Kan m'n PC niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik weet dat overal op deze site al wel oplossingen staan voor problemen met SATA schijfen. Mijn probleem heb ik echter nog niet gevonden.

Ik heb m'n PC los gehad om wat aan m'n koeler te veranderen, daarna boel weer dichtdraaien en pc weer aanzetten.
Plots geeft ie de melding:

Windows kan niet worden gestart bla bla bla
\Windows\system32\config\system

En ik kom dus niet verder dan dit.

Nou jah, dan denk je laten we de winXP cdrom er maar is ingooien en een systeemherstel doen. En wat denk je, herkent de systeemherstel de SATA schijf niet. Ik heb een ABIT KV7 mobo, en heb in de bios SATA wel geenabled. Op het mobo zelf kan ik geen jumpers of dergelijke vestellen hiervoor.

Ook geeft de pc na de memory check de volgende melding:
Primary IDE channel no 80 conductor cable installed.

Zoals al gezegt, ik kan in de andere topics geen antwoord op deze vraag vinden.

Formateren is dus ook geen optie, want ik kan niet eens bij m'n hd's komen. Ik snap er echt helemaal nix van van die SATA schijven, had volgens mij beter bij het oude vertrouwde IDE kunnen blijven.

PS, dit bericht plaats ik via een andere PC

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Gebruik de search even en vul in:

Denk dat je dan wel verder kunt. Heeft te maken met een kabel...

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:13
;) Daarom is het handig eerst je kast open te laten en te testen of je pc het doet.
Had eerst een compaq mini tower, 40 kabels los trekken en weer vastmaken, pci kaarten erin en eruit, zat hij weer net dicht, bleek er weer een kabel los te zitten etc. :P Kan gebeuren.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Systeemherstel biedt als het goed is aan het begin een optie om een niet-standaard stuurprogramma te installeren. Daarvoor moet je goed opletten, op een gegeven moment staat er: PRESS F6 TO INSTALL... blabla, wat ik net zei.

Dan kan je een flop met SATA drivers erin gooien en werkt het wel.

Ik heb dit probleem ook eens gehad (met exact dezelfde foutmelding: windows\system\bla en weet nog altijd niet waar het aan ligt, bij mij draaide het uit op een reinstall.
Je kan het beste gewoon Windows er opnieuw overheen gooien denk ik, maar ook daarvoor moet je dat F6 trucje uithalen want anders werkt het inderdaad niet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Um als ie sata gebruikt mag ie die melding niet geven. en hoe dan ook, het gaat theoretisch wat langzamer, maar het mag geen problemen opleveren

misschien domme vraag, maar heb je niet gewoon de voedings of sata kabel losgetrokken toen je met je koeler bezig was ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Timo002
  • Niet online
Maar ik heb een SATA schijf, dus heb toch helemaal nix met die IDE kabels te maken.

En ik heb de pc nog is 10x opnieuw opgestart, en krijg die foutmelding over die IDE kabel nu in 1x niet meer.

Maar nog wel steeds dat windows niet gestart kan worden.

En met de installatie cdrom word de SATA hd nog niet gevonden.

• Timo002
  • Niet online
Ik heb alle kabes is aangedrukt, maar geen resultaat.

Ik heb trouwens helemaal geen floppy of dergelijke met SATA drivers. Heb al op de site gekeken van Seagate, maar daar kan ik ook niet echt wat op vinden.....

• Timo002
  • Niet online
Ik heb toch m'n SATA drivers kunnen vinden,
maar als ik winXP cdrom erin gooi in laat booten, dan komt er dus dat verhaal met F6 te staan. Maar ik kan wel op F6 drukken, maar daar loopt ie stom overheen. Begint later wel iets van de diskette te lezen, maar krijg uiteindelijk nog de melding dat er geen hardeschijven gevonden zijn.

Knaak zooi, en dat ist.....

Verwijderd

Dat je niet onmiddelijk iets van je F6 gedruk merkt, klopt. Later krijg je pas de optie om die flop erin te douwen. Heb je alles goed aangesloten? Spint de drive wel op als je de PC aanzet? Selecteer je de goede drivers op die diskette?

• Timo002
  • Niet online
Vlak voordat de pc naar een BOOT cdrom zoekt krijg ik wel een scherm waar m'n SATA schijf in gevonden word, maar dan nogsteeds zien winXP cdrom de schijf niet. Ook niet met behulp van de driver diskette..

Krijg er een beetje een punthoofd van en denk dat ik maar met m'n hele PC terug ga naar de toko waar ie wegkomt, pffff.

• Timo002
  • Niet online
Ik zie net onder dit bericht: SATA onder A7N8X-deluxe dat het hem gelukt met een driverdiskette. DIt het bik ookal enkele keren geporbeerd, maar dat werkte niet. Misschien heb ik wel de verkeerde drivers.

Heeft iemand drivers voor een ABIT KV7 mobo, of moet ik juist drivers hebben van de Harddisk (Seagate Barracuda 7200.7)?????

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Je moet de drivers van je sata contoller hebben. :)

Deze staan op deze pagina: ftp://ftp.abit.com.tw/pub...rs/via/sata/1.00/1.00.exe

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou ook eens een bios reset uitproberen :)

En alles dubbel dubbel check doen je weet maar nooit....

Tweakers Discord

• Timo002
  • Niet online
Ik heb op de ABIT site gekeken, moet toegeven dat ik gister niet helemaal goed gekeken had en dus geen SATA drivers heb kunnen vinden. Deze heb ik nu wel gevonden en zal ze dus is proberen. Helaas moet ik daar nog tot vanavond mee w8en want ben op't werk.

De bios heb ik al gereset en ookal geflashed, omdat op de ABIT site stond dat de standaard bios wel problemen kon vertonen met SATA schijven.

Dus toi toi en hoop dat de boel het vanavond doet, anders ga ik :r :r }) }) en word ik :'(

Verwijderd

Moet je in het BIOS niet instellen, dat hij gaat booten van SATA? Ik heb zelf een RAID1 van 2 Raptors op een P4C800-E deluxe. Als ik iets aan mijn IDE/SATA configuratie verander, dan wil hij automatisch ineens van IDE gaan booten, terwijl hij eerst gewoon van de RAID1 bootte. Dan moet ik dus aangeven dat de RAID1 array de primaire HD is. Dit heb ik nu al 2 keer meegemaakt, elke keer nadat ik een (IDE) schijfje erbij gezet had. In het BIOS komt dan telkens een IDE-schijf als primaire HD te staan, terwijl ik dat dus niet wil.

Heb je naast je SATA-schijf toevallig nog een gewone IDE-schijf in gebruik, voor data-opslag ofzo?

• Timo002
  • Niet online
Nee, ik heb alleen een SATA schijf, maar in de Bios zie ik alleen de dingen die op IDE zijn aangesloten, de cdrom spelers dus.
Verder is er in de hele bios niets te zien over de SATA schijf. Maar na de memory test, en dan zoek de pc naar IDE, en na dat beeld dan vind ie de SATA schijf pas, kan dan op TAB drukken en kom dan in een (bios) menu van de SATA schijf. Helaas kan ik hier niets in veranderen omdat het nergens op reageert. JAh, alleen op ESC om eruit te gaan.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kom niet zo paniekerig.. gewoon rustig verder kijken.

Windows wil dus niet installeren met F6 en dan de juiste driver laden.

Ziet de sata bios hem wel dan?

Anders vermoed ik toch echt dat je toch wat fouts doet met die windows installatie..

Kijk anders in je handleiding van je mobo daar staat ook meestal precies in hoe je het moet installeren.

Anders kun je ook proberen om even met een gewone ide schijf te installeren.

Tweakers Discord

• Timo002
  • Niet online
De SATA Bios vind wel een harde schijf, geeft ook keurig aan wat de grote ervan is. Dus de hd word wel gevonden, maar niet tijdens de winXP installatie.

Ik kan tijdens de installatie van winXP niets fout doen, want de installatie laad en geeft dan aan dat er geen vasteschijfstations gevonden worden.
Ik ga het eerst maar is proberen met de nieuwe SATA drivers die ik dus van de ABIT site gedownload heb en dan met de magic almighty F6 knop _/-\o_ .

• Timo002
  • Niet online
Hey,

Het is me gelukt om de PC weer aan de praat te krijgen met de SATA drivers van de ABIT site. Nu moet ik alleen de boel weer opnieuw installeren want heb XP er 2x op staan.

Allen bedankt voor jullie hulp, en van mij mag dit topic nu gesloten worden

• Idsert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10-2024

Idsert

Bla

Timo002 schreef op 20 januari 2004 @ 00:51:
* knip *

Ook geeft de pc na de memory check de volgende melding:

* knip*
Heb je wel een ATA kabel gebruikt? Of niet per ongelijk op de kop aangesloten? Ik heb deze melding ook gehad maar dat lag toen aan het moederbord welke een bug bevatte...

Lees dit ook maar eens: http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/20070.html

Bla

Pagina: 1