Toon posts:

Sata en zwart scherm, na paar dagen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Deze soortegelijke vraag / probleem is al eerder op dit forum gesteld, maar nergens stond een antwoord wat de problemen verhelpt .

Na installatie van Windows XP Prof. (incl. F6 voor installeren Sata drivers) en losse SP 1 CDrom op een nieuwe S-ata HD, wilt het systeem na enkele dagen stabiel en zonder problemen gedraaid te hebben niet meer opstarten met XP. Krijg nog wel Post scherm te zien en eventueel Windows Logo maar daarna kijk ik tegen een zwart scherm.

HD is al een keer omgeruild en eentje erbij gekocht, maar ik kom ook gewoon niet meer op die HD's, zijn beide niet toegankelijk meer, worden wel in Post scherm gezien.

Tevens het MO v/h weekend ook omgeruild voor een nieuwe, maar niets helpt.

Een computerzaak in Tiel heeft de beide HD's in zijn server gehangen en geformateerd, Opnieuw XP Prof. erop gezet, maar na 3 dagen weer hetzelfde.

systeem:
AMD Atlon 2600/512KB/333
MO Asus AV600
Geheugen Kingston 512MB/333
HD 2x Seagate 120GB Sata
Video Asus 9520 128MB
Voeding Q-tec 350 Watt.v

Verwijderd

Veilige modus, LastKnownGood, Repair Install al geprobeert?
Treed het probleem alleen op bij die hardwareconfiguratie, of ook als je de videokaart omwisselt etc.?

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-03 12:07
Heb je al andere (nieuwere) s-ata drivers geprobeerd?

heb je de laatste bios van asus op je moederbordje staan?

zo niet kijk hier dan ff:

(ik neem aan dat je de a7v600 bedoelde)
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=A7V600

[ Voor 13% gewijzigd door joon op 20-01-2004 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Veilige modus en dergelijke werken niet, in het geheel geen beweging in te krijgen.

En wat betreft de drivers, idd Asus A7v600; Nieuwste Bios drivers (1006) zitten erop evenals de nwste Sata raid drivers.

Vroeg ook af Sata Boot rom in de Bios setup als enabled moet staan.

Vindt het vooral raar dat ik op dit forum zoveel vragen hierover zie (vooral tussen midden dec 2003 en nu), maar nog nergens een echte oplossing zie (niet beschuldigend bedoelt naar de mede forumlezers uiteraard maar meer richting de winkels die het verkopen).

Want erger is dat de winkel van de HD en de winkel van het MO (Computerland) geen van allen hier iets over weten te vertellen / bedenken, terwijl er blijkbaar zat mensen zijn met dit probleem.

Ik zit nu al 4 weken sinds de aanschaf zonder (eigen) PC en met de handen in het haar.

Hans

Verwijderd

En heb je dit probleem echt zomaar spontaan, of heb je net hiervoor iets aan de configuratie (hardwarematig of softwarematig) veranderd? Als ik bijv. een IDE-HD erbij prik op mijn moederbord, dan krijg ik na POST ook een zwart scherm. Dat komt omdat de nieuwe IDE-HD dan als primary HD vermeld staat in het BIOS, terwijl dat de RAID1 zou moeten zijn. Verander ik dat, dan is alles weer OK.

Of heb je toevallig net een Windowsupdate gedraaid voordat dit gebeurt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee is echt spontaan, na 2 of 3 dagen stabiel draaien zonder iets extra's gedownload of geinstalleerd te hebben.

Nadeel is dan ook dat de schijven door de Windows setup niet meer gezien worden, waardoor een nwe installatie dmv Cdrom en diskette met sata drivers niet mogelijk is.

Hans

Verwijderd

Laat me raden Via sata controllertje? zie ik mega veel problemen mee, zelfs tot aan gesloopte hdd's toe (vn Maxtors, WD's overleven meestal wel, Seagate geen idee). Maar fabrikanten weten zogenaamd weer van niks bla, bla.
Een tip, als je de keuze op je mobo hebt uit twee sata controllers (bv. VIA en Promise) sluit je hdd's aan op de promise als je data je lief is. Ellende begint meestal met datacorruptie waardoor je OS niet meer wil starten, soms helpt een repair maar vaak gaat de boel na een paar dagen wederom om zeep enz. enz.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 18:10 ]

Verwijderd

Heb hier hetzelfde probleem op een Asus A7N8X Deluxe, hij heeft een paar maand gedraaid zou het een virus kunnen zijn? :(

Verwijderd

Wat de oorzaak precies is weet ik niet, maar ik heb het probleem opgelost door met de installatiecd op te starten. (wel driver nodig op diskette om raid te kunnen gebruiken, deze staat op de asus cdrom) Dan via de prompt het commando bootcfg te gebruiken. Met dit commando heb ik een nieuw "opstartitem" aangemaakt hierdoor wou de pc weer opstarten. Het was trouwens wel mogelijk om via beide opstartitems windows xp te starten. Daarom heb ik het nieuw aangemaakte opstartitem maar weer verwijderd in het bestand c:\boot.ini en tot mijn grote verbazing wou de pc nog steeds opstarten. Heel vreemd probleem maar hij doet het weer :*)
Pagina: 1