Toon posts:

voedingsprobleem misschien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
haai allen,

ik heb nu sinds 4 weken een nieuwe pc gekocht(de onderdelen bij pczaak) en de kast nexus (black case) 3500.

zie voor specs : http://home.hccnet.nl/mensah/scrap/compie.html (sorry, heb al enkele keren wat gepost en om de volledigheid van m'n systeem te geven: doe ik het ff zo. )

had dus eerst (heb 'm nog steeds eigenlijk) een p4p800 deluxe:
het systeem viel steeds na 4 uur draaien uit, daarna kreeg ik 'm moeilijk aan(pas de volgende dag weer is als ik 'm weer een volledige 4 uur wilde laten draaien). daarnaast continu 'overclocking failed msg'. heb werkelijk van alles geprobeerd(ook met behulp van dit forum), ik bedoel, het zijn gloednieuwe, minimale onderdelen (1 kaart ingeprikt) en ik ben elke keer voorzichtig geweest met in en uit bouwen. Ik wist me gewoon geen raad meer en heb vorige week een nieuwe mobo gekocht...... en toen.....

de abit is7-e :X
ik dacht m'n zorgen voorbij.....Nadat m'n oude hardwareconfig weer 's naar 4 uren ermee stopte, begon ik gelijk het nieuwe mobo te installeren.
bouw dat ding opnieuw voorzichtig in, en wat denk je start in eerste instantie een uur nie op (alsof er ff iets af moet koelen ofzo) en dan doet ie 't........4 uur lang :(

ken nu na 1 week van alles proberen:
- de handleiding van abit is7-e uit m'n hoofd
- http://www6.tomshardware.com/howto/20021021/index.html uit m'n hoofd, en nog vele andere van dergerlijke harware pagina's geloof me ;(

ik heb wel vaker pc's gebouwd.....maar toch....ik kom er niet meer uit, denk er nu over om m'n voeding te veranderen naar een antec 480 true power omdat het schijnt (volgens dat ene artikel) dat northwood 2.8 het meest energie zuigt...

alles is een beetje beknopt weergegeven omdat ik gewoon moe ben ervan....
als ik alleen de onderdelen heb gekocht, zou ik dan gewoon RMA kunnen krijgen op alles (en wat als de voeding nou het probleem is?)

een teleurgesteld en bijna moedeloos meisje

:|
Oo-blackgirl-oO

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heeyz,

jou +3.3 voltlijn lijkt wat aan de hoge kant... Hij staat op 3.85V oid heb ik gelezen uit de sandra info. Weet niet of het daar aan ligt, maar is het enige wat ik kan vinden wat verdachtig lijkt.

Er wordt ook een "tip" gegeven dat software de snelheid van je processor bepaald... Dat deugt ook niet helemaal volgens mij. Heb dat zelf iig nog nooit gehad en ik heb ook een 865PE bord. Er staat : snelheid gekozen op: software.

Succes verder

[ Voor 7% gewijzigd door BvK P4 op 19-01-2004 22:07 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 19:43
het geen ik niet terug kan vinden is het wattage van je voeding. Wat voor mij toch van redelijk belang is om een zinnig antwoord te geven en die 3.3 voltslijn is idd wat hoog

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

http://www.nexustek.nl/nx3500.htm

Volgens mij de voeding die er gebruikt wordt( handig die Google nu onderin :*) )

Ik zou beginnen met default settings in je BIOS ( las iets over overclocking failed)en ook even klooien met die geheugenstrips, onderlinge bankjes verwisselen en ook eens even met 1 minder.

In de FAQ staan de voltage lijnen en de afwijkingen en die 3.3 zit daar idd over heen.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor jullie reacties tot zo ver.

wat ik zelf afgelopen 4 weken oa. al allemaal heb uitgeprobeerd:
- flashen mobo's asus en abit
- verlagen fsb
- (sinds nu) 1 strip 256mb eruitgehaald
- proberen te starten met minimale onderdelen
- vlgns mij bij abit m'n usb uitgeschakeld, maar die ga ik zo gelijk weer ff checken dus (m'n usb muis+keyb. doen het nog gewoon via de achterkant)
- etc.

heb wel ervaring met het bouwen van compie's enzo en met bepaalde voor de hand liggende bios-instellingen, maar noem mezelf al een die-hard-overclocker als ik handmatig m'n fsb verhoog 8)

afgelopen weken heb ik wel een aantal van de adviezen die hier zoal op het forum komen uitgeprobeerd maar met termen qua instellingen als 6-2-2-3-1 heb ik dus geen kaas van gegeten en raakte dus al gauw het spoor bijster (zeker als je systeem dan ineens uitvalt en nie meer opstart e.d.) en de voltages ben ik 1 keer aangekomen bij dat abit mobo maar toen kon ik mijn pc nog alleen maar opstarten door 'insert' ingedrukt te houden ():
heb hier dus ook geen kaas van gegeten en alle adviezen op deze gebieden zijn zeer welkom.

mijn 3.3 v is dus waarschijnlijk te hoog? wat nu dan? moet ik deze handmatig aanpassen?

p.s. nog 2 andere kleine vraagjes:
-bij abit is7-e vraagt hij na saven bios wijzigingen om een boot disk :?
-wat zijn instellingen zoals 6-2-2-2-1 nu eigenlijk :?

ik wacht ff op een paar antwoorden voordat ik de bios weer ga wijzigen

Verwijderd

Topicstarter
ohw ja en Flame17 heeft gelijk:
kast en voeding dus apart gekocht: nexus black case resp. nexus nx-3500

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 13:12
Het kan ook zijn dat je geheugen rot is.
Test het eens met memtest dat je hier kunt vinden.
Het kan idd ook je voeding zijn. Kun je niet van iemand een andere voeding lenen?
Wat ook nog mogelijk is, (maar niet waarschijnlijk is) dat je proc rot is.

Edit:
Je kunt ook proberen om eerst met een bankje geheugen op te starten en dan met het andere bankje. Als ze van een verschillend merk zijn kan dat eventueel problemen opleveren. De getallen waar je naar vroeg zijn geheugen timings. Die waarden kun je het beste door het geheugen zelf laten kiezen door in het bios de optie controlled bij SPD oid te kiezen.

[ Voor 41% gewijzigd door shadowlyse op 20-01-2004 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb net al die usb-zaken in m'n bios gedisabled > +3.3V Voltage : 3.84V is auto verlaagd naar 3.78 (sisoft sandra) las net in een andere topic dat dit nog stees veel te hoog is.

ga ff die mem. test proberen met 1 reepje 512mb

Verwijderd

Topicstarter
thanx shadowlyse. die optie staat bij mij altijd op SPD omdat ik dus geen kaas heb gegeten van die instellingen.

mijn 2 reepjes zijn allebei van hetzelfde merk corsair ddr400. het enige verschil is dus hun grootte.

heb sinds vanochtend opgestart met 1 strip.....we zullen zien hoe lang het gaat duren :D

anywayz, 'k ga nu ff ook die mem. test uitproberen

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Heb je al de bios op Default gezet, zoniet probeer dat eens!

Vandaar uit kan je dan weer verder breien aan je probleem.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk heb ik 90 % van de 4 weken m'n BIOS op default gedraaid.....en die 10 % zit hem in de laatste 2 dagen dat alleen m'n FSB verandert is van 200 naar 201.

heb net 18 mem. test gedaan ofzo :9.
dat ding ging maar door en door, zat al op 1:22:23 toen ik erachter kwam dat ie die test s achterelkaar blijft doen.

anywayz......not 1 error met die ene nieuwe 512mb dan. (die 256mb is er sinds vancohtend uit)

maar hoe zit dat nu met die 3.3V?

is gek! kijk net via sisoft sandra en zie dat na het opstarten m'n 3.3V weer op 3.94 staat. vergat overigens ook nog te zeggen dat ik zelfs software van "TuneUp Utilities" heb draaien voor optimized memory etc.

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 13:12
Lijkt me dan toch de voeding als de 3.3V op 3.93V staat.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

laat maar, hier stond iets super fouts

[ Voor 92% gewijzigd door komkommer op 20-01-2004 14:51 ]

Makerij Hofman

Verwijderd

Die tune up tools bieden een mogelijkheid voedingsspanningen op te krikken ter compensatie van opgenomen vermogen en het vanzelfsprekend dippen van voeding ten gevolge hiervan,evenals het BIOS.

Mijn insteek als electronisch engineer > begin bij de basis en sluit uit dat de voeding zelf de problemen niet veroorzaakt,dwz getestte voeding eraan en test draaien,eerst lage belasting en dan opschroeven naar volledige belasting ; herhaal dit proces na iedere insteekkaart erbij en monitor evt. de betreffende voedingsspanningen naar het mobo mbv een multimeter.Middels een Google zijn er genoeg pin layouts te vinden van een ATX voeding om te weten wat je waar moet meten.Laat overigens de ATX on/off switch los en gebruik bv even een schroevendraaier om op te starten (onwaarschijnlijk,maar niet onmogelijk).

Zoals eerder gezegd is het opkrikken van voeding enkel ter compensatie van dippen door vermogensopname en is het meer dan voldoende de genoemde 3.3V ook op die waarde te houden onder belasting ; je kunt om pieken op te vangen 1/10 extra instellen.

Tenzij je de beschikking hebt over reserve CPU's e.d. zal er buiten het bovenstaande weinig meer opzitten dan de hardware in kwestie te laten testen door de leverancier.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
ben er weer!!! na dat ie 3 uur geleden weer 's was uitgevallen.

thanx voor je advice DJ_Gahan. :>

ik ga dit zeker vanavond uitproberen. ik wacht nog ff tot ie weer uitvalt en dan bouw ik eerst m'n zojuist gekochte nieuwe 480 w voeding erin (39 euro en mag 'm terugbrengen wanneer ik wil _/-\o_ ) en als na dit alles het probleem nog steeds blijft heb ik werkelijk alles geprobeerd wat een vrouw maar kan proberen met haar nieuwe pc. 4 WEKEN LANG :(

die 3.3V (door software bepaald zie specs. ) van mij lijkt me overigens ook een probleem. iem. nog tips over hoe ik deze kan verlagen? want in m'n bios 's het een niet te wijzigen waarde...

Verwijderd

Topicstarter
......dus een uur geleden (ben eerst dvd'tje + ijsje wezen halen) m'n p'c uitgevallen. Ik dus meteen m'n nieuwe voeding merk: Computerland, Codegen 480W, 39 eurootjes :P : installeren.

normaal doet m'n pc het zelfs na 1 uur nog nie. ik draai het knopje om, tik m'n start button in: En voordat ik die button los laat, begint dat ding te draaien zoals ik hem nog nooit eerder heb horen draaien, smooth, zit binnen 5 sec in windows XP professional :| . Vin je het nie bizar.

betekent misschien wel dat m'n nexus nx-3500 (zie prijs pczaak.nl) het nu aflegt tegen m'n 4 maal goedkopere merkloze voeding ;(

tja zo leer ik nog 's wat. ik bedoel weet ineens in 4 weken tijd een hoop meer van hardware & etc. af

we zullen zien hoe lang die gaat draaien nu, maar heb net sisoft sandra gedraait en guess what: m'n 3.3v staat nu op 3.38. nog steeds die tip wel: dat m'n snelheid is ingesteld door software, dus do no the hell what that means.

als deze lukt ben ik benieuwd of m'n p4p800 deluxe nu ook gaat blijven draaien als een zonnetje. iets voor 't weekend :p

duimen nu maar (for me at least 8) }) )

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

die volt lijn is nu goed en dus moet je in mijn ogen je probleem zoeken bij die andere voeding.

Laat hem maar ff draaien en laat hem even wat benchmark progjes draaien, zoals 3D mark.

Je kan als hij blijft lopen ook even je bios verder optimaliseren.

Al met al het nodig bijgeleerd :*) en dat is nooit weg.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

Ik ben blij dat je pc het nu doet. Die Codegen voedingen zijn best goed heh ;)

Succes met je ASUS en de groeten van Computerland.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Pagina: 1