Hoe kom ik aan een ventilator voor een TNT2 Ultra?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:22
De ventilator van mijn TNT2 "loopt aan", met als resultaat dat mijn computer 4x zoveel herrie maakt dan gewoonlijk. Het is eerder ook al eens voorgekomen, toen deed een druppel olie wonderen. Nu dat ook niet meer werkt ben ik out of options. Behalve een nieuwe fan dan. Weet iemand waar ik die zou kunnen krijgen ???

Type: Creative TNT2 Ultra

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 15:17

_mARCO_

Hier staat niks

Het lijkt me lastig om aan een nieuwe, originele fan te komen. Ik weet niet hoe groot die fan is, maar je zou kunnen proberen een 486-HSF op de kop te tikken. Schroef de fan eerst los van de 486-heatsink. Dan gewoon op de TNT2-heatsink schroeven of lijmen met secondelijm. Je laat hem daarna stroom trekken uit de standaard 12V voedingsplug.

Daardoor trekt je videokaart minder stroom (hoeft geen fan meer te voeden), en dan kun je hem misschien wel iets verder overklokken....

sigloos

Verwijderd

Ik heb een standaard 50x50mm koelertje op mijn tnt2 geschroefd (er zat er geen op). Werkt prima:)

• GenetiX
Bedankt voor jullie reactie. Het gekke is dat dat ding natuurlijk weer een afwijkende maat heeft (4.5*4). Dat schiet dus niet op. Weet iemand of het mogelijk is de heatsink van de chip los te krijgen? Dan kan ik er gewoon een heel nieuw koelelement met fan op zetten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb op mijn voodoo3 (heatsink zal wel net zo groot zijn als van tnt2) gewoon een socket7 fan gezet.. de fan is wel wat groter dan de heatsink dus hij steekt er wat overheen.. nja.. kan toch geen kwaad? :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Jep, of een koelertje van een oud gaar hubje doet ook wonderen.
In de wat oudere merk pc's (386/IBM) zitten regelmatig kleine koelertjes.

And The Only One

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 15:17

_mARCO_

Hier staat niks

Vaak wordt de binding van de (hittegeleidende) lijm die tussen heatsink en chip zit minden als het koud is. Dus een kwartiertje de videokaart in de vriezer, en als het goed is kun je de heatsink er dan zó afwippen (serieus).

Ik las een paar uur geleden ook een verhaal hier ergens op GoT dat iemand de heatsink had vastgeklemd in een bankschroef, en toen aan de videokaar is gaan draaien. Ging ook goed trouwens.

Maak na het verwijderen van de heatsink wel even de chip weer schoon. Spiritus schijnt hier goed voor te zijn, aceton niet (bijtend voor chips ofzo). Ook de nieuwe heatsink goed schoonmaken natuurlijk. Daarna een minuscuul drupje secondelijm op 2 hoeken van de chip, en een flinke druppel koelpasta in het midden. Wedden dat de nieuwe heatsink dan net zo goed vast zit als de ouwe?

sigloos

• GenetiX
Ik ga dus NU mijn videokaart in de vriezer leggen. Ik ben benieuwd!

:)

Is dus gelukt, nu nog aan een ander soort fan zien te komen. Iemand nog een idee hoe ik merk of de nieuwe koeling voldoende is??
Pagina: 1