--> Ohm

Pagina: 1
Acties:

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Klopt het volgende:

stel, ik heb een versterker van 8 ohm.

kan ik dit er dan op aansluiten:

a) 2 boxen van 8 ohm
b) 4 boxen van 4 ohm (2 parallel geschakeld op 1 uitgang)
c) 4 boxen van 4 ohm (allemaal in serie op 2 uitgangen)

volgens mij kunnen a en c wel, maar b niet, klopt dit?

als ik te veel ohm op mijn versterker zet blaas ik hem (de versterker) en als ik er(weinig) ohm op zet is het geluid gewoon zacht, klopt dit ook?

bvd

...

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

versterker van 8 ohm???? Je bedoelt zeker dat de inwendige weerstand 8 ohm is?

• Rav
  • Niet online
weet ik niet, er staat gewoon op mijn versterker Speakers -> 8 ohm

...

• Rav
  • Niet online
thx voor je snelle reactie btw

...

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

volgens mij kan het allemaal als je maar niet je volume vol open draait. Maar als je het safe wilt doen kies dan optie a of c.
als je 2 speakers van 4 ohm in serie zet op een uitgang dan is 2 * 4 = 8 ohm. Dat kan dus.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

trouwens ik lees net nog even een keer goed. En ik zou optie B toch maar niet doen. Zou inderdaad teveel stroom trekken als je hem ver op draait. En dan is het versterkertje kapoet.. boem... oeps...shit..foutje

• Rav
  • Niet online
Op maandag 11 december 2000 22:58 schreef Master_Egg het volgende:
volgens mij kan het allemaal als je maar niet je volume vol open draait. Maar als je het safe wilt doen kies dan optie a of c.
als je 2 speakers van 4 ohm in serie zet op een uitgang dan is 2 * 4 = 8 ohm. Dat kan dus.
is 2 x 4ohm in serie geschakeld niet gewoon 4 ohm op de bron?

...

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op maandag 11 december 2000 23:03 schreef Raafje het volgende:

[..]
is 2 x 4ohm in serie geschakeld niet gewoon 4 ohm op de bron?
nope. Rv = vervangingsweerstand

serie: Rv = R1 + R2 + R3 + .....
Paralel: Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ....

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik heb altijd begrepen dat je dat eigenlijk zo niet op mag tellen, aangezien het geen weerstand is, maar impedantie. De weerstand is dus afhankelijk van de frequentie, maar gemiddeld genomen (vraag me niet via welke formule) 4 Ohm. 2 Boxen in serie zetten op je versterker is gewoon geen slim idee, IMHO.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op maandag 11 december 2000 23:06 schreef Thijs_w het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat je dat eigenlijk zo niet op mag tellen, aangezien het geen weerstand is, maar impedantie. De weerstand is dus afhankelijk van de frequentie, maar gemiddeld genomen (vraag me niet via welke formule) 4 Ohm. 2 Boxen in serie zetten op je versterker is gewoon geen slim idee, IMHO.
klopt! laten we het alleen niet te ingewikkelt maken en gewoon zeggen dat optie A het best is en dat C eventueel ook kan.

Verwijderd

in de handleiding staat meestal iets over het maximale aantal ohms. Meestal is dat 16ohm. dus bijvoorbeeld 1 speaker van 8ohm en 1 speaker van 4 ohm kan dan zonder problemen op 1 connector (8+4=12ohm)

• Rav
  • Niet online
Op maandag 11 december 2000 23:05 schreef Master_Egg het volgende:

[..]
nope. Rv = vervangingsweerstand

serie: Rv = R1 + R2 + R3 + .....
Paralel: Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + ....
je hebt gelijk, ik was in de war met voltage

kan ik dus wel 4 boxen 8 ohm op 2 uitgangen van de versterker (8ohm) aansluiten, mits ik het parallel doe? :?

...

• Rav
  • Niet online
Op maandag 11 december 2000 23:08 schreef Xanandu het volgende:
in de handleiding staat meestal iets over het maximale aantal ohms. Meestal is dat 16ohm. dus bijvoorbeeld 1 speaker van 8ohm en 1 speaker van 4 ohm kan dan zonder problemen op 1 connector (8+4=12ohm)
grappig, niet eens in me opgekomen om het eens in de handleiding op te zoeken :D, maarja.. ben zo wel heel wat wijzer geworden

...

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
als er staat 8 ohm dan moet als je er 4 aan wil hangen iedere speaker 8 ohm zijn zijn ze echter 4 ohm dan mag je er 1 per kant aan hangen sommige versterkers laten ook 2 ohm toe maar dat zou ik niet proberen als je het niet zeker weet.en hou het totale speaker wattage gelijk aan je continue vermogen van je versterker.dus geen 300 watt speakers op een 50 watt versterker.

Verwijderd

Ehm... het is 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 ....

Maar die 8 Ohm is een aanduiding waarbij die versterker optimaal werkt maar veelal kan je hem wel van 4 tot 16 Ohm belasten. Lager kan je meestal niet gaan, een goed beveiligde versterker zal zichzelf uitschakelen of zoiets, een te lage weerstand betekend dan koortsluiting voor de versterker. Hoger kan je meestal wel gaan.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Nou, kortsluiting, da's wat overdreven, maar voor de rest klopt het wel.

Maar om op de vraag te antwoorden, ik ben de laatste weken bezig geweest met dit soort vragen in een FAQ te verwerken, en als je in de topic list kijkt, dan zie je die daar bijstaan.

Jag
Pagina: 1