Vreemde Toon Geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik hoor sinds kort een vreemde toon, een hoge vervelende pieptoon uit mijn speakers komen: dit gebeurt alleen als ik de geluidskaart niet gebruik.

Systeem:
AMD Athlon 2400+ [boxed koeler]
Asus A78NX-X
ATi Radeon 9200 SE [passief]
Integrated Sound [realtek AC97 ofzo?]
ALS 4000 PCI [baggersound, ik weet het, maar is een testkaart]

ik ben erachter gekomen dat ik de zoem toon ook in mijn pc hoor, en deze wordt doorgegeven aan beide geluidskaarten :?
ik heb dus die ALS4000 erin gegooid, om te kijken of het probleem zich ook voordeed, en dat was dus wel het geval.

soms is het er een tijdje niet, dan opeens weer wel, maar in in ieder geval niet als ik A) de muis gebruik om te scrollen en B) als ik de geluidskaart dus gebruik om iets af te spelen.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de hd's [2 Seagate's 5400 rpm 40 GB]
, maar dat weet ik dus niet zeker.
ik had dit probleem eerst alleen met de integrated sound, toen had ik dus de ALS4000 erin gegooid, en gedurende een uur of twee was het weg, maar nadat ik m'n harde schijven opnieuw goed had vastgeschroef, had ik de zoemtoon bij beide geluidskaarten |:(

iemand enig idee hoe dit komt, of hetzelfde probleem gehad?

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 16:28
hmm, zou zeggen kijk eens naar je sound levels.
Wat ik wel eens mee maakt is dat ik via me geluids kaart het draaien van me cd-rom speler kon horen.
ander punt kan bijvoorbeeld je mic zijn. :)
gewoon kwestie van de bron mute, hoor je het niet meer heb je het gelocaliceerd.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• Vyo
  • Niet online
geluidslevels dempen helpt niet...
het is ook op zowel de geintegreerde AC97 te horen als de de ALS4000, die ik dus erin heb gezet om te kijken of het aan de geluidskaart zelf lag.

verdere dingen die me opgevallen zijn:

als ik de pc opstart, hoor je eerst die hoge toon, zowel uit de kast als uit de speakers, vervolgens is het heel even weg, totdat win2000 begint op te starten:
dan verandert het geluid opeens in een soort modemachtig inbel-gepiep gedurende een paar seconden, als win2000 geboot is, dan wordt het weer de zelfde vervelende pieptoon. :(

Verwijderd

ik ken het, volgens mij is het gewoon interferentie van de rest van je pc, ik heb het bijvoorbeeld als mijn harde schijf bezig is dat ik hem kan horen, geen id wat je eraan kunt doen dus als iemand het antwoord weet?

• Vyo
  • Niet online
heb alle onderdelen verwisseld of uitgeschakeld, en dan nog is het er...
met hd's en cd uit [als windows eenmaal draait gewoon voeding eruit], video is passief, en daarna zelfs ff fan-voeding eruit [die op de proc] totdat ie stil was, en nog geen effect!!! hetzelfde gedaan met een andere voeding, same story...

het stopt alleen als ik met de muis click, of als er een beroep wordt gedaan op de geluiskaart, dan stopt het geluid in de pc, en dus wordt het ook niet meer doorgegeven?

waar kan dit aan liggen? ik ben radeloos! |:(

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Is je PC geaard?

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Heb jij dit probleem ook als je je geluid via een hoofdtelefoon beluistert? In dat geval weet je zeker dat het dan ook daadwerkelijk binnen de pc ligt en niet je stereo ed.

Blijft het probleem dan, dan moet je anders eens één van beide ofwel uitzetten of eruit halen (onboard disablen). Afhankelijk van de resultaten kun je misschen kijken naar het signaal enz..

Nou kan ik verder natuurlijk niet in je kast kijken of je steeds vragen of je iets al gedaan hebt, maar er zijn nog zoveel andere dingen die te doen zijn...zolang je niet weet waar het probleem precies ligt.

edit:
hebje anders ook al eens geprobeerd om beide kaarten in-uit te verbinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 23:06 . Reden: even aanvullen... ]

Pagina: 1