Toon posts:

PSU & +4 IDE Devices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Mede Geex! ,

sinds enige tijd bezit ik een extra ide kaart (Promise (ultra) ata-100) met het idee eindelijk eens de grens van 4 ide devices te doorbreken.
momenteel zit ik met 40, 2x 120 en één 250 aan de max, en uiteraard schiet dat niet op (Los van de opslag capaciteit natuurlijk ;-)).

nu is het geval dat het installeren van een extra device (een gewone cdrom speler in dit geval) resulteerde in een defecte power supply. schijnbaar vergde ik teveel van m'n 12v rail.

ik ben eens heftig gaan zoeken, heb een hoop geleert maar sta nog steeds met het probleem.

meest ideale oplossing is natuurlijk het aanschaffen van een (r3t3)duur PSU.

nu zit ik ernstig te denken hoe ik 2 psu's in één systeem kan laten draaien.

zit ik niet met een potentiaal verschil? de nul van PSU 1 hoeft mijns inziens niet dezelfde waarde te hebben als de nul van PSU 2. of vergis ik mij hierin?

kortom: hoe bouw ik 2 PSU's in één systeem zodat ik goed verder kan met bij wijze van.. 8 ide devices?
vooralsnog heb ik het enkel over harddisks aangezien het een fileserver betreft. branders en cd'roms zijn niet primair de apparaten die in deze situatie moeten gaan draaien.

Ik hoop dat er mensen zijn die me hierin iets zinnigs kunnen vertellen.

Bij voorbaat dank en de Groeten,
Martijn Beekhuis

Verwijderd

als je de 0 van de ene aan de 0 van de ander hangt definieer je daarmee dat de twee nullijnen gelijk zijn.
Dan moet je even een paperclip in de poweron en een nullijn van de atx stekker rammen en hij gaat aan. Dan gewoon de molex in je cd speler doen. klaar :)

Ohja, volgensmij was de policy hier geen groet en onderschrift bij de posts. :S

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 23:33 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon een niet al te dure 350+ Watt voeding is al meer dan goed genoeg afhankelijke van de specs van de rest van je server. Als daar geen dikke radeon 9800XT en P4 3.2 in hangt dan zal die voeding het prima trekken. Ik heb in m'n vorige pc met e IDE optical drives en 5 HD's gewerkt, samen met een xp1700+ en een gf4 ti4200, dit alles draaide meer dan prima op een zalman 300W voeding.

Verwijderd

Mijn ervaring met IDE harddisks aan een andere CPU dan het MB zijn niet goed. Ik kreeg last van data corruptie. SCSI schijven gaven echter geen probleem aan de 2e PSU.

Ik heb inmiddels een Enermax 460W die alle hardware van stroom kan voorzien. :*)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 23:32:
als je de 0 van de ene aan de 0 van de ander hangt definieer je daarmee dat de twee nullijnen gelijk zijn.
Dan moet je even een paperclip in de poweron en een nullijn van de atx stekker rammen en hij gaat aan. Dan gewoon de molex in je cd speler doen. klaar :)

Ohja, volgensmij was de policy hier geen groet en onderschrift bij de posts. :S
En het lijkt me dat als die nou van te voren niet gelijk waren, er heel interesante stroompjes gaan lopen.........

Maar mijn ervaringen zijn dat je nou niet echt dure voedingen nodig hebt :)
specs van me ftp server (sorry meteen ff patsen :))

350W voeding (20 euro noname)
amd 1200 (kreng trekt meer stroom dan me xp2500 |:()
1*40gb maxtor (bootdisk)
2*40Gb maxtor @ raid1
2*160Gb samsung @ raid0
1*180Gb WD
1* cdrom speler

+2nics,extra promise controller,zooi fans
Lijkt me dat jou setup dat dan ook wel moet halen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
als je geen zin hebt om een andere voeding aan te schaffen, kan je nog een ouwe AT voeding nemen en die aan je systeem knopen met behulp van een relais.
twee ATX voedingen is helemaal simpel, dat is een kwestie van een paar draadjes doorlussen :Y)
zie de CME FAQ voor meer info. (linkje linkt je meteen door naar het voeding gedeelte)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

AT voeding automatisch laten inschakelen als 2e voeding
(oftewel: 230V inschakelen met behulp van relais)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/220v-schakel-relais.gif

De primaire voeding (AT/ATX etc. maakt niet uit) aansluiten aan de linkerkant van het schema. De +12V (geel) en Ground (zwart) gaan dan op de overeenkomstige molexaansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/z_k_psswitch.jpg

De AT voeding wordt aangesloten aan de rechterkant van het schema.
De schakelaar van de AT voeding afhalen en deze aansluiten op de schakelpennen van het relais. De Live (bruin) en Neutral (blauw) gaan op de ingangspennen. De schakeldraden (Live-Schakel [zwart] en Neutral-Schakel [wit]) gaan op de uitgangspennen zodat de AT voeding pas aangaat als het relais wordt aangetrokken.

De diode in het schema is een zogenoemde 'vrijloopdiode'. Die voorkomt schade aan/door het relais.

Let er wel op dat een geschakelde voeding (PC voeding) alleen belast ingeschakeld mag worden (ivm oscillatie). Dus hang aan de AT voeding dan wel op zijn minst 2 oude harddisken of een paar ventilatoren.

Zie ook dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pomp-relais.gif

Alternatief: http://www.foken.de/alexa...tronik/atx-switchbox.html
Voedingnaslag: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Pagina: 1