Ik ben voorzichtig begonnen met php en wil iets relatiefs simpel. Toch wilt het me niet lukken. PHP manual en search van GoT geven weinig alternatieven, dus daarom hoop ik hier een zetje te krijgen in de goede richting
Ik wil graag controleren of een invoerveld bij submit leeg is. Kortom, makkelijk daar is isset/empty voor uitgevonden.

Een zoekactie leverde mij Dit topic. Beetje oud topic maar ongeveer mijn onderwerp. Echte oplossing wordt helaas niet geboden.
Ik heb ook het volgende geprobeerd:
Na nog wat zoekwerk kwam ik de trim() functie tegen om alle spaties uit de input te halen, maar dit is niet wat ik wil bereiken. Spatie's zijn toegestaan, als de input tenminste 1 ander teken bevat. Ook is een spatie als eerste teken natuurlijk niet toegestaan.
Kortom, wat ik wil bereiken:
• Geen input alleen maar uit spaties
• Wel spaties toestaan tussen 2 tekens
• Geen spatie aan het begin van de input
Welke functie kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik wil graag controleren of een invoerveld bij submit leeg is. Kortom, makkelijk daar is isset/empty voor uitgevonden.
PHP:
Dit werkt prima wanneer er niks wordt ingevuld. Helaas wanneer de gebruiker een paar spaties gebruikt, dan geef deze functie geen echo want dat is het invoerveld niet leeg. Dat is uiteraard niet de bedoeling 1
2
3
4
5
6
7
8
| <?php if (empty($_POST['straat'])) { echo "vakje leeg"; } ?> |
Een zoekactie leverde mij Dit topic. Beetje oud topic maar ongeveer mijn onderwerp. Echte oplossing wordt helaas niet geboden.
Ik heb ook het volgende geprobeerd:
PHP:
Dit werkt helaas ook niet, wat ik al had verwacht. Isset en empty geeft hetzelfde resultaat. 1
2
3
4
5
6
7
8
| <?php if (empty($_POST['straat']) OR ($_POST['username'] == ' ')) { echo "vakje leeg"; } ?> |
Na nog wat zoekwerk kwam ik de trim() functie tegen om alle spaties uit de input te halen, maar dit is niet wat ik wil bereiken. Spatie's zijn toegestaan, als de input tenminste 1 ander teken bevat. Ook is een spatie als eerste teken natuurlijk niet toegestaan.
Kortom, wat ik wil bereiken:
• Geen input alleen maar uit spaties
• Wel spaties toestaan tussen 2 tekens
• Geen spatie aan het begin van de input
Welke functie kan ik hiervoor het beste gebruiken?