Mypal 620 vs Axim 3 (performance of wireless)

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

ik wil graag een PDA kopen, dat willen er wel meer zul je zeggen, maar ik kom er echt niet meer uit 8)7.

Ik heb de volgende eisen: Ik programmeer (oa Java, C++ en Delphi), ik zou graag applicaties voor het dingen willen gaan maken (bij voorkeur delphi)
Ik wil graag wireless (maar hoeft er niet meteen bij te zitten). Het hoeft geen bleutooth te hebben (ik heb er toch geen apparaten voor). Ook wil ik graag een goed scherm en de prijs liefst beneden de 350€

Zelf zit ik te twijfelen tussen de 620 en de axim, over beide veel gevonden, maar ze zijn nooit tegen elkaar uitgezet (althans niet gevonden)...

Heeft iemand ervaring met beide, of raad je me toch een ander aan? Laat het me asje weten...

Thnxz

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Om het even nog moeilijker te maken, heb je ook aan PalmOS gedacht?

Alors.

• Eriksk
  • Niet online
OMG, ja dat heb ik zeker... vandaar dat ik er ook had ingezet of iemand wat anders aanrade..

als het Palm is leek mij de Tungsten T3 erg mooi.

Had ik erbij gezegd dat ik het ook voor office docu's wilde gebruiken en dat ik graag Divx wilde draaien (dat gaat niet voor alles hoor) en losse mp3's niet noodzakelijk (blij genoeg met mn I-bead).

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Eriksk schreef op 19 januari 2004 @ 22:43:
OMG, ja dat heb ik zeker... vandaar dat ik er ook had ingezet of iemand wat anders aanrade..

als het Palm is leek mij de Tungsten T3 erg mooi.

Had ik erbij gezegd dat ik het ook voor office docu's wilde gebruiken en dat ik graag Divx wilde draaien (dat gaat niet voor alles hoor) en losse mp3's niet noodzakelijk (blij genoeg met mn I-bead).
Dan vraag ik me helemáál af waarom je niet voor de T3 gaat, eerlijk gezegd.

- De T3 heeft een 320x480 scherm tegen 240x320 van PPC. Mooiere foto's, mooiere filmpjes.

- T3 heeft Documents to go versie 6 bijgeleverd. Als je hier op de website van Brighthand.com die een vergelijking heeft gedaan met office producten op de Palm of op PPC, dan komt Documents to go het er beste uit. Let op: de test is zelfs met een verouderde versie van Docs to Go gedaan. De nieuwe versie 6 die bijgeleverd is bij de T3 kan ook native bestanden aan, dus geen geconverteer meer (alhoewel met converteren wel je gehele opmaak behouden blijft, terwijl die bij pocketword behoorlijk naar de mallemoeren gaat).

- DivX op een PDA. Heb je wel aan de praktische bezwaren gedacht? Namelijk dat je je filmpjes alsnog eerst moet converteren naar 320x480 of 240x320, dat je een hele grote geheugenkaart erbij moet kopen, en dat je PDA na een paar uur gewoon echt helemaal op is? Zo ja, good for you. ;) Je kunt met MMplayer op de Palm (freeware, wel nog steeds beta) DivX'jes draaien.

Nog meer wensen? ;-)

Alors.

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:19

Maxow

Hidden Sound System

Het enige nadeel is dat de Palm TT3 boven de 350 euro zit. ;)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Touché ;)

Voor 200 EUR: Tungsten|E, geen BT, wel veel lichter, platter, kleiner en 320x320 scherm. Zelfde softwarepakket incl. Docs To Go.

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 20-01-2004 00:57 ]

Alors.

• Eriksk
  • Niet online
De tungsten e vind ik niet zo mooi (tekstinvoer apart), maar misschien moet ik het gewoon even vasthouden...

Over de t3:
kan ik er ook voor programmeren?
hij zit boven mijn budget (en dat zonder wifi)

De mypal was lekker snel (las ik uit verschillende tests)

btw: DivX is wel ondergeschikt...

bedankt alvast

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Eriksk schreef op 20 januari 2004 @ 08:17:
De tungsten e vind ik niet zo mooi (tekstinvoer apart), maar misschien moet ik het gewoon even vasthouden...

Over de t3:
kan ik er ook voor programmeren?
hij zit boven mijn budget (en dat zonder wifi)

De mypal was lekker snel (las ik uit verschillende tests)

btw: DivX is wel ondergeschikt...

bedankt alvast
Wat is er mis met tekstinvoer apart? Daarmee voer ik als het er echt op aankomt juist heel snel dingen mee in. Niet eerst kiezen of je een grafitti gedeelte wil, of een keyboardje, etc. Je hebt sowieso een hogere resolutie scherm: 320x320 waarop sowieso meer informatie kwijt kan dan op een 320x240 scherm van PPC. Ja je kunt er ook voor programmere, PalmOS staat juist bekend om zijn grote community developers die veel programma's op de markt gooien. PalmOS is ook een veel minder complex besturingssysteem dan het logge WM 2003.

De mypal is alleen getest in vergelijking met andere PPC's. Bij dagelijks gebruik zal de Tungsten|T3 veel sneller zijn vanwege dezelfde (?) snelste processor op de handheldmarkt: 400 MHz XScale, maar het veel efficientere besturingssysteem (PalmOS 5.2.1). Dat is wel iets wat iedereen beaamt die ooit Palm én PPC in zijn handen heeft gehad.

Alors.

• Eriksk
  • Niet online
@Stereotomy:
Ben je zelf ook pda gebruiker (zo ja welke?)

Zit nu ook zwaar te twijfelen om mn budget iets te verhogen... t3 ziet er mooi uit.

Zijn er nog ergens tests tussen Tungsten t3 en Mypal of iets dergelijks?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 10:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Eriksk schreef op 21 januari 2004 @ 08:26:
@Stereotomy:

Zit nu ook zwaar te twijfelen om mn budget iets te verhogen... t3 ziet er mooi uit.

Zulke testen zijn moeilijk uit te voeren.

Ik ben ook een gelukkig t3 gebruiker. Kon van een ipaq 3970 (ongeveer vergelijkbaar met wat mybal alleen dan iets beter). PalmOS werkt gewoon lekkerder en sneller. Je bent gewoon snel waar je wezen moet. Bovendien kan de T3 echt veel. Er is ook erg veel freeware te vinden die ook nog eens nuttig is.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Eriksk schreef op 21 januari 2004 @ 08:26:
@Stereotomy:

Ik heb een Palm Tungsten|T en heavy BT gebruiker. :)

Ik kan er gewoon alles mee, zelfs remote desktop op mijn thuiscomputer als ik ergens ben - en shit, net dat ene documentje wat ik thuis heb liggen nog had moeten opsturen - en PalmOS is gewoon zo tweakable en customizable dat je het helemaal naar je eigen hand kan zetten.

Verder werkt PalmOS snel snel snel en betrouwbaar. Geen fratsen, dus dat scheelt. :) Nouja, inmiddels wel heel wat fratsen die ik er zelf op heb gezet, zoals ZLauncher (achtergrondplaatje is wel zo leuk) of Datebk5 (zeer krachtige agendavervanger) en Snappermail (krachtige e-mail client).

[ Voor 19% gewijzigd door Stereotomy op 21-01-2004 12:41 ]

Alors.

• Eriksk
  • Niet online
aah, ok...

maar ik ben geen BT gebruiker, eerder Wifi -> thuis wifi en de hele school en werk hangt er mee vol.

@Stereo: Je hebt wel krachtige fratsen ;)

Toch vind ik het raar dat er (tot nu toe) geen enkele Mypal en Axim gebruiker gereageert heeft.

Toch bedankt voor de replies (ondanks dat het erna uitziet, dat jullie me lichter maken dan ik van te voren ged8 had :o , qua money)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ja, ik probeerde een beetje offtopic te gaan. ;)

Voor PalmOS heb je de Tungsten|C met WiFi. Echt een krachtpatser, maar dat merk je ook aan de prijs. Je hebt ook de Sony Clié UX50, met WiFi én BT, echt een über Palm maar dat merk je ook aan de prijs. Over een paar maandjes komt de TJ37 uit, voor ca. 200-300 EUR, en die heeft ook geen fratsen maar wel WiFi.

En anders moet je gewoon voor PPC gaan....

Alors.

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Hahahah jaja een krachtpatser :) 8)7 Mijn advies koop gewoon de Asus MyPal A620BT geweldig ding (1 van de snelste PDA's op de markt) ! En helemaal niet duur Je kan hem al voor 330 euries krijgen :Y) Verder zit er een case stadaart bij + cradle _/-\o_
Verder > Why Palm ? PocketPC is 10 x eenvoudiger en effectiever.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 20 januari 2004 @ 19:58:
[...]
Dat is wel iets wat iedereen beaamt die ooit Palm én PPC in zijn handen heeft gehad.
Ik dacht het niet ! Ik heb beide OS's in handen gehad> Na 10 minuten had ik de basics van PPC door .... Bij Palm kon ik er niets wijs uit worden na 10 minuten.

[ Voor 3% gewijzigd door Bertuss op 21-01-2004 18:55 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verder > Why Palm ? PocketPC is 10 x eenvoudiger en effectiever.
:? Heel pocketpc-club.nl klaagt erover dat PalmOS te 'simpel' zou zijn (terwijl ze geen idee hebben dat alles wat PPC kan, Palm ook gewoon kan) en jij krijgt het niet eens onder de knie? Zegt meer over jou dan het besturingssysteem denk ik. :)

Topicstarter: ren naar de winkel en probeer zelf even uit, dat lijkt me het beste. Feit is in ieder geval dat iedereen een eigen smaak heeft, maar feit is ook dat:

1) Documents to go betere opmaakbehoud heeft dan Pocketword (zie eerdere link)
2) de Tungsten|T3 een 320x480 scherm heeft ten opzichte van de normale PPC's die op 240x320 werken
3) Je gewoon voor de Dell moet gaan als je WiFi echt nodig acht.

Succes met je keuze!

[ Voor 20% gewijzigd door Stereotomy op 21-01-2004 19:05 ]

Alors.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 21 januari 2004 @ 18:59:
[...]

:?

Topicstarter: ren naar de winkel en probeer zelf even uit, dat lijkt me het beste. Feit is in ieder geval dat iedereen een eigen smaak heeft,
Dan zal hij het idd wel merken :*) >:)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bertuss schreef op 21 januari 2004 @ 18:50:
Why Palm ? PocketPC is 10 x eenvoudiger en effectiever.
Ik heb snelle (400MHz) PocketPC's in mijn handen gehad, en merkte soms echt vertraging nadat ik op het scherm tapte. Bij een 400MHz Palm lijkt hij al te reageren voordat je op het scherm drukt. :9~

Voor WiFi kun je misschien ook kijken naar een Tungsten C. Stukje duurder, maar wel een toetsenbord om e-mails en MSN berichtjes te typen. Gaat stukken sneller. Het scherm is 320x320, wat nog altijd 1/3 meer is als een standaard PocketPC.

Mocht je ook spelletjes willen spelen, zie dan even het verschil op de screenshots van bijvoorbeeld Warfare Inc (wat zowel voor de Palm als PocketPC verkrijgbaar is).

Ik denk dat ik al weet voor welk OS jij gaat :*)

• Bertuss
GlowMouse schreef op 21 januari 2004 @ 19:15:
[...]

Ik heb snelle (400MHz) PocketPC's in mijn handen gehad, en merkte soms echt vertraging nadat ik op het scherm tapte. Bij een 400MHz Palm lijkt hij al te reageren voordat je op het scherm drukt. :9~

Voor WiFi kun je misschien ook kijken naar een Tungsten C. Stukje duurder, maar wel een toetsenbord om e-mails en MSN berichtjes te typen. Gaat stukken sneller. Het scherm is 320x320, wat nog altijd 1/3 meer is als een standaard PocketPC.

Mocht je ook spelletjes willen spelen, zie dan even het verschil op de screenshots van bijvoorbeeld Warfare Inc (wat zowel voor de Palm als PocketPC verkrijgbaar is).

Ik denk dat ik al weet voor welk OS jij gaat :*)
Ben ik het niet met je eens ;)

Topicstarter >> Misschien dat je dit overtuigd:
http://www.pocketpc-club.nl/content.php?id=2080

Kijk vooral ff naar de Benchmark onderaan :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Bertuss op 21-01-2004 19:43 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

:/

Fijn dat je zo inhoudelijk op Glowmouse ingaat. Benchmarks, benchmarks, benchmarks... jij laat je PDA zeker de hele dag benchmarks draaien zonder dat je zelf erop werkt.

Maargoed. Moet je zelf weten.

Alors.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 21 januari 2004 @ 20:28:
:/

Fijn dat je zo inhoudelijk op Glowmouse ingaat. Benchmarks, benchmarks, benchmarks... jij laat je PDA zeker de hele dag benchmarks draaien zonder dat je zelf erop werkt.

Maargoed. Moet je zelf weten.
Neey maar het zegt wel wat ! :9~

Maar verder heeft Glowmouse wel gelijk hoor met zijn argumenten, daar zal ik hem niet op tegenspreken, maar PocketPC heeft op verschillende punten veel terein gewonnen.

Palm OS is op dit moment gewoon mijn smaak niet. Zoals eerder gezegt heb ik beide OS's uitgeprobeerd, maar ik vond Palm verre van intuïtief. Op het eerste gezicht lijkt Palm makkelijk te begrijpen, maar op een gegeven moment raakte ik echt de kluts kwijt.
Pocket PC daarentegen, had ik binnen enkele minuten goed door. Je kan alles makkelijk vinden en er valt handig doorheen te navigeren.

Maarja, smaken verschillen. Beide OS's hebben zo hun voor en nadelen en ik ben op het moment liefhebber van Pocket PC .... :*)

[ Voor 64% gewijzigd door Bertuss op 21-01-2004 21:40 ]

• Eriksk
  • Niet online
Aaah, dat begint erop te lijken...
nu zijn er ook veel meer draadjes met hetzelfde onderwerp en het is nog altijd zoals een tijd geleden: PPC vs PalmOs

Ik ga binnenkort maar eens bij de Mediamarkt in Enschede shoppen (daar zullen ze de t3 en mypal wel hebben).

Ik ben niet meer toe aan een warfare tussen nog 2 besturingssystemen (Zit al midden in Windows (verschillende versies) vs Slackware (linux) vs BSD -. ik trek t niet meer|:( )

Allemaal bedankt en ik laat mn keus wel weten!
(Of er moet iemand zijn dat er binnenkort een betaalbare Wifi versie komt _/-\o_ dat een student kan betalen)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Eriksk schreef op 22 januari 2004 @ 08:36:

Allemaal bedankt en ik laat mn keus wel weten!
(Of er moet iemand zijn dat er binnenkort een betaalbare Wifi versie komt _/-\o_ dat een student kan betalen)
De Sony Clié TJ37 op PalmOS 5 komt er in de lente aan. Een lage budget instapper met Wifi.

Alors.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

alleen jammer dat je aan wifi zo weinig hebt ;)

internetten doe je toch gewoon op je pc/laptop thuis? op een scherm dat minstens 4x zo groot is...
ik heb het geprobeert, maar meer dan een gadget is het niet, je blijft namelijk eindeloos scrollen en snel gaat het ook niet...

BT is daarentegen wel weer erg handig.
Daarmee kun je op locatie internetten en je mail checken, maar ook thuis kan je (niet al te ver van je bron) internetten via BT als je pc/laptop dit ondersteunt.... (en het gaat sneller dan via wifi)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 22-01-2004 09:45 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mooooody schreef op 22 januari 2004 @ 09:45:
alleen jammer dat je aan wifi zo weinig hebt ;)

internetten doe je toch gewoon op je pc/laptop thuis? op een scherm dat minstens 4x zo groot is...
ik heb het geprobeert, maar meer dan een gadget is het niet, je blijft namelijk eindeloos scrollen en snel gaat het ook niet...

BT is daarentegen wel weer erg handig.
Daarmee kun je op locatie internetten en je mail checken, maar ook thuis kan je (niet al te ver van je bron) internetten via BT als je pc/laptop dit ondersteunt.... (en het gaat sneller dan via wifi)
Ik ben ook meer van de BT, maar als de topicstarter bijvoorbeeld op het werk/school WiFi heeft, dan kan WiFi wel handig zijn.

En WiFi hoort theoretisch sneller te zijn dan BT hoor.... maar ik ben het ook met je eens dat surfen op een PDA niet meer dan een hulpmiddel is, en als er een computer in de buurt staat dat je toch veel liever daarop surft. Op de een of andere manier verwachten mensen vantevoren met 320x320 of 320x240 evenveel op het scherm te zien als op een normale computermonitor ;)

Alors.

• Eriksk
  • Niet online
Jep, ik heb geen BT. Ik ben ook van mening dat voorlopig Wifi meer uitgebreid gaat worden, en heb zo mijn scepcis over BT. Natuurlijk wordt het nog goedkoper, maar ik heb er nu nog niets aan en ben bang dat dat over 2 jaar nog zou zijn. Ik heb gewoon een goede mobiel, nieuwe laptop, redelijk goede computer, alles gaat zowieso nog 2 jaar mee... en geen van allen heeft bt.

Hoe zit het met de accessoires? Cradle, beschermhoesje, enz?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

je hebt 2 computers en je hebt er nog eentje nodig om thuis op te kunnen internetten?

BT is er juist om op locatie te internetten en heeft dus (voor mij in ieder geval) duizend keer meer waarde dan wifi...
als ik achterthuis wil internetten pak ik de laptop wel en ga niet prutsen met zo'n schermpje :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Bertuss
Eriksk schreef op 22 januari 2004 @ 10:14:

Hoe zit het met de accessoires? Cradle, beschermhoesje, enz?
Bij de Asus 620 zit cradle en case al bij :) Zie je niet vaak ...
Pagina: 1