Toon posts:

Website achtergrond met ronde vorm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil als achtergrond op mijn website een ronde vorm gebruiken, zoals op:

http://www.verzekeringsplaneet.nl/

Als je de pagina refreshd zie je dat deze achtergrond uit allemaal kleine plaatjes is opgebouwd. Moet je dit dan in een tabel plaatsen? Zo ja zie je dan geen ruimtes tussen de cellen?

Ik zou heel graag weten hoe ik zoiets kan maken.

MVG

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 17:53:
Ik wil als achtergrond op mijn website een ronde vorm gebruiken, zoals op:

http://www.verzekeringsplaneet.nl/

Als je de pagina refreshd zie je dat deze achtergrond uit allemaal kleine plaatjes is opgebouwd. Moet je dit dan in een tabel plaatsen? Zo ja zie je dan geen ruimtes tussen de cellen?

Ik zou heel graag weten hoe ik zoiets kan maken.

MVG
Eum.. bekijk de HTML zou ik zeggen? Dan zie je precies hoe je dit opbouwt.
verbreed je html kennis op http://www.w3schools.nl/html zou ik zeggen :)

Verder is een table natuurlijk niet de perfecte keuze voor deze simpele opbouw, maar doe je dat netjes met <LI>'s met een custom margin aangezien dit toch een fixed design is.

[ Voor 13% gewijzigd door SchizoDuckie op 20-01-2004 17:58 ]

Stop uploading passwords to Github!

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

tabellen met cellspacing=0/cellpadding=0 hebben geen randje ertussen. kijk maar eens naar de source!
en border=0 natuurlijk niet te vergeten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Rodyman op 20-01-2004 17:57 ]

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Photoshop en dan lekker gaan slicen en cellen kun je prachtige marges meegeven etc etc.... of je neemt een lekkere achtergrond met een ronde vorm... keuzes te over aan jou om ze te maken... :)

Verwijderd

Doe het met CSS! Alle margins en paddings op 0 zetten, eventuele framesets ook alles op 0, absolute positions van 0 gebruiken, en gaan! Als je ff contact met mij opneemt, kan ik je een voorbeeldje laten zien. 'k Ga hier (nog) niet met die URL strooien (nee geen pr0n etc!) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 18:11 . Reden: das snel, lijkt overtoom wel ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Misschien is het inderdaad het simpelst om een achtergrond image te maken. Hoe groot zou deze dan moeten zijn om op iedere resolutie goed er uit te zien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 18:02:

Misschien is het inderdaad het simpelst om een achtergrond image te maken. Hoe groot zou deze dan moeten zijn om op iedere resolutie goed er uit te zien?
ga er voor de gein vanuit dat er mensen zijn die nog op 800*600 kijken :P .. zet je resolutie daar zelf es op, and work your magic!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 18:29:
ga er voor de gein vanuit dat er mensen zijn die nog op 800*600 kijken :P .. zet je resolutie daar zelf es op, and work your magic!!
Schermresolutie is trouwens sowieso niet erg boeiend, omdat veel (de meeste?) mensen hun browser niet maximaliseren als ze op een hogere resolutie draaien. 'Canvas' grootte is veel belangrijker, maar over die statistieken is niet veel bekend. 800x600 is wel een aardig uitgangspunt, maar 700x600 ofzo is realistischer. En relatieve afmetingen binnen een max-width/min-width bandbreedte werken ook best goed.

(Dit alles is dus bedoeld als aanvulling, niet als kritiek op de post van ezachoz. :Y))

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 18:02:

Ik zou hem toch 760x420 pixels maken, en hou het volgende aan:
Als het een groot vlak is met dezelfde kleur, zet dan een tabel-cel of een <div> neer met die afmetingen en drop er als achtergrond een pixel van die kleur in. Dus één pixel! Die herhaalt zich vanzelf.
Vul het vlak niet met de Hex-kleur van die waarde, want je zult zien dat door het opslaan van je plaatjes rondom en de verschillen in browsers er nog wel eens een flink kleurverschil kan ontstaan, wat je op het eerste gezicht niet ziet. Neem dus een afbeeldinkje.
Ga niet vrolijk een vlak van zeg maar 400x500 pixels volkleur maken, dat vertraagt het laden van de pagina en is gewoon nutteloos. Een opgerekt pixeltje is even mooi van kleur als een compleet gesaved vlak in die kleur, alleen vele malen kleiner.
Een tabelcel moet ik je eigenlijk afraden, want tabellen zijn er om als tabellen te dienen, net zoals een list voor list-items is en niet om je website met kerst gemakkelijk van een slinger lampjes te voorzien. Een tabel is eigenlijk niet voor de positionering van grote vlakken website. Maar als je het makkelijker vindt, doe het gerust.

Misschien is het handig, dat als je je vlak in Photoshop/PaintShopPro/Fireworks of whatsoever hebt gemaakt, je het even uitprint. Pak dan lineaal en potlood en teken alle 'rechte gevulde' vlakken uit. Die vlakken, met of zonder textuele inhoud kun je omgeven door 'bochtige' stukken waarvoor je wél afbeeldingen zal moeten maken.

En... _Brake_, ik weet het, alle beetjes helpen, maar ik ken je, help hem nou ajb niet van de wal in de sloot...

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 20-01-2004 18:56 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat de TS niet de minimale groote, maar de maximale grootte bedoeld.

Als je het browservenster namelijk langer maakt dan krijg je aan de onderkant een lelijke rand te zien:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/website.jpg

Als je de ronding op vrijwel alle beeldschermen goed wilt laten doorlopen moet je hem 1200 pixels hoog maken, of laten doorlopen tot hij tegen de zijkant aankomt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 20 januari 2004 @ 18:53:
En... _Brake_, ik weet het, alle beetjes helpen, maar ik ken je, help hem nou ajb niet van de wal in de sloot...
Hij bedoeld het goed, en idd: alle beetjes helpen ;)

Ik ben al een stuk wijzer geworden en ga eens even creatief doen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 19:09 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:43

crisp

Devver

Pixelated

ik dacht dat we de tijd van de pixel-gifjes wel voorbij waren inmiddels hoor; jammer dan voor de mensen die nog met 256 kleuren en/of brakke browsers moeten werken ;)
en 1x1 pixel zou ik toch niet doen; liever een 10x10 pixeltje ofzo, dat scheelt clientside weer heel wat rendertijd en zolang de bestandsgrootte onder de 300~400 bytes blijft past het in 1 TCP-pakketje dus laadtijd is hetzelfde als voor een 1x1 pixel :)

Intentionally left blank

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Papa Eend schreef op 20 januari 2004 @ 17:55:
[...]

Eum.. bekijk de HTML zou ik zeggen? Dan zie je precies hoe je dit opbouwt.
verbreed je html kennis op http://www.w3schools.nlorg/html zou ik zeggen
:Y)

-

Verwijderd

offtopic:
[quote]Dark Blue schreef op 20 januari 2004 @ 18:53:
[...]
En... _Brake_, ik weet het, alle beetjes helpen, maar ik ken je, help hem nou ajb niet van de wal in de sloot...[/quote]
hier stond iets lelijks...

Topicstarter moet zelf maar kijken of ie wat aan mij heeft en of hij er iets mee
doet, ik verplicht hem nergens toe oid, bied alleen wat hulp aan.

[ Voor 17% gewijzigd door crisp op 21-01-2004 00:54 ]

Verwijderd

Waarom niet gewoon een achtergrondkleur met hexadecimale waarde aangeven? hoef je helemaal geen pixel gifjes te gebruiken.

En ja, stylesheets zijn een uitkomst voor het posistioneren van ronde achtergrond images, zeker als je met z-indexen in lagen gaat werken.

Zelf hou ik meestal 780 breed aan, en een klein javascriptje op de index die het venster maximaliseert.

Succes!

• NH298
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10-2021
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:33:
Zelf hou ik meestal 780 breed aan, en een klein javascriptje op de index die het venster maximaliseert.
offtopic:
Hmm ik heb mijn browser niet voor niets kleiner dan mijn schermresolutie, heel irritant vind ik dat als sites je venster willen maximaliseren :r

Maar gelukkig gebruik ik firebird en werkt die zooi niet ;)

Kijk hier eens naar http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/curvelicious/demo.html .

System specs

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:33:
Waarom niet gewoon een achtergrondkleur met hexadecimale waarde aangeven? hoef je helemaal geen pixel gifjes te gebruiken.
Dark Blue schreef op 20 januari 2004 @ 18:53:
Vul het vlak niet met de Hex-kleur van die waarde, want je zult zien dat door het opslaan van je plaatjes rondom en de verschillen in browsers er nog wel eens een flink kleurverschil kan ontstaan, wat je op het eerste gezicht niet ziet. Neem dus een afbeeldinkje.
Omdat ik uit ervaring spreek; als je een site opbouwt uit zowel afbeeldingen als vlakken met alleen een hexwaarde erin krijg je in sommige browsers kleurverschil. En dan gaat het niet om kleurreducering bij het omzetten naar gif want dat zie je direct, het gaat om alle formaten, jpeg, gif, png.
En als ik het me goed kan herinneren kwam het voor bij Netscape en Opera, en op een laptopscherm was het het duidelijkst te zien. Op een crt'tje onder IE zag je niks vreemds...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
NH298 schreef op 21 januari 2004 @ 00:07:
[...]

offtopic:
Hmm ik heb mijn browser niet voor niets kleiner dan mijn schermresolutie, heel irritant vind ik dat als sites je venster willen maximaliseren :r

Maar gelukkig gebruik ik firebird en werkt die zooi niet ;)

Kijk hier eens naar http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/curvelicious/demo.html .
Thnx voor de link! _/-\o_
Pagina: 1