Toon posts:

chmod vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een vraagje. chmod is *nix command line oid. dus.

ik kan dus van mappen en files de permissies zetten van owner-group-user.

oké. maar. ja er is een maar. stel voor ik zet de permissie van index.php als volgenden owner: read-write-execute
group: read-niets-niets
user: read-niets-niets

wat dus overeenkomt met 744. ik heb dus dat hele gedoe met ws ftp veranderd. maar nu is de vraag, wanneer ben ik nu de owner? als ik bv ff naar mn site ga, dan ben ik gewoon user. maar wanneer ben ik de owner?

dat snap ik dus niet. de owner mag writen en executen en readen. wie kan een voorbeeld geven van een owner die de index.php write en execute.

dank u.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Elk Unix proces heeft een owner. Als jij FTP'd dan ftp je als de ftp user. Je bent owner van een file als die file als owner hetzelfde heeft staan als het proces dat jij 'bent'.

Verwijderd

Topicstarter
en ja, ik heb alles afgezocht.

• blaataaps
  • Niet online
waar haal je owner-group-user nou weer vandaan? :) het is owner-group-world, waarbij owner soms ook user genoemd wordt, omdat dat om 1 user gaat.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 19 januari 2004 @ 21:44:
waar haal je owner-group-user nou weer vandaan? :) het is owner-group-world, waarbij owner soms ook user genoemd wordt, omdat dat om 1 user gaat.
correct.

• blaataaps
  • Niet online
Heel mooi

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

wat wil je nu precies?
Een user wijzigen doe je met chown, niet met chmod, of is dat niet wat je bedoelt :?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• blaataaps
  • Niet online
Ik sluit me in deze bij dawuss aan, wees eens duidelijk wat je nou precies wilt en bedoelt, na de manpages van chmod/chown gelezen te hebben, en het stukje hierover dat in de FAQ alhier staat als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
XTerm schreef op 19 januari 2004 @ 21:43:
Elk Unix proces heeft een owner. Als jij FTP'd dan ftp je als de ftp user. Je bent owner van een file als die file als owner hetzelfde heeft staan als het proces dat jij 'bent'.
Laat ik het zo zeggen, wat gebeurt er als ik:
owner: read-niets-niets doe op mn index.php?

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:48:
[...]

Laat ik het zo zeggen: wat denk je zelf? Misschien dat ie alleen processen van de owner het kunnen lezen? Dit lijkt me echt basic unixpermissie-werk..

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het veiligst is om een bestand voor een website de volgende chmod/chown info mee te geven:

Owner: jezelf
Group: groep waaronder apache draait, bijvoorbeeld www

chmod: 640
Owner: 6 (read+write)
Group: 4 (read)
Other: 0 (niks)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:48:
[...]

Dan kan de owner het bestand lezen, en niet schrijven of uitvoeren. Wie de owner is, dat weet ik niet, maar dat kun je zien met "ls".
Verder hangt het er vanaf wat de rest van de permissies zijn.

644 is een redelijk standaard mode-set voor bestanden op een publieke webserver.
Iedereen (world, meest rechtste getal) mag het dan lezen, inclusief de groep (middelste bit) en de eigenaar (links) mag het daarnaast ook nog eens bewerken.

Execute bits hebben bij php files redelijk weinig zin, en zijn zelfs af te raden, omdat je anders een shell script kunt uploaden.

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
GlowMouse schreef op 19 januari 2004 @ 21:50:
Het veiligst is om een bestand voor een website de volgende chmod/chown info mee te geven:

dat weet ik al van de faq.

spreek ik chinees ofzo?

wat ik me afvraag, wanneer ben ik nou de owner van de index.php? volgens mij ben ik gewoon altijd de "world". Als voorbeeld: als ik index.php alleen read geef, kan ik en de rest van de wereld TOCH die index.php bekijken. Dus wat heeft het voor nut om de owner nog permissies te geven? Wanneer ben ik nou de owner? Als ik ftp? Want volgens mij ben ik gewoon altijd de "world".

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 19 januari 2004 @ 21:50:
[...]

Misschien dat ie alleen processen van de owner het kunnen lezen?
welke processen? is het zo moeilijk een voorbeeld te geven aan de hand van een index.php? waarom altijd die wartaal gebruiken?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

GlowMouse schreef op 19 januari 2004 @ 21:50:

Dat is idd waar, mits de group inderdaad gelijk is aan die van apache. Dan is dit het beste.

Kijk verder gewoon eens op http://www.onlamp.com/pub...reeBSD_Basics.html?page=1
en op
http://www.onlamp.com/pub...09/13/FreeBSD_Basics.html

Dan moet je er vanzelf uitkomen. Succes! :)

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:55:
[...]

welke processen? is het zo moeilijk een voorbeeld te geven aan de hand van een index.php? waarom altijd die wartaal gebruiken?
chmod 600 index.php?
Is dat wat je wilt weten?

Verder raad ik je ten zeerste aan nu toch echt eens die bovenstaande links door te lezen, want dit moet gewoon geen wartaal voor je zijn.

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op 19 januari 2004 @ 21:52:
[...]

644 is een redelijk standaard mode-set voor bestanden op een publieke webserver.
Dat weet ik ook. Dit heb ik dan wel kunnen vinden.

Maar wat als ik nou index.php de chmod 444 geef. Wat kan ik dan (als de sitebeheerder dus) NIET doen wat ik eerst wel met 644 kon doen.

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:54:
[...]

dat weet ik al van de faq.

spreek ik chinees ofzo?
Het scheelt niet veel volgens mij, ik begrijp het iig niet veel beter dan chinees
wat ik me afvraag, wanneer ben ik nou de owner van de index.php?
Als je dat met chown hebt ingesteld lijkt me
volgens mij ben ik gewoon altijd de "world". Als voorbeeld: als ik index.php alleen read geef, kan ik en de rest van de wereld TOCH die index.php bekijken. Dus wat heeft het voor nut om de owner nog permissies te geven? Wanneer ben ik nou de owner? Als ik ftp? Want volgens mij ben ik gewoon altijd de "world".
Tjah, dit geeft aan dat je volgens mij nog weinig kaas hebt gegeten van het unixpermissie-systeem, en aangezien dat in de faq, man chmod en man chown staat uitgelegd, en op het halve internet heeft dat hier geen zin. Kortom, deze gaat dicht, je mag wel iets aardiger zijn tegen mensen die je proberen te helpen, en dit lijkt me gewoon 5 minuutjes leeswerk naar hoe die permissies nou werken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.