kan vinden, de doorsnee consument lukt het dan dus ook niet). Toch bewijst het maar weer dat filesharing best goede kanten heeft.

Mijn probleem is bij deze dus ook opgelost dus laat maar rustig wegzakken (een discussie over het nut van P2P software hoort denk ik ook niet echt in AV thuis :) )

• Tele
  • Niet online
m.m schreef op 21 januari 2004 @ 21:44:
Het probleem is opgelost doordat ik ergens via een file-sharing netwerk de benodigde drivers heb kunnen downloaden,)
Als ze legaal zijn, zou je het dan met ons willen delen? :)

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Het gaat hier om een driver die enkel voor sony webcams te gebruiken is. Mischien is het inderdaad wel een handig idee om voor toekomstige search gebruikers 'em online te hebben. Sony USB Stream Driver

Verwijderd

Zelf heb ik het geprobeert en werkte het wel bij somige webcam programma's. MSn heb ik alleen nog niet geprobeerd, ik zal morgen kijken of ik er tijd voor heb.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 21:32
m.m schreef op 21 januari 2004 @ 22:30:
Het gaat hier om een driver die enkel voor sony webcams te gebruiken is. Mischien is het inderdaad wel een handig idee om voor toekomstige search gebruikers 'em online te hebben. Sony USB Stream Driver
Das erg mooi, als het werkt in Msn.
Ik zal het een keer downloaden en proberen.
thnx :P

Verwijderd

Sorry voor de huge kick, maar ik vond het handiger om alles bij elkaar in 1 topic te houden ;)
Ik heb nu dus de Sony USB Stream driver geinstalleerd icm met een Sony DCR-VX1000E (oud beestje, doet het nog prima) die aan mijn firewire poort hangt, en in principe werkt het allemaal prima, alleen pakt MSN (7) alleen een stuk uit het midden van het beeld. Hij knipt dus zeg maar een rechthoekje van 320x240 pixels uit het midden van het beeld (720x576) en laat dat als webcam beeld zien. Het beeld is dus enorm ingezoomd. Nergens zijn instellingen te vinden om het beeld in of uit te zoomen. Ook heb ik trackercam al geprobeerd, maar daar schiet ik ook niks mee op, aangezien je daarmee maximaal tot 50% kunt uitzoomen, en het beeld dan weer even groot is als zonder trackercam. WebcamDV krijg ik niet geinstalleerd, en DVDriver werkt in principe prima, maar kost geld :X
Als iemand hier een oplossing voor heeft gevonden... hoor ik het graag!

-edit-
CamZoomer werkt ook niet, die pakt de resolutie van mijn camera niet op de een of andere manier.

-edit2-
Bij de "Wizard Beeld en geluid afstemmen" uit msn is het beeld wél goed... erg vreemd dit allemaal. Bij "Instellingen voor de webcam" is het namelijk wél ingezoomd. En tijdens videoconversaties dus ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 02:55 ]

Verwijderd

Fantastisch, iemand die een mooie 3CCD camera gebruikt als webcam! Het zou verboden moeten worden :P

Overigens kan ik je niet helpen met je probleem. Ik werd alleen afgeleid door de fout in de titel. DVCAM is namelijk iets heel anders dan een miniDV camera. Aaaarghh ;)

Verwijderd

Ok, toch een oplossing. De trackercam versie die ik had geprobeerd was 3. Versie 5, de laatste, zoomt wel goed uit zodat het hele beeld erop past. Je moet hiervoor wel even klooien met de videosize en de zoom controls. Trackercam is hier gratis te downloaden. Nou nog een oplossing voor geluid vinden, want aangezien trackercam de camera bezet houdt en geen geluid doorgeeft, kan dat nu niet meer via firewire vanaf de camera :/
Ik zal dus even een kabeltje moeten vinden om hem aan mn geluidskaart te hangen.

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 22:10

riffey#4

aka Beever#4

Sorry voor de vreselijke kick, maar ik heb hetzelfde probleem als Remboooo.
Ook hier prima beeld tijdens de Wizard, en als ik cam heb ik alleen een stukje uit het midden. Weet iemand ondertussen een oplossing zonder tooltjes als Trackercam?

Het is toch raar dat het beeld bij de Wizard wel goed is, en bij het daadwerkelijk gebruiken niet. De situatie is anno 2007 met Live messenger nog steeds hetzelfde?
Pagina: 1