Passive FTP benaderings vraag

Pagina: 1
Acties:

• Lemn8
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05-2024

Lemn8

Motomonsters

Topicstarter
De hierop volgende vraag is nergens op internet te vinden. En het probleem is peecee onafhankelijk.

Ik heb hier een FTP server draaien op het werk deze is met behulp van FTP proggy's goed te benaderen als de functie Pasv is ingeschakeld.
Als ik de FTP via Internet Explorer wil benaderen werkt dat ook mits ik de passive functie heb ingeschakeld in de alleen laatste verkrijgbare versies van internet explorer onder de tab geadvanceerd.
Nu wil ik dus geen cd's meer naar klanten versturen maar ze enkel een linkje per mail geven zodat ze er op hoeven te klikken en dat ze er meteen opzitten in de voor hun bestemde map bijvoorbeeld "FTP://USER:PASSWORD@123.123.123.123:543". Mensen kunnen erop klikken of het adres knippen en plakken in de adresbalk van internet explorer en ze zitten er in.
Mijn vraag is kan dat ook met een passive ftp dat je met het intypen van bijvoorbeeld "FTP://USER:PASSWORD@123.123.123.123:543 PASV". Of doormiddel van een HTML code, toch in de juiste FTPmap komt via een Pasv connectie. Want als je het ook maar iets moeilijker maakt dan raakt de klant in paniek anders de verkopers wel die bestanden moeten uploaden.
Ow ja voordat ik het vergeet deze server is alleen maar Pasv te benaderen zonder zal het niet werken en dat willen we ook niet hebben.

Ik hoop zo spoedig mogelijk antwoord van jullie te mogen verwachten _/-\o_ .

Met vriendelijke groenten,

Lemn8.

Don't be a pawn...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk niet dat het mogenlijk is oom zo'n optie geforceerd mee te geven met een url. Misschien is het handiger om de ftpserver niet achter de router te plaatsen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Lemn8

Lemn8

Motomonsters

Topicstarter
Het kan niet anders dat komt door de provider omdat het ipnummer niet als publieke server gebruikt mag worden gebruikt.
Maar een poort boven 500 stond wel open zodat ik dacht die mooi te kunnen gebruiken voor vertrouwelijke relaties van ons voor het verstrekken van informatie doormiddel van FTP. De server staat echter wel rechtstreeks achter het desbetreffende IP-nummer. Maar laat alleen Pasv toegang toe. :'(

Don't be a pawn...

Verwijderd

want de poorten onder de 500 zitten dicht... ja, logisch.

wat je kan proberen (het mag niet dus je hebt het niet van mij, ondernemers met particulire aansluitingen... ;) ) is...

Plan A: even met het commandline programmaatje FTP te hobbyen. Die moet je ook gwoon in PASV mode kunnen zetten lijkt me. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt is het een kwestie van per klant een tekstbestand inelkaar mutsen met de commando's en een batchfiletje plus genoemde bestand naar je klant mailen. FTP werkt op volgens mij alle Windows versies vanaf 95.

Plan B: zoek klanten met een functioneel gevulde hersenpan die nietin paniek raken bij het moeten zetten van 1 vinkje ergens in een menuutje. Met name het opties menu in Internet Explorer is toch wel dusdanig basale kennis dat je dat met screenshots uitgelegd moet kunnen krijgen. ("klik op het rode rondje. klik op het blauwe vierkantje. klik op het groene rondje.")

• Lemn8

Lemn8

Motomonsters

Topicstarter
Dat is ook het probleem dat vinkje is alleen te vinden in de laatste versies van Internet Explorer. En ik heb naar de ftp command gekeken maar daar kom je ook niet veel verder mee. Tot zover bedankt voor de suggesties. _/-\o_

Don't be a pawn...

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Het lost dit specifieke probleem niet op, maar misschien is het een goed alternatief:

Zet de te downloaden bestanden in een password-beveiligde webdirectory, en stuur de URL daarvan..

Dan krijgt de klant automatisch een username/password boxje te zien, en dat werkt OS / browser onafhankelijk :)

• ggvw
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-12-2024
jozy2002 schreef op 21 januari 2004 @ 09:32:
Het lost dit specifieke probleem niet op, maar misschien is het een goed alternatief:

Zet de te downloaden bestanden in een password-beveiligde webdirectory, en stuur de URL daarvan..

Dan krijgt de klant automatisch een username/password boxje te zien, en dat werkt OS / browser onafhankelijk :)
Inderdaad een goed alternatief, maar dan gaat het dus wel via http en niet via ftp.

• Lemn8

Lemn8

Motomonsters

Topicstarter
En een simpel script daarvoor is ook al moelijk te vinden. :'(

Don't be a pawn...

Verwijderd

Lemn8 schreef op 22 januari 2004 @ 16:47:
En een simpel script daarvoor is ook al moelijk te vinden. :'(
misschien omdat je geen script nodig hebt daarvoor?

het is overigens bull dat als je ftp server achter een fw staat dat je dan passive moet gebruiken
Ow ja voordat ik het vergeet deze server is alleen maar Pasv te benaderen zonder zal het niet werken en dat willen we ook niet hebben.
je wilt liever het minst veilig zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 18:00 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 16:58
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 17:56:
je wilt liever het minst veilig zijn?
PASV heeft niets met veilig of onveilig te maken. Het is slechts en alleen de manier waarop de poort voor het dataverkeer onderhandeld wordt. Bij 'active' mode initieert de server een sessie naar de door de client middels het PORT commando opgegeven IP adres + poort nummer. Bij passive mode vraagt de client middels een PASV commando waar de server op luistert. De server antwoordt met een met IP + poort waarop hij luistert, de client initieert het verkeer.

Waar dit uitmaakt is op 2 plekken: firewalls en NAT/PAT, beiden als ze niet bekend zijn met het FTP protocol, en dus niet in kunnen grijpen. Met een beetje router/firewall is zowel active als passive geen probleem, mits gewoon poort 21 gebruikt wordt. Andere poorten wordt lastiger, tenzij de router/firewall verteld kan worden dat FTP ook een andere poort is. Bij NAT/PAT komt daar het probleem bij dat een server en/of client in principe (sommige software staat het toe dit te wijzigen) niet weet wat het externe adres is, en dus bijvoorbeeld het interne 10.x adres in het PORT commando gebruikt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1