PC te warm door waarschijnlijk te hoge VCore

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• tsooj
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:26
Hallo,

Mijn processor wordt heel erg warm, in de zomer leidt dit vaker tot spontane reboots en blue screens in windows XP.

Als ik de pc opstart is de temp ongeveer 42 graden en als ik hem dan gewoon 5 minuten aan laat staan zonder ook maar iets te doen is hij al 55 graden. Als ik daarna nog ga gamen of een ander zwaar programma, dan is hij meestal rond de 65 graden.
Bij een programma als CPUBRN waar hij dus de proc full-load test krijg ik ook na een paar seconden een blue-screen.

Naar mijn mening komt dit doordat de VCore veel te hoog is, op internet las ik dat de VCore van mijn proc normaal 1.65 zou moeten zijn maar de mijne is 1.84. 8)7 Ik dus proberen om dit aan te passen in de BIOS maar dit is schijnbaar het minimum want hij kon alleen maar hoger ingesteld worden. Verder heb ik niets overclocked...

Is dit een bekend verschijnsel en zo ja is er wat tegen???? In de search kwam ik hier niets over tegen en op Google kon ik ook niets vinden wat betrekking had op een te hoge VCore.

Specs:
AMD Athlon 1700+ toroughbred
ASUS A7V266-E
Cooler Master koeler
Windows XP-prof
verdere specs niet relevant denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door tsooj op 20-01-2004 14:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

welke core is het? palomino of een toroughbred?

• tsooj
voor zover ik weet een toroughbred

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

Verder is de airflow wel goed? Als je een ventilator in je voeding hebt die niet goed meer draait wordt de kast natuurlijk warmer.

• tsooj
Ik heb voor de zekerheid meestal m'n kast open staan vooral in de zomer maar dit maakt bijna niets uit voor m'n cpu temp. Dus ik denk dat m'n airflow wel goed is.

[ Voor 10% gewijzigd door tsooj op 20-01-2004 15:02 ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

http://usa.asus.com/mb/socketa/a7v266-e/jumper.htm eerste hit op google, gaat over voltage jumpers LEKKAH BEZIG

• tsooj
mmm, kwist niet dat dit manual ingesteld moest worden, hij staat trouwens op cpu default. Naar mijn mening moet hij dan toch automatisch zijn standaard VCore nemen.
Mijn vraag trouwens eigenlijk of dit invloedt heeft op de cpu temp.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

veel voltage = veel stroom = veel warmte

Ja dus :)

Anyway, dit probleem had je kunnen oplossen door enkel in de handleiding van je mobo te kijken. Sterker, het staat zelfs in de FAQ van dit subforum. Kijk eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, welke je via de FAQ en het Beleid van dit subforum had kunnen vinden ..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.