Toon posts:

Mulltiboot >> Suse 9.0 en Win XP

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen,

Ik heb zojuist Suse 9.0 geïnstalleerd naast Windows XP... ik ben een dikke n00b met linux en wil het een beetje gaan testen, bekijken enz...

Maar nu heeft Suse een multiboot optie aangemaakt... dus je kan kiezen wat je wilt laten opstarten... maar de tijdbalk gaat redelijk snel en hij staat standard op Suse... maar ik wil graag dat hij standaard op Win XP staat... hoe kan ik dit aanpassen!?

Greetz...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je opent, als root /etc/lilo.conf en daar zoek je de lijn
default = linux

of dergelijk. Dan ga je kijken eronder bij de sections naar hoe SuSE windows genoemt heeft en je vervangt "linux" (bij default) naar die naam.

Als /etc/lilo.conf niet bestaat moet je de grub config hebben, maar die ken ik niet.

Dit is redelijk basic stuff, als je denk dat linux leren uit FAQ vragen op GoT posten bestaat dan moet je die attitude eens herbekijken of gewoon simpele OS'en blijven draaien.

Verders veel succes !

Verwijderd

Suse 9.0 gebruikt Grub als bootloader.

In het configuratie file van Grub, dat je vind in /boot/grub/menu.lst staat ergens bovenaan

code:
1
timeout 8

hierbij staat de 8 voor 8 seconden. Je kunt hier zelf een hogere waarde voor ingeven.

Verwijderd

er staat in menu.lst ook een 'default' regel en daar moet je het nummer dat erachter staat (ws. 0) veranderen in het nummer van de windows xp-optie (ws. 1)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Dit zijn dingen die je echt zelf ook wel kunt uitvinden. Dat je newbie bent is daarvoor geen excuus: ga dan wat handleidingen en boeken lezen!

Een goed begin kun je vinden door de NOS policy - updated 01/04/03 te lezen (zie de tweede post in dat topic).

Dit topic gaat daarom dicht.

Dit topic is gesloten.