[ASP.NET] GDI+ geeft slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Wanneer ik images maak met asp.net worden deze enorm slecht. Dat is te danken aan het gebruik van half tone palettes door asp.net.

Ik heb al aardig wat tutorials opgezocht, maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om de palette instellingen zo te krijgen dat ik een beetje fatsoenlijk plaatje over houd.

Iemand die me een stukkie op weg kan helpen ? Of wellicht gebruik van jpg ipv gif ?

Thnx

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Gif kent hoe dan ook beperkingen zoals het pallet van maximaal 256 kleuren (naast de patent-problematiek en de 1-bits alpha). PNG is voor losless compression een betere keuze, maar IE compatabiliteit laat te wensen over.
De gulden middenweg voor plaatjes met veel kleuren is dus snel JPEG (.jpg).

Echter: Wat voor plaatjes wil je maken? En wat versta je onder slecht (laat eens voorbeeldjes zien).

|_____vakje______|

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Begrijp ik het goed dat je GIF gebruikt? dan is het logisch dat het plaatje niet netjes wordt, juist vanwege het feit dat er palette gebruikt wordt. Ideaal zou zijn om een quantized palette te hebben. Misschien kun je es zoeken of .NET dat ondersteunt.

Ik zou, als je met niets begint, in ieder geval beginnen met 24-bits en later pas omzetten naar is kleiners...

日本!🎌

• Mephix
Ja, quantized palette wordt wel ondersteund, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.

Ik ben nu bezig om er jpg's van te maken en dat lukt al ietsje bter. Om een voorbeeldje te geven:

Bovenste regel is photoshop, onderste is vanuit asp:
Afbeeldingslocatie: http://www.klimophessisch.f2s.com/test.jpg

En de gif daarvoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.klimophessisch.f2s.com/test.gif
Ik moet zeggen dat de letters hier mooier zijn qua vorm.. de kleuren zijn f*cked.

[ Voor 24% gewijzigd door Mephix op 20-01-2004 21:01 ]

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Dit soort plaatjes wil je niet als JPEG maken maar in een precies / losless formaat.
Het probleem met je GIF is dat je de achtergrond van een kleur maakt die niet in je palet zit.
Het lelijke effect waar je op doelt komt door zogeheten dithering waarbij het tekenende component de door jouw gekozen achtergrond kleur probeert te maken door meerdere (op het oog 2) kleuren die wel in het palet zitten door elkaar te mengen (om-en-om een pixel plaatsen).

Ik ben geen ASP(.NET) expert, maar wat je wil is dat je een kleur in je palet vervangt door de kleur die je wil gebruiken op de achtergrond. Een mogelijk probleem kan zijn dat je je palet pas aanpast nadat je het plaatje hebt samengesteld.

|_____vakje______|

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Overweeg het eens in png te genereren; als ik me goed herinner leverde dit ook betere kwaliteit op dan gif.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Mephix
CyberSnooP schreef op 20 januari 2004 @ 21:26:
Ik ben geen ASP(.NET) expert, maar wat je wil is dat je een kleur in je palet vervangt door de kleur die je wil gebruiken op de achtergrond. Een mogelijk probleem kan zijn dat je je palet pas aanpast nadat je het plaatje hebt samengesteld.
Hier was ook inderdaad e.e.a. op het internet over te vinden. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om de samenstelling van die palette te veranderen. Ik zal ook nog eens kijken naar de PNG mogelijkheden van ASP.NET, maar daar heb ik tot nu toe nog niets over kunnen vinden.
Pagina: 1