Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Optie om shortcuts te disabled

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan er een optie worden toegevoegd om keyboard shortcuts te disablen?

Alt+F bijvoorbeeld gebruik ik om snel het Favorieten menu te openen, maar nu GoT die shortcut voor Find gebruikt, werkt dat niet meer.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:06

crisp

Devver

Pixelated

logica toevoegen om alle accesskeys bij een pref te disablen is erg veel werk, en ik vraag me af of er echt veel mensen zijn die hier last van hebben...

Intentionally left blank

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom is dat zoveel werk dan?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 19:23:
Waarom is dat zoveel werk dan?
omdat we daarvoor 80 templates zouden moeten aanpassen :)

Intentionally left blank

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat is met een regexp toch zo gedaan?
Maar eh, volgens mij horen access keys helemaal niet in templates.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 19:33:
Waar horen ze dan als we ze wel in de HTML willen hebben? :?

[edit]
'We' is in dit geval, de devvers en nog een heel aantal gebruikers.

[ Voor 15% gewijzigd door Harm op 20-01-2004 19:42 . Reden: BTW ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 19:33:
Dat is met een regexp toch zo gedaan?
moet ik wel weer eerst een editor zoeken die met een regexp in meerdere bestanden content kan aanpassen :P
maar accesskeys horen in de HTML-code, en templates bestaan uit HTML-code met logica, dus waarom zouden ze niet in de templates thuishoren?

Intentionally left blank

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Harm schreef op 20 januari 2004 @ 19:42:
Waar horen ze dan als we ze wel in de HTML willen hebben? :?

[edit]
'We' is in dit geval, de devvers en nog een heel aantal gebruikers.
Ik ben niet bekend met de GoT template implementatie (en ook niet met PHP classes), maar iets als dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
function Cuser::filter_access_key($v)
{
    return m_enable_access_keys ? sprintf(" accesskey=\"%s\"", $v) : "";
}

<?php echo $user->filter_access_key("f") ?>

• Olaf van der Spek
  • Niet online
crisp schreef op 20 januari 2004 @ 19:42:
moet ik wel weer eerst een editor zoeken die met een regexp in meerdere bestanden content kan aanpassen :P
http://ultraedit.com/

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 19:47:
Ik ben niet bekend met de GoT template implementatie (en ook niet met PHP classes), maar iets als dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
function Cuser::filter_access_key($v)
{
    return m_enable_access_keys ? sprintf(" accesskey=\"%s\"", $v) : "";
}

<?php echo $user->filter_access_key("f") ?>
True, da's hartstikke schattig, maar React is juist zo krachtig omdat dit soort dingen via de templates geregeld kunnen worden, waardoor je dus zelf, als forumbeheerder elke mogelijke vrijheid krijgt die je maar kunt wensen.
Hetgeen ook een voordeel heeft dat je het niet in de source, waar alle intelligentie van het programma zit, hoeft te hacken, i.t.t. bij programma's als phpbb2 en dergelijke.

En sowieso kunnen we niet iedereen gelukkig maken ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Olaf van der Spek
  • Niet online
moto-moi schreef op 20 januari 2004 @ 19:59:
True, da's hartstikke schattig, maar React is juist zo krachtig omdat dit soort dingen via de templates geregeld kunnen worden, waardoor je dus zelf, als forumbeheerder elke mogelijke vrijheid krijgt die je maar kunt wensen.
Hetgeen ook een voordeel heeft dat je het niet in de source, waar alle intelligentie van het programma zit, hoeft te hacken, i.t.t. bij programma's als phpbb2 en dergelijke.

En sowieso kunnen we niet iedereen gelukkig maken ;)
Met een optie zou je iedereen, behalve misschien de ontwikkelaars gelukkig maken.
Maar vanuit de template logica kun je dus niet bij user prefs?
Iets als "toon user icons" werkt bijna op dezelfde manier, dus volgens mij moet dit toch niet zo'n groot probleem zijn.

Als React echt krachtig zou zijn, zou je niet alleen een optie hebben om de shortcuts aan en uit te zetten, maar ook om zelf te bepalen welke shortcut je voor welke functie maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-01-2004 20:20 ]

• jan-marten
  • Laatst online: 24-11 07:41
En als je nou eens niet tegelijk de alt + f indrukt?

Dus eerst alt en dan f.
Dat werkt bij mij nog wel.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 20:15:
Als React echt krachtig zou zijn, zou je niet alleen een optie hebben om de shortcuts aan en uit te zetten, maar ook om zelf te bepalen welke shortcut je voor welke functie maakt.
Dat kan ook ja, maar dan moet crisp zoveel scriptwerk doen, want niet opweegt tegen de 90.000 users die er geen probleem ermee hebben, en de 3 die dat wel hebben ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Olaf van der Spek
  • Niet online
jan-marten schreef op 20 januari 2004 @ 20:31:
En als je nou eens niet tegelijk de alt + f indrukt?

Dus eerst alt en dan f.
Dat werkt bij mij nog wel.
Dat levert weer 250 ms vertraging op. ;->

Het is een leuke workaround (geen oplossing dus) waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Maar het is wel lastig om eerst te kijken of je op GoT zit en dat Alt, F in plaats van Alt+F in te drukken.

Maar Favorieten gebruik ik veel vaker dan Search, dus vind ik het gewoon ontzettend lastig.
moto-moi schreef op 20 januari 2004 @ 20:33:
[...]

Dat kan ook ja, maar dan moet crisp zoveel scriptwerk doen, want niet opweegt tegen de 90.000 users die er geen probleem ermee hebben, en de 3 die dat wel hebben ;)
Oh, dan is het simpel. >:)
Gewoon de nicks van die drie hard-coden en dan str_replace("accesskey=\"", "noaccesskey=\", ...) net voordat je het richting gzip handler stuurt.

[ Voor 41% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-01-2004 20:47 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

moto-moi verwoord wel zo'n beetje waar ik heen wil; ik had het misschien meteen duidelijk moeten stellen, maar had het even een beetje gehad (ik heb liever dat na een upgrade mensen eerst met grote bugs en dingen komen, en gewoon eventjes een weekje ofzo wachten met dit soort kleine verzoeken - het kost mij weer tijd om hierop te antwoorden terwijl andere zaken eigenlijk meer aandacht behoeven).

Waar het dus op neerkomt: op basis van 1 iemand's mening over een bepaalde feature ga ik geen wijzigingen doen, en al helemaal geen dure pref maken (duur, want het maximum aantal customprefs is gewoon beperkt en we hebben er al aardig wat in gebruik).
Uiteindelijk is er voor alles wel een technische oplossing te verzinnen, maar het blijft altijd een afweging die in dit geval naar mijn mening nog niet doorslaat naar een "dat gaan we doen" :)

Intentionally left blank

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 20:13
Ik vind eigenlijk dat er iets te makkelijk over wordt gedaan. In feite verander je het standaard gedrag van de browser/Windows venster. Imho is dat iets waar een site niet aan hoort te komen, of minstens dat het aan te passen is/uit te schakelen (of een andere hotkey die het standaard gedrag niet overrulet). Het is een beetje zo iets als van die sites die je browservenster automatisch resizen, dat is ook 'evil'.

• Harm
  • Niet online
of een andere hotkey die het standaard gedrag niet overrulet
Dat zal wel wat moeilijk worden omdat je met zo'n enorme hoeveelheid aan browsers zit waar je dan ineens rekening mee moet houden, dan kun je misschien wel geen enkele key meer gebruiken :P.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Harm schreef op 20 januari 2004 @ 22:06:
[...]
Dat zal wel wat moeilijk worden omdat je met zo'n enorme hoeveelheid aan browsers zit waar je dan ineens rekening mee moet houden, dan kun je misschien wel geen enkele key meer gebruiken :P.
en dan heb je het nog niet eens over browsers in verschillende talen ;)

Intentionally left blank

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 20:13
Dat begrijp ik goed dat het voor andere talen etc. moeilijk wordt om nog hotkeys te vinden, maar daarom weet ik ook niet of hotkeys overrulen wel zo'n goed idee is. Want nogmaals, je rommelt aan Windows, even grof gezegd. Maar als het er toch ingebouwd zit, zou ik zeggen: houd er dan rekening mee, dus dat het uit te schakelen of aan te passen is.
Ik moet overigens voor mezelf nog ervaren of ik er 'last' van heb of niet, kan me niet herinneren dat ik de laatste tijd vaak Alt-B of Alt-X etc. heb gebruikt om een menu te openen. Maar dan kan ik nog wel begrijpen dat andere die-hard hotkey gebruikers er hinder van kunnen hebben.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Eegee schreef op 20 januari 2004 @ 22:17:
[...]
Ik moet overigens voor mezelf nog ervaren of ik er 'last' van heb of niet, kan me niet herinneren dat ik de laatste tijd vaak Alt-B of Alt-X etc. heb gebruikt om een menu te openen. Maar dan kan ik nog wel begrijpen dat andere die-hard hotkey gebruikers er hinder van kunnen hebben.
En ik vraag me inderdaad ook af hoevaak iemand op die manier z'n menu wil gebruiken, en of het dus ook echt hinderlijk is, en of de toegevoegde waarde van de hotkeys in GoT zelf niet groter is.
Het mooist zou inderdaad zijn als je het zelf zou kunnen mappen, maar dat kost echt veel tijd om te ontwikkelen.

Intentionally left blank

• Olaf van der Spek
  • Niet online
crisp schreef op 20 januari 2004 @ 22:47:
En ik vraag me inderdaad ook af hoevaak iemand op die manier z'n menu wil gebruiken, en of het dus ook echt hinderlijk is, en of de toegevoegde waarde van de hotkeys in GoT zelf niet groter is.
Het mooist zou inderdaad zijn als je het zelf zou kunnen mappen, maar dat kost echt veel tijd om te ontwikkelen.
Ik denk dat ik het Favorieten menu 100 - 200x per dag open. De GoT Search daarentegen gebruik ik misschien 1x per week.

Ik snap eigenlijk niet dat de browser dit inderdaad toestaat. Eigenlijk zou je daar ook een optie verwachten.

Waarom is het maximum aantal prefs zo beperkt dan?
En desnoods voeg je gewoon een template-set toe zonder access keys. Dan heb je geen extra pref nodig. En met een multi-file replace zijn die access keys er ook zo uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-01-2004 23:49 ]

• SambalBij
  • Laatst online: 24-11 20:21

SambalBij

We're all MAD here

crisp schreef op 20 januari 2004 @ 22:47:
[...]

Hebben die hotkeys voor GoT uberhaupt wel enige toegevoegde waarde?
Ik zie er absoluut het nut niet van in, in tegendeel, ik vind het ook hoogst irritant.

Een optie om ze uit te schakelen lijkt me inderdaad een goed idee, en als dat niet mogelijk blijkt dan kun je ze beter gewoon helemaal uitschakelen.

(Ik snap btw ook niet dat een browser dit soort ongein toestaat, Alt-F is de (visueel aangegeven) hotkey om het File menu te openen, die mag m.i. niet door de content van een webpagina worden gewijzigd naar een andere functie)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Harm
  • Niet online
Operations schreef op 20 januari 2004 @ 23:23:
Hebben die hotkeys voor GoT uberhaupt wel enige toegevoegde waarde?
Ik zie er absoluut het nut niet van in, in tegendeel, ik vind het ook hoogst irritant.
Mensen die hun muis niet gebruiken om wat voor reden dan ook (ik leg hem nog wel eens weg als ik last heb van lichte RSI) hebben er zeker wel baat bij. Daarnaast zitten een aantal keys er al tijden in en worden ook gewoon gebruikt door veel mensen :).

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ik was aan het kijken of ik de toewijzing van de accesskeys kon centraliseren; daarmee was het uitschakelen dmv een pref ook meteen mogelijk gemaakt.
Rest nog de vraag of de huidige toewijzigingen mogelijk nog veranderd moeten worden:

alt-a activetopics
alt-b bookmarks
alt-f search
alt-g GoT index
alt-h FAQ
alt-l 1 level terug
alt-m myreact
alt-n nieuw topic
alt-p preview
alt-q scrollen naar hashmark message of begin van berichten
alt-r reply
alt-s submit formulier
alt-t Tnet frontpage
alt-w scrollen naar quickreply
alt-y preferences
alt-z quicksearch

Intentionally left blank

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 15:11
Mischien alt-q gebruiken voor quickreply
En dan dus alt-w gebruiken voor "scrollen naar hashmark message of begin berichten" zeg maar top pagina mischien is alt-t daarvoor dus wel beter :).

Samengevat:
alt-q = quickreply
alt-t = top ofwel begin berichten
alt-z = quicksearch (alt-z zit lekker dicht bij elkaar)

Maar ik kan me voorstellen dat mensen die aan de huidige combinaties gewend zijn dit weer lastig vinden om om te schakelen. ik moet eerlijk toegeven de toetscombo's vrijwel nooit te gebruiken.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 13:50

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind het wel grappig, ik kan me nog herinneren dat er grote ophef was rond het 'quick reply'-formulier en nu bestaat er zelfs een shortcut om vlot een post te submitten. Als je nu van alt+s 'search' maakt en alt+f met rust laat is het ook opgelost lijkt me.

edit: Dat wist ik niet, maar dan klopt de tekst in de .plan niet want daar staat alt+s ook tussen:
Tenslotte nog een overzichtje van alle accesskeys en hun functie zoals die vanaf React 1.9.1 werkzaam zijn:

[ Voor 40% gewijzigd door LauPro op 21-01-2004 21:17 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

die alt-s voor een form submit heeft er bij mijn weten altijd al in gezeten :o

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 21-01-2004 21:12 ]

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

LauPro schreef op 21 januari 2004 @ 21:09:
[...]
edit: Dat wist ik niet, maar dan klopt de tekst in de .plan niet want daar staat alt+s ook tussen:
[...]
Die tekst klopt wel; wat er alleen niet bij staat is dat een aantal van die accesskeys ook al voor 1.9.1 werkzaam waren. Er zijn er alleen een aantal bijgekomen :)

Intentionally left blank

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nee de tekst klopt dus niet want daar wordt de indruk gewekt dat de accesskeys een geheel nieuw concept zijn en dat ze er pas in React 1.9.1 in zitten. Maargoed een gewoon foutje, discussie gesloten ;).

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

het is net hoe je het leest; je kan het op 2 manieren opvatten ;)

Intentionally left blank

• kamerplant
  • Niet online
Eegee schreef op 20 januari 2004 @ 21:58:
Ik vind eigenlijk dat er iets te makkelijk over wordt gedaan. In feite verander je het standaard gedrag van de browser/Windows venster. Imho is dat iets waar een site niet aan hoort te komen, of minstens dat het aan te passen is/uit te schakelen (of een andere hotkey die het standaard gedrag niet overrulet). Het is een beetje zo iets als van die sites die je browservenster automatisch resizen, dat is ook 'evil'.
Die accesskeys zijn toch gewoon een simpel stukje standaard HTML code waar de browser maar mee moet uitzoeken wat het er mee doet. IE (/Mozilla?) doet er blijkbaar niet zo handig mee, die gebruikt de ALT X combinatie dubbel. Stom van de browser, niet van React. Maar voor de meeste gebruikers met zo'n browser geen ramp.
Of zie ik dat nou zo fout? :o

🌞🍃

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

offtopic:
Dat kan dus niet:[q]Tenslotte nog een overzichtje van
{ alle accesskeys } en
{ hun functie }
zoals die vanaf React 1.9.1 werkzaam zijn[/q]Hoe zou jij het willen opdelen dan? Maat laten we deze discussie maar eindigen ;).

Verwijderd

Als je écht wilt weten of de meest gebruikte sneltoetsen in gebruik zijn, is dit misschien een handig overzichtje (los van functietoetsen, cursor en nummeriek):

MSIE6NL:
alt-D = Adres-bar
alt-B = Bestand-menu
alt-W = Bewerken-menu
alt-L = Beeld-menu
alt-F = Favorieten-menu
alt-X = Extra-menu
alt-H = Help-menu

MSIE ENG/US:
alt-D = Adress-bar
alt-F = File-menu
alt-E = Edit-menu
alt-V = View-menu
alt-A = Favorites-menu
alt-T = Tools-menu
alt-H = Help

MyIE2 ENG/US:
alt-D = Adress-bar
alt-F = File-menu
alt-E = Edit-menu
alt-V = View-menu
alt-A = Favorites-menu
alt-G = Groups-menu
alt-O = Options-menu
alt-T = Tools-menu
alt-W = Window-menu
alt-H = Help-menu

Crazy Browser ENG/US:
alt-F = File-menu
alt-E = Edit-menu
alt-V = View-menu
alt-A = Favorites-menu
alt-O = Options-menu
alt-T = Tools-menu
alt-B = Tabs-menu
alt-H = Help-menu

Mozilla EN/US:
alt-F = File-menu
alt-E = Edit-menu
alt-V = View-menu
alt-G = Go-menu
alt-B = Bookmarks-menu
alt-T = Tools-menu
alt-W = Window-menu
alt-H = Help-menu
alt-U = Debug-menu
alt-Q = QA-menu

Opera ENG/US:
File-menu
Edit-menu
View-menu
Navigation-menu
Bookmarks-menu
Mail-manu
Window-menu
Help-menu

Konquerer ENG/US:
alt-L = Location-menu
alt-E = Edit-menu
alt-V = View-menu
alt-G = Go-menu
alt-B = Bookmarks-menu
alt-T = Tools-menu
alt-S = Settings-menu
alt-W = Windows-menu
alt-H = Help-menu

Avant Browser NL:
alt-B = Bestand-menu
alt-W = Bewerken-menu
alt-L = Beeld-menu
alt-N = Navigatie-menu
alt-G = Groepen-menu
alt-F = Favorieten-menu
alt-I = Instellingen-menu
alt-V = Vensters-menu
alt-H = Help-menu

Avant Browser ENG/US:
File-menu
Edit-menu
View-menu
Navigation-menu
Group-menu
Favorites-menu
Tools-menu
Window-menu
Help-menu

SlimBrowser:
File-menu
Edit-menu
View-menu
Favorites-menu
Language-menu
Groups-menu
Autologin-menu
Shortcuts-menu
Tools-menu
Window-menu
Help-menu

Lynx for Windows @ pda.tweakers.net:
H = Help
O = Options
P = Print
G = Go
M = Main screen
Q = Quit
/ = search
Delete = Historylist

:Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 18:05 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

euss: zo hou je erg weinig over... ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

euss: zo hou je erg weinig over... ;)
You have a point there... maar daar deed ik het eigenlijk ook om: Om aan te geven aan de ene kant dat je moeilijk rekening kan houden met álle browsers, en aan de andere kant áls je toch gaat rekening houden met browserdefaults dat je dan tenminste een naslagwerkje hebt daarvan ;)

Uitgaande van bovenstaand overzicht zijn 'vrij': C, J, K, M, P, R, Y en Z
(al durf ik te wedden dat er nog een paar talen/browsers daar ook weer gebruik van maken) - kortom, 16 sneltoetsen ga je niet redden :Y)

Enfin, ik heb gedaan wat ik kon, aan jullie de afweging in hoeverre het een probleem is en hoeveel moeite zou kosten om op te lossen indien je het als probleem aanmerkt. Zolang ik niet in die templates hoef te spitten vind ik het persoonlijk allang best - zoveel last heb ik er bijvoorbeeld niet van dat ALT ingedrukt houden nét iets anders doet als 1ms loslaten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 18:07 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dat is dus ook mijn conclusie: ik laat het lekker zoals het nu is, en de pref om het helemaal uit te schakelen komt eraan. Het mooist zou natuurlijk zijn als je het allemaal zelf zou kunnen mappen, maar dat zou echt veel te veel moeite kosten om te realiseren vergeleken met wat het oplevert.

Case closed wmb :)

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.