JoeKurr schreef op 21 januari 2004 @ 14:45:
Klopt, maar een menu dat bijvoorbeeld met javascript werkt, wordt iedere keer opnieuw geïnitialiseerd.
Ik heb hier bijvoorbeeld een pagina met een tabstrip erboven, als ik die niet in frames zou laden, zou altijd de meest linker tab geselecteerd zijn.
In zo'n geval is het gewoon makkelijker om frames te blijven gebruiken, tenzij je dus de inhoud van een div dynamisch kan laden.
Dit soort dingen is een van de belangrijkste redenen dat ik frames weiger te gebruiken. Als je namelijk content-navigatie gebruikt werkt je tab ook niet meer tenzij je in elke pagina een berg javascript inbouwt.
Om te zorgen dat mensen de pagina's niet los oproepen kun je ook weer javascript inbouwen. Om alle frames goed met elkaar te laten communiceren en op elkaar aan te laten passen bouw je javascript in.
Verder ben je zeer beperkt in het gebruik van dhtml zoals uitklapmenu's, werkt je browsernavigatie voor geen meter meer (back/forward/refresh, tenzij je, daar gaan we weer, een berg javascript inbouwt), je url laat altijd hetzelfde zien en werkt dus niet mee in je gevoel voor navigatie dat mensen hier aan afleiden, je kunt geen pagina versturen naar iemand die daar toevallig geinteresseerd in is, en zo nog een berg redenen die je in tig andere topic terug kunt vinden.
Het argument dat mensen voor frames aandragen dat het sneller geldt meestal ook niet. De langzaamste pagina's die ik zie op internet zijn vaak de frames pagina's, waar men meerdere frames tegelijk moet verversen om dingen up-to-date te houden in de sperate frames.
Als laatste is het ook nog eens interactief onnatuurlijk (en onnodig) om scrollbars op andere plekken te hebben dan gewoon aan de zijkant van je venster.
Interactief gezien zijn er geen redenen om frames te gebruiken (logo/menu blijft op zelfde plek: joepie... mensen zijn het gewend dat het gaat om internet-PAGINA's en dit blijkt in de praktijk allerminst storend). Om snelheid kan het soms handig zijn zoals bijvoorbeeld een MSN van microsoft, al kan een wat beter interactie-ontwerp ipv flikker alles wat je hebt in een boomstructuur vaak ook oplossing bieden.