Pc valt soms zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10
Ok, als ik dit in google of hier in de search probeer te verwoorden dan krijg ik of niks of dingen die er niets mee te maken hebben.

Het is als volgt,
ik heb het nu een aantal keer gehad.
1x bij 3dmark 2003
4x bij baldur's gate II
heb toen mijn kast maar open gezet bij de 2e keer baldur's gate.
Maar toch viel hij weer uit.
De computer wil dan niet meer opstarten en ik moet de power op de voeding uit zetten. Zodra dan alle lampjes uit zijn kan ik em weer aan zetten en doet ie het weer.
De temperatuur van de CPU ligt rond de 55 a 60 graden stressed. Als ik em opnieuw opstart is ie niet lager als 50 graden.
Er zit in mijn pc het volgende:
MSI K7n2 Delta-L
AMD Athlon xp 3000+ (2,17GHz) Barthon
2x 256 MB RAM (1x 400MHz Corsair en 1x 266MHz A-Merk(Mycom))
Deze staan op Dual channel modus op 266MHz
Ik heb een Ultimate Radeon 9800 Pro, dus passief gekoeld.
Op de CPU zit een Coolermaster Jet7
ik heb een high-tower met daarin 2 fans. 1 achterin die naar binnen blaast en 1 voorin die naar buiten blaast. Kan misschien zijn dat het andersom moet, maar het heeft altijd gewerkt.
Het is in principe een gamepc dus zit er alleen nog een maxtor 63GB HD in en een pioneer frontload dvd-speler.
De voeding is 300Watt van AOpen (de ultra silent versie met grote Fan).

Er draait windows xp met SP1
en de laatste drivers
ook Cat 4.1
Het probleem deed zich ineens al voor bij 3.10 dus hier ligt het naar mijn idee niet aan.

Het geheugen heeft op niet Dual Channel gedraaid maar toen deed het probleem zich ook al voor. Dus dit zou ook weggestreept kunnen worden.
/edit
ik bedenk me net dat ik het misschien met één dimm ook wel kan proberen, dus alleen die van 400MHz. Hiervoor was het probleem er niet, maar het zit er toch al een aardige tijd in.
/edit

Zou het kunnen dat de Radeon 9800 pro toch te heet wordt. Het probleem is namelijk dat ik dit niet kan testen. Ik heb wel gevoeld dat koeling hiervan best heet wordt, maar ja dit voelt al gauw heet aan.
Is het mogelijk om de temperatuur op een andere manier te meten?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 20-01-2004 15:17 ]

• paul99
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 13:41
Wordt je voeding ofzo niet te warm. Heb een keer de ventilator van mijn voeding kapot gehad. viel toen ook uit als ie te warm werd...

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Draai eens memtest86?

En probeer eens een cpu benchmark.

• Arunia
Ik heb de voeding gevoeld gisteravond en het was eigenlijk alles behalve warm.
Hij heeft wel een eigen sensor, dus het kan ook zijn dat de sensor verkeerd is gekalibreerd of stuk. Maar dan zou hij het altijd op een bepaald moment moeten doen. Hoeveel mag de core spanning en dergelijke eigenlijk schommelen? Want dat doet ie een beetje.

Ik zal vanavond even een memtest draaien, dit ben ik nog vergeten te doen.
Welke cpu benchmark kan ik het beste gebruiken? sysoft?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:09

Shunt

Boe

even een tip
je hebt meer aan een fsb van 400 als dual channel 266
want dualchannel op een amd xp heeft geen ruk zin :D

wat voor voeding heb je er in hangen ?
wat zijn je voedings waardes

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
NielsOveres schreef op 20 januari 2004 @ 15:34:
Ik heb de voeding gevoeld gisteravond en het was eigenlijk alles behalve warm.
Hij heeft wel een eigen sensor, dus het kan ook zijn dat de sensor verkeerd is gekalibreerd of stuk. Maar dan zou hij het altijd op een bepaald moment moeten doen. Hoeveel mag de core spanning en dergelijke eigenlijk schommelen? Want dat doet ie een beetje.

Ik zal vanavond even een memtest draaien, dit ben ik nog vergeten te doen.
Welke cpu benchmark kan ik het beste gebruiken? sysoft?
Sisoft heeft een uitgebreid scala aan benchmarks. Ik ben eerlijk gezegt niet meer zo op de hoogte van andere benchmark progsels :+

Verwijderd

ik heb net ff je config zitten bekijken, maar kan je door ervaring :+ nu al vertellen dat je voeding te licht is. zeker met een ati radeon 9800 etc. en ddr400 etc..

heb net een dergerlijk probleem na 4 weken opgelost. zie eerdere topis binnen PMG

tip: koop gewoon een merkloze(net zoals ik bijv. bij computerland) over-watt vermogen bijv. 480 watt voor 38 euro. als dit niet het probleem is, breng je 'm de volgende dag terug :P

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 17:04
Je kunt het eens proberen met een sterkere voeding. 400 Watt bijvoorbeeld. De voeding was bij mij wel het probleem van het steeds uitvallen van de pc.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

ik heb ditzelfde probleem ook een aantal keren gehad, ff nagevraagt en het blijkt dat in 99% van de gevallen de processor gewoon te weinig stroom krijgt. Gewoon in je bios de cpu steeds een beetje meet power geven (met kleine stapjes anders blaas je m op) tot het probleem niet meer voorkomt.

• Arunia
Dat is het vage, ik heb die voeding juist gekocht omdat de pc niet hoger wilde opstarten als 1300 MHz.
Dit doordat die p4 aansluiting niet op me oude voeding zat.
Hij heeft gewoon een hele tijd gedraaid. De keren dat ie uitvalt is het juist niet omdat ie nou zo zwaar aan het draaien is. Bijvoorbeeld met Unreal II heb ik het probleem niet. Misschien dat ie het verschillende merk geheugen niet zo leuk vind.
Hij draait nu een Memtest, dus ik moet ff afwachten of ie daar met problemen komt. Anders dan haal ik sowieso dat geheugen eruit, dit moet toch een keer naar het zelfde geheugen geupgrade worden.
Ik laat het weten zodra ik de memtest gedaan heb.

• Shunt

Shunt

Boe

NielsOveres schreef op 20 januari 2004 @ 22:00:
Dat is het vage, ik heb die voeding juist gekocht omdat de pc niet hoger wilde opstarten als 1300 MHz.
Dit doordat die p4 aansluiting niet op me oude voeding zat.
Hij heeft gewoon een hele tijd gedraaid. De keren dat ie uitvalt is het juist niet omdat ie nou zo zwaar aan het draaien is. Bijvoorbeeld met Unreal II heb ik het probleem niet. Misschien dat ie het verschillende merk geheugen niet zo leuk vind.
Hij draait nu een Memtest, dus ik moet ff afwachten of ie daar met problemen komt. Anders dan haal ik sowieso dat geheugen eruit, dit moet toch een keer naar het zelfde geheugen geupgrade worden.
Ik laat het weten zodra ik de memtest gedaan heb.
als hier 5 mensen zeggen kijk eens naar de voeding
dan kan je er van uit gaan dat je wel even naar de voeding moet kijken

ati raad aan om MINIMAAL een 350 W merkvoeding te gebruiken in een pc met een 9800 dan gebruik je ook nog eens een heel flinke proc en een hoop andere zooi die flink wat stroom verbruikt. dan me dunkt dat je voeding dit naar een tijdje te veel word ;)

gewoon even een andere halen en testen. neem bvb een Q-tec 550 W geen super voeding maar voor 50 euro een heel nette voeding voor allemaal mensen gaan roepen koop geen q-tec je klachten over deze voeding laat die maar in het grote
q-tec voedingen topic dit is een redelijk goede voeding voor dat geld en de problemen die er met de 400 en de 450 w varianten zijn zijn er niet met de 550 W variant

over dat geheugen.
haal het er maar uit want van pc 2100 naar pc 3200 dat merk je wel hoor
ik heb liever 256 pc 3200 als 512 pc 2100 ;)
en een reepje 256 pc 3200 kost tegenwoordig ook nog maar een euro of 40 dus de kosten zullen het nu ook wel weer niet zijn :P

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 20-01-2004 22:38 ]

Game PC

Verwijderd

NielsOveres schreef op 20 januari 2004 @ 15:16:
De computer wil dan niet meer opstarten en ik moet de power op de voeding uit zetten. Zodra dan alle lampjes uit zijn kan ik em weer aan zetten en doet ie het weer.
De temperatuur van de CPU ligt rond de 55 a 60 graden stressed. Als ik em opnieuw opstart is ie niet lager als 50 graden.
ik heb een high-tower met daarin 2 fans. 1 achterin die naar binnen blaast en 1 voorin die naar buiten blaast. Kan misschien zijn dat het andersom moet, maar het heeft altijd gewerkt.
Typisch voeding probleem, als je vaak zo doorgaat is ie binnenkort wel stuk als je hem steeds direct weer aanzet, heb je ook al aan de voeding gevoeld hoe warm die is?
Met een casefan achterin die naar binnen blaast, zuig je dus de warme lucht die uit de voeding komt (die blaast "normaal" naar buiten) weer naar binnen, dus die zou ik maar omdraaien, voor naar binnen, achter naar buiten.

Wat bereft qtec-voedingen, ik heb er slechts 1 opgeblazen (dual 450), de lijnen zijn best stabiel, maar naar mijn idee worden deze voedingen warmer dan andere voedingen en dat kan bij jou wel eens een probleem zijn.

offtopic:
Dat iets altijd gewerkt heeft zegt natuurlijk niets.

ik heb een auto gehad die het altijd deed totdat..
zo heb ik ook 2 koelkasten, 2 diepvriezer, 3 videorecorders, 3 teevees, 3 stofzuigers etc. gehad, die allemaal met het "hij heeft het altijd gedaan"-fenomeen te maken kregen.

• Arunia
Ik heb het ram geheugen eruit gehad, maar dit gaf nog steeds hetzelfde probleem. Ik kan wel bij 3dmark 2003 het probleem oproepen. Het gebeurt altijd bij de pixelshader 2.0 test.

De voeding zoals ik al zei wordt niet heet, er komt totaal geen warmte vanaf.
Het probleem is dat ik dus niet de financien heb om zomaar even een voeding te halen. Dus dat wordt al een probleem.
Ik ga nu naar bed toe, misschien dat ik er morgen nog aan toe kom.
Thanks in iedergeval.
Ik hoop dat ik binnenkort een voeding kan halen, dan kan ik dat uitproberen.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Ik heb exact dezelfde problemen gezien met exact dezelfde voeding. Gewoon poef PC uit. Ook in het bios scherm kon ik er op wachten. na een minuut of 20 *poef* uit.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Arunia
Dat is niet exact het probleem.
Ik kan gewoon uren bijvoorbeeld Unreal II draaien met wat ik ook aanzet. Hoogste resolutie en dergelijke.
Maar zodra ik dus 3dmark 2003 draai en hij komt bij de pixelshader 2.0 test, dan *poef!* valt ie uit.
Ook heb ik het bij Baldur's gate II. Lijkt me sterk dat deze pixelshader 2.0 gebruikt, maar het kan ook zijn dat het niet alleen pixelshader 2.0 is. Ik ga vanavond gewoon mijn pc opnieuw installeren. Kijken of dit het probleem oplost.
Ik zal ook proberen de hoogste en laatste voltage waardes opschrijven en posten. Als hij te erg schommeld gaat ie gewoon terug.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
heel stom hoor, maar je hebt de videokaart toch ook wel van een voedingsstekker voorzien (die zit er toch op?)

het kan geen kwaad een extra fannetje op het koelblok van je radeon te schroeven overigens.

• Arunia
hehe, nee zo stom ben ik nog net niet ;)
Maar het had wel gekunt.
ik heb in totaal twee koelers extra in mijn kast.
1 voor die naar binnen zuigt
en 1 achter, maar geloof dat die ook naar binnen zuigt.
Kan er geloof ik nog 1 extra in zetten maar die komt dan bovenin te hangen, lijkt me beetje overbodig.
In principe blaast die Jet 7 ook hard over alle onderdelen heen naast de cpu.
Best een lekkere koeler moet ik zeggen.

/edit
Ok,
bij de Sapphire kaart zit een programma genaamd Redline.
Ik had bij dit programma een aantal dingen op het hoogst gezet.
Op het moment heb ik het programma gedeinstalleerd en de 3dmark 2003 gedraaid.
Deze heeft ie goed afgerond.
Dus mijn conclusie op het moment is dat het aan de instellingen in dit programma lag.
/edit

/extra edit
hij deed het gisteren weer.
Zelfs bij de her-installatie van windows xp tijdens het formateren
De waardes van de voeding schommelen, behalve die van de batterij.
Ze staan meestal te haag, soms zo'n 0,04
Zou dit het kunnen zijn?
Ik ga pas volgende week met die voeding terug, dan heb ik namelijk mijn salaris gehad. Kan ik dan nog misschien een zwaardere halen. maar denk dat het dan een 350W wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 23-01-2004 11:23 ]

• Arunia
ik heb net een nieuwe voeding gehaald, 350 Watt.
Hij heeft nu wel windows xp geinstalleerd, maar daarna wil ik de drivers installeren en valt de pc weer uit.
Neem aan dat het uit eindelijk niet aan de voeding ligt.
Ik ga het nog eens proberen met een ventilator die op de radeon blaast. Misschien dat dit iets uithaald. Videokaart zal ik eens vervangen, maar dit zegt dan ook niet meteen dat de videokaart stuk is.

Anders mogen ze het eind van de week zelf doen.

• Shunt

Shunt

Boe

NielsOveres schreef op 26 januari 2004 @ 13:30:
ik heb net een nieuwe voeding gehaald, 350 Watt.
Hij heeft nu wel windows xp geinstalleerd, maar daarna wil ik de drivers installeren en valt de pc weer uit.
Neem aan dat het uit eindelijk niet aan de voeding ligt.
Ik ga het nog eens proberen met een ventilator die op de radeon blaast. Misschien dat dit iets uithaald. Videokaart zal ik eens vervangen, maar dit zegt dan ook niet meteen dat de videokaart stuk is.

Anders mogen ze het eind van de week zelf doen.
wat voor merk voeding hebben we het hier over
ik kan ook een no name voeding in die kist vrotten die nog minder dan 300 W leverd en het dan nog vreemd vinden dat hij het niet doet :P

maar je moet gewoon voor een GOEDE voeding gaan denk aan aopen enermax of een q-tec 550 W (alleen de 550 w nemen die zijn het beste van die serie)

Game PC

• Arunia
Het gaat hier om de Aopen 350 Watt, low noise. Die van mycom.
Ze hebben er jammergenoeg maar drie. Kan het zijn dat de cpu het probleem is?

• Shunt

Shunt

Boe

NielsOveres schreef op 26 januari 2004 @ 13:35:
Het gaat hier om de Aopen 350 Watt, low noise. Die van mycom.
Ze hebben er jammergenoeg maar drie. Kan het zijn dat de cpu het probleem is?
kan zijn maar ik zou tog nog een zwaardere voeding proberen
aangezien jij een togwel zeer zwaar systeem hebt ;)

Game PC

• Arunia
Zeker weten? Want er zijn mensen die dezelfde voeding hebben met meer schijven en dergelijke. Ik zal wel ff pc proberen te laten draaien zonder dvd-speler. Kijken wat het dan doet.

Ik zag nu net dat die redline software een overclocking utillity is. Hoe werkt dat met overclocken? Ik heb wel wat instellingen verzet, maar niet dat de core sneller gaat of dat de spanning hoger is. Kan het zijn dat ook al is het programma verwijderd dat deze nog sommige instellingen bewaard? Ik heb wel de HD geformateerd. Ik ben wel n00b op het gebied van overclocken namelijk. Dit doe ik niet, maar ben wel graphics whore. Vandaar dat ik het ff vraag, kan zijn dat ik zonder te weten iets aangepast heb, wat hij niet zo leuk vond.

[ Voor 82% gewijzigd door Arunia op 26-01-2004 13:48 ]

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer het toch eens met nieuwe geheugenchips. Is me al bij 2 PC's overkomen dat ie bij een bepaalde memoryload gewoon uitgaat. Heb me toen kleurenblind gezocht naar de oplossing. Uiteindelijk nieuw geheugen erin en problemen opgelost.

• Arunia
Nu je het zegt, ik heb wel laatste geheugen eruit gehaald, maar nooit omgedraaid. Dus dat extra geheugen erin laten zitten en het oude geheugen eruit halen. Zal ik ook eens proberen. Thanks!
Maar daarentegen heb ik ook memtest erop gedraaid en deze gaf geen problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 26-01-2004 13:50 ]

• Arunia
Ok,

ik heb gisteren mijn pc kast opengehad en daarna een grote ventilator op mijn videokaart gericht. De pc heeft het toen goed gedaan.
Ik heb toen Unreal II zitten spelen waarbij de CPU temp tussen de 30 en de 40 graden lag. Nu weet ik niet of het dus de cpu is of de videokaart. Denk zelf de videokaart die te heet wordt, aangezien nu de passieve koeling ook niet echt warm wordt. Is dit een mogelijkheid?
Hierna heb ik de ventilator uit gezet en de kast dicht gedaan. Toen een 3dmark gedraaid. Had misschien beter ook UII kunnen spelen om het beter te testen. Denk dat ik vanavond 3d mark probeer wanneer de ventilator op de kast staat. Als dan de pc weer uit slaat dan moet het iets anders zijn.

Mocht het de temperatuur zijn, is een kleine kast beter als een grote kast?
Hiermee bedoel ik dan of ik minder fans nodig heb om het koel te houden.
Aangezien ik nu een hightower heb. Anders moet ik een fan in de zijkant modden van mijn kast die precies op de videokaart blaast.

• Shunt

Shunt

Boe

het kan zijn dat je cooler geen goed contact maakt met je core van de vidkaart
zit hij heel strak op de gpu ?
haal hem eens los zit er dan pasta op de core en de cooler ?
zo ja is deze dun en geen dikke laag) een dikke laag koelpasta isoleerd namelijk :P

als het dit ook niet is ga dan aub tog kijken voor een betere serkere voeding ;)

Game PC

• Arunia
Ik zal nog eens kijken, maar als die niet goed contact maakt, dan mogen ze em bij mycom gewoon inruilen. Ik heb gister wel gezien dat het stukje wat de koeling vasthoudt, dit is een dun metaal. Dit is een beetje verbogen, maar het is niet zo dat ie niet goed zit. Zit er best strak op, denk ook dat de coolerpasta ook best een dun laagje is. Als dat niet zo was dan is het na het opzetten van die koeling wel :D
Moet alleen ff wachten tot vanavond. De processor heb ik zelf pasta op gemikt, maar weet niet of ik dit goed heb gedaan. Zal wel te dik zijn ofzo.

• Arunia
Ok, ik heb nu twee een aantal test gedraaid.
Beide was 3dmark 2003 met kast open. Alleen eentje was met ventilator erop.

De eerste met ventilator ging perfect. In de eerste bench (met die vliegtuigen) had ik op een gegeven moment 700 frames per seconden en het belangrijkste, hij maakte em af.
Bij de tweede knalde hij eruit op een gegeven moment, de fps was ook een stukje lager. Lag nu onder de 700.

Dus, denk dat ik misschien de videokaart maar moet gaan ruilen voor een nieuwe of eentje met normale koeling.

• Shunt

Shunt

Boe

NielsOveres schreef op 28 januari 2004 @ 09:05:
Ok, ik heb nu twee een aantal test gedraaid.
Beide was 3dmark 2003 met kast open. Alleen eentje was met ventilator erop.

De eerste met ventilator ging perfect. In de eerste bench (met die vliegtuigen) had ik op een gegeven moment 700 frames per seconden en het belangrijkste, hij maakte em af.
Bij de tweede knalde hij eruit op een gegeven moment, de fps was ook een stukje lager. Lag nu onder de 700.

Dus, denk dat ik misschien de videokaart maar moet gaan ruilen voor een nieuwe of eentje met normale koeling.
waarschijnlijk is het dus gewoon de gpu cooler die geen goed contact maakt met de core ;) en zo krijg je dus overhitting :P

Game PC

• Arunia
Dan ga ik hier gewoon mee terug. Ik had al gezien dat het klemmend gedeelte. Weet niet hoe je dit noemt, waarmee de koeler op de gpu vast zit, een beetje verbogen is. Voor zover ik weet was dit al. Dit kan dus het hele probleem zijn.
Dan ga ik hier morgen of overmorgen gewoon mee terug. Morgen ben ik niet in de buurt van de stad. Ik had ze daar namelijk wel gehoord maandag dat er al iemand was teruggekomen met die videokaart, welke ook steeds hing.

Thanks voor het be-amen van mijn bevindingen. _/-\o_
Ik hoop dat het dan gefixt is.
Thanks, ik laat nog wel weten of dit het probleem heeft opgelost.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 18:33

mvds

Totally awesome!

Ik zou als ik jou was ook even de richting van de fans omdraaien. De fan achter hoort eigenlijk altijd de outtake fan te zijn, en die aan de voorkant dus de intake fan. Dat zou al moeten zorgen dat er wat frisse lucht over je VGA kaart geblazen word.

En verder zijn die passief gekoelde kaarten erg mooi, maar Zalman raad bij kaarten zoals de 9800 en de GF 5900 aan om er een fan bij te zetten. Dat ze zo'n fan niet bij die Sapphires leveren snap ik nog steeds niet. (die koelers van die sapphire kaarten zijn eigenlijk gewoon zalman koelers)

En als laatste, de laatste tijd komt vaak het te zwak zijn van de voeding om de hoek kijken. Dit kan zijn omdat je een te zwakke voeding hebt, of een van een slechte kwaliteit. Merkvoedingen kunnen meestal wel waarmaken wat erop staan, no-name voedingen vaak niet. (AOpen zou trouwens wel een redelijke moeten zijn)

Ik denk dat het bij jou meer een combinatie is van een zwakke voeding met te hoge temperaturen.

Verwijderd

Dit probleem heb zie ik regelmatig mij MSI uit de K7N2 Delta series. Dat is een probleem met de tempsensor van de processor. Flash ff de nieuwste bios erin en meestal is dan het probleem wel over.

En al staat het wel in het boekje, deze serie van msi kan eigk niet zo goed tegen 400 mhz geheugen, ook al draait het ondergeclocked, zeker niet als je 2 merken door elkaar gebruikt. Door de memtest kan hij best foutloos heenkomen.

• Arunia
De richting van de fans zal ik vanavond wel even omdraaien. Maar kan het dat als de kast open staat dat de gpu nog vastloopt?
Ik heb net naar die zalman koelers gekeken, en één daarvan is precies mijn koeler. Dus kan wel kloppen dat het zalman zijn. Ik heb wel bij de XT versies een koeler dwars zien staan. Maar dat is bij de gewone niet zo.

Ik heb em al geupgrade van een 300Watt AOpen naar een 350Watt AOpen. Het probleem is dat ik het niet zomaar kan testen. Kan wel wat dingen uitzetten, maar dan kan ik em niet meer laten opstarten.

Dus je zegt dat het een combinatie is? Dan zou ik dus op een manier al mijn andere apparatuur op een andere voeding moeten zetten om dit te kunnen testen.

@Tuinkabouter
Dat probleem met die MSI Delta-L heb ik ook vaker gezien. Op het moment voor zover ik weet staat de laatste bios update erop. De temperatuur staat in het bios niet echt hoog en de koeling zou dit sowieso wel aan moeten kunnen. Zou het kunnen dat het mobo de pc uitschakeld omdat ie denkt te meten dat de temperatuur te hoog is?

Ik heb het wel getest met alleen de 400MHz geheugen waarbij de pc gewoon vastliep.
Kan het nog wel proberen met alleen de 266MHz geheugen, kijken wat ie doet.

Is het aan te raden om ze bij MyCom gewoon naar de pc te laten kijken? Dat zij gewoon maar gaan testen ermee? Zul je zien dat ze geen problemen zien.

Ik ga vanavond nog wel wat testen, dan draai ik me werk pc wel even om en zo de andere apparatuur aan te sluiten. Kan dit kwaad om het op deze manier te testen? Dit is het beste wat ik kan bedenken om de voeding te kunnen testen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ja dat kan. het is namelijk zo dat de meeste kasten zo zijn ontworpen dat er een airflow tot stand komt, maar alleen als de kast gesloten is. Dus dan kan het dus voorkomen dat wanneer je de kast openmaakt dat je de airflow onderbreekt. En zeker als je de fans in omgekeerde richting hebt staan.

De voeding kan je vrij makkelijk testen door de voltages in de gaten te houden. Als je voeding het niet aan kan dan zie je dat meestal aan voltages die inzakken. Dus dan zie je bijvoorbeeld je 12 volt en je 5 volt (de twee belangrijkste voor je PC) naar beneden gaan. Dat is dan het teken dat je voeding de belastig niet aankan.

• Arunia
De voltages schommelen wel wat, maar dat is in principe laag. misschien 0,03 ofzo. Maar wat is een goed programma om dit te testen in windows, en zou dit programma ook een log kunnen schrijven terwijl de pc crashed?
Ook voor temperatuur zou dit fantastisch zijn, aangezien ik tijden de benchmark dit niet bij kan houden.

Ik heb net een bericht gestuurd naar Sapphire UK, met de vraag of zij dit probleem ook al eens voorbij hebben zien komen.

• Shunt

Shunt

Boe

speedfan die is in mijn ogen het makkelijkst

kijk daar voor ffe op www.tweakers.net en dan bij de meuk tracker

Game PC

• Arunia
Ok, ik heb nu zoiets belachelijks.
Ik heb tussen mijn werkpc en mijn gamepc zo'n kvm switchbox hangen.
Ik starte net mijn gamepc op en deze begint te ratelen, dus ik denk meteen. De HD is verrot, aangezien er een foutmelding kwam.
Nee, wat blijkt nu (nadat ik een andere hd ter test had aangesloten) dat het toetsenbord en de muis hangen. Dit had ik al wel vaker op me andere pc. Dacht dat het daar aan het mobo lag.
Op het moment heb ik zonder extra koeling met me kast dicht 3dmark 2003 gedraaid zonder problemen.
Kan het zijn dat die kvm het hele probleem veroorzaakt?
Ga nog een hele tijd testen of ie het nu wel doet.
Zal ze het bij de winkel ook laten weten, dit aangezien de videokaart helemaal niet meer heet wordt.
Heb trouwens de fan omgedraaid en het werkt wel. Thanks!

Verwijderd

Tsja ik heb eenzelfde probleem gehad, en in mijn geval bleek achteraf (Na ook alles te verwisselen) Dat het moederbord de geest had gegeven, dus die optie moet je ook niet uitsluiten..

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:32

Nitai

Live the life you love.

ik heb hetzelfde gehad, en naar aanleiding van dit topic maar een nieuwe CPU koeler gehaald...het gaat nu perfect op de A7NX deluxe....(wat bleek, ik was het fannetje van m'n Chieftec 350w voeding trouwens ook vergeten aan te sluiten :X en was de koelpasta op de proc. helemaal droog en op)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zitten die twee PC's op hetzelfde stopkontakt? Want als dta niet zo is, kunnen er ook wel eens vreemde dingen optreden. Of als er een geaard is en een niet...

• Arunia
Ze staan beide niet geaard. Heb ik hier niet. Kan misschien wel even die kast ergens anders neerzetten.
Op het moment zit ik me ook af te vragen of het niet het mobo zou kunnen zijn.
Net heeft ie weer een probleem gegeven. Het probleem alleen is, dat ik de capaciteit niet heb om alles uit te testen. Dus als er meerdere dingen mee zijn dan zit ik met een probleem. Ik begin het echt zat te worden. Ik moet het uit testen met dezelfde type spullen. Denk dat ik morgen maar gewoon langs de winkel ga. Zal nog wel wat dingen testen.

Ok, ik heb dus 2 voedingen aangesloten gehad. Probleem blijft nog steeds.
Dus voeding is goed genoeg.
Ik heb de pc beneden aangesloten gehad. Probleem blijft nog steeds.
Heb toen gevoelt en heb gemerkt dat geen van de onderdelen:
CPU
geheugen
chipset
videokaart
heet waren. Amper warm.
Dus hitte is het probleem ook niet.

Begin nu zelf ook te bedenken dat het het moederbord kan zijn. Morgen als ik tijd heb, dan probeer ik nog mijn oude mobo in te bouwen. Kijken wat er dan gebeurt. Vrijdag avond mogen ze bij MyCom ernaar kijken. Dan ben ik het zat. Hopen alleen dat het de cpu niet is. Die komt daar als enige niet vandaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Arunia op 29-01-2004 22:10 ]

• Arunia
Okies, komt de aanvulling.

Ik heb me pc open gehad, nu komt het lullige.
Zelf vond ik de temp niet echt hoog, maar ben erachter gekomen dat ik de koeling voor de cpu 180 graden had gedraaid. Er zit een stukje op welke omhoog loopt net als het socket voor de cpu. Stom natuurlijk dat ik dit niet eerder heb gezien.
Heb de pc nu draaiend op 37 graden idle en maximaal 48 graden stressed. Dit is een winst van 10 graden.
Hij is nog niet uitgevallen en ik ben em nu echt helemaal aan het afmatten.

Thanks voor de hulp allemaal. Volgende keer zal ik toch beter moeten opletten 8)7 |:( |:( |:(

Nogmaals thanks.
Pagina: 1