Dit verhaal is een voortvloeing van de topic : Laptop LCD aan VGA-kaart
Wat ik dus wil is het VGA signaal om zetten van het analoge signaal, wat standaard uit de 15pin connector komt naar een digitaal(TTL) signaal. Het analoge signaal blijkt dus tussen de 0 en de 0.7 volt te zitten waarmee de voltage de sterkte van de kleur bepaald: 0V is zwart, 0.7V is volledig rood, geel of blauw(alle 3 op 0,7V is dus wit
). Ik heb een LCD schermpje dat 640X480X16 aan kan, dus ik wil het in eerste instantie daar voor geschikt maken. Mijn eerste idee was om via een microcontrollertje de kleuren op een analoge poort aan te sluiten, uit te lezen en dan de 16 bit(4 pootjes
) waarde op de uitputs van de controller te zetten. Is niet zo moeilijk dacht ik, tot dat ik aan het rekenen sloeg, rekent u even mee: 640X480=307200 pixels waarmee 1 beeldje is opgebouwd, maar met een refresh rate van 60Hz betekent dit dat het schermpje 60X per seconde word getekend. Rekent u weer even mee: 307200X60=18432000. Oftewel 18,432 megapixels per seconde(bij 1024X768 op 100HZ is dit 78,6432 Megapixels
). Wat dus betekend dat je microcontrollertje minstens hetzelfde aantal megabits per seconde moet kunnen verwerken, dus waarschijnlijk op zo'n 40 of 80 MHZ moet werken(Ligt aan het antal berekeningen de controller nodig heeft) de meeste PICjes of Atmeltjes werken meestal maar op 20, mischien 25 MHZ wat dus niet gaat werken.
Nu was dus mij vraag, is het niet mogelijk om dit via hardware te doen(een converter bouwen met transistors, diacs, triacs enz...) dat on-the-fly werkt/kan werken. Of weet iemand anders een andere oplossing die redelijk betaalbaar is. Als dit honderden euries gaat kosten kan ik net zo goed een kant en klaar LCDtje kopen
Dus, brand maar los met ideeen
(ps. het hoeft niet perse TTL te zijn, dat kan later altijd gedaan worden, eerst het signaal van analoog naar digitaal, dat is de grootste uitdaging
)
Wat ik dus wil is het VGA signaal om zetten van het analoge signaal, wat standaard uit de 15pin connector komt naar een digitaal(TTL) signaal. Het analoge signaal blijkt dus tussen de 0 en de 0.7 volt te zitten waarmee de voltage de sterkte van de kleur bepaald: 0V is zwart, 0.7V is volledig rood, geel of blauw(alle 3 op 0,7V is dus wit
Nu was dus mij vraag, is het niet mogelijk om dit via hardware te doen(een converter bouwen met transistors, diacs, triacs enz...) dat on-the-fly werkt/kan werken. Of weet iemand anders een andere oplossing die redelijk betaalbaar is. Als dit honderden euries gaat kosten kan ik net zo goed een kant en klaar LCDtje kopen
Dus, brand maar los met ideeen
(ps. het hoeft niet perse TTL te zijn, dat kan later altijd gedaan worden, eerst het signaal van analoog naar digitaal, dat is de grootste uitdaging
[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 20-01-2004 11:25 ]