Toon posts:

Wi-Fi en Novell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag een netwerk willen aanleggen. met een novell server met Wi-Fi.
maar aangezien ditvoor een thuis netwerk nogal duur (naja voor als je geen genoeg info hebt) is. zou ik graag willen weten of dat mogelijk is met een novell server? de reden van me vraag is omdat ik al her en der driver heb staan downloaden van bekende merken wi-fi kaarten en dezen bevatten niet de driver van novell. ik kan zo zo ookniet vinden. heeft iemand een idee of t mogelijk is?

m.v.g Jelle Mulckhuyse

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mogelijkheden zullen er altijd zijn... Of ze ondersteund worden (met support enzo) is nog maar de vraag...

Maar misschien een andere vraag: Waarom Novell voor thuisgebruik? :? En is dit niet meer iets voor SA, omdat het een driver-probleem is?

Heb je trouwens al gezocht bij Google? En hier? Of op Driverguide...

Verwijderd

Topicstarter
via google heb ik al gezochtmaar kan er geen info over vinden.
en aangezien het een netwerk probleem is over t algemeen. denk ik tochwel dat het hier thuis hoort.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

probeer voor de lol eens gewoon een normale netwerkkaart en dan met een Accesspoint er aan via een crossed-UTP kabel.
dan config je het accesspoint via de browser (desnoods op een andere PC), en je kan met je wifi laptoppie ofzo inloggen op je novellserver (waneer je bereik hebt ofcourse)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:09:
via google heb ik al gezochtmaar kan er geen info over vinden.
en aangezien het een netwerk probleem is over t algemeen. denk ik tochwel dat het hier thuis hoort.
Dan zou het nog altijd NT zijn, IPV PNS ;) Maar heb je de search hier al gebruikt, en heb je al gekeken op bijv. Driverguide? Of op de support site, van Novell?

Verwijderd

Topicstarter
het gaat er juist om. dat ik de wi-fi router bij de inkomende ADSL verbinding wil neerzetten. en me novell server gewoon in het netwerk wil hangen via wi-fi ook naar de router. zodat ik met me clients gewoon kan inloggen op de novell server. en ook gewoon internet. ik heb internet dus niet via me novell server lopen maar dus via de router.

Verwijderd

Topicstarter
ThePerfectCell schreef op 19 januari 2004 @ 21:14:
[...]
Dan zou het nog altijd NT zijn, IPV PNS ;) Maar heb je de search hier al gebruikt, en heb je al gekeken op bijv. Driverguide? Of op de support site, van Novell?
Novell geeft er nog geen enkele informatie over. en bij driverguide kom ik alleen maar op windows/linux drivers uit.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

je kan (als je accesspoints/wireless routers het ondersteunen) ook WDS aanzetten.
dan kan een Accesspoint gewoon communiceren met de router, en heb je dus geen drivers nodig.
ik draai hier een soortgelijke setup.
2 accesspoints in WDS, die dus verbinding met elkaar zoeken en de tussenliggende laptops en PC's ook accepteren.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:18:
[...]

Novell geeft er nog geen enkele informatie over. en bij driverguide kom ik alleen maar op windows/linux drivers uit.
Als er op Novell niks te vinden is, dan kan je er van uitgaan, dat het (nog) niet kan...

Maar waarom heb je voor thuisgebruik eigenlijk een Novell server als ik vragen mag?
FireWurX schreef op 19 januari 2004 @ 21:20:
je kan (als je accesspoints/wireless routers het ondersteunen) ook WDS aanzetten.
dan kan een Accesspoint gewoon communiceren met de router, en heb je dus geen drivers nodig.
ik draai hier een soortgelijke setup.
2 accesspoints in WDS, die dus verbinding met elkaar zoeken en de tussenliggende laptops en PC's ook accepteren.
TS wil de server ook via wi-fi laten lopen... Dus niet de accespoint en modem (router zit meestal al in de accesspoint)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2004 21:30 ]

• LePlatDuJour
  • Laatst online: 15:17

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Je kunt toch gewoon de .LAN file van de client gebruiken?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ThePerfectCell schreef op 19 januari 2004 @ 21:27:
[...]
Als er op Novell niks te vinden is, dan kan je er van uitgaan, dat het (nog) niet kan...

Maar waarom heb je voor thuisgebruik eigenlijk een Novell server als ik vragen mag?

[...]
TS wil de server ook via wi-fi laten lopen... Dus niet de accespoint en modem (router zit meestal al in de accesspoint)
je begrijpt volgens mij neit wat ik bedoel.
je koopt:
1 Wifi router (router met Wifi funcities dus)
1 Accesspoint
* aantal W-LAN adapters voor de clients

installeer Wifi router, stel in op WDS mode (Wireless Distribution System).
maak het Accesspoint klaar en stel die ook in op WDS.
zet de router aan, en hang het accesspoint met een cross kabel aan de novellserver (aan een normale RJ45 netwerkkaart dus)
installeer je clients en stel ze in op Infrastructure mode. (meestal automatisch detected).

Het accesspoint gedraagt zicht tenopzichte van de andere clients en de router nu dus als een client.
De server heeft geen drivers nodig omdat een accesspoint standalone werkt, maar kan wel gewoon op het WiFi netwerk komen, en de clients kunnen andersom ook bij de Novell server.

Verwijderd

Ik heb zelf geen verstand van novell maar ben sinds kort wel leuk aan het knutselen met WIFI.

Voor apparaten die zelf geen WIFI ondersteunden maar wel ethernet kun je een bridge gebruiken dit werkt prima bij xbox en game-cube en waarschijnlijk ook wel bij een novell server.

Verwijderd

Topicstarter
omdat ikgraag met novell experimenteer. daarom gebruik ik novell.
als ik het makkelijk hadgemaakt nam ik wel NT ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FireWurX schreef op 19 januari 2004 @ 21:49:
[...]

je koopt:
1 Accesspoint

zet de router aan, en hang het accesspoint met een cross kabel aan de novellserver (aan een normale RJ45 netwerkkaart dus)
installeer je clients en stel ze in op Infrastructure mode. (meestal automatisch detected).

Het accesspoint gedraagt zicht tenopzichte van de andere clients en de router nu dus als een client.
De server heeft geen drivers nodig omdat een accesspoint standalone werkt, maar kan wel gewoon op het WiFi netwerk komen, en de clients kunnen andersom ook bij de Novell server.
Hmmm... Oke... Sorry dat ik het niet begreep, maar zo zou je het dan moeten doen ja... Wel beetje omslachtig, maar goed, als het niet anders kan, zal je wel moeten
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 21:55:
omdat ikgraag met novell experimenteer. daarom gebruik ik novell.
als ik het makkelijk hadgemaakt nam ik wel NT ;)
Sorry, voor misschien de flame, maar zo is ie niet bedoelt, maar denk, dat W2K(3) makkelijker is hoor...

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2004 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 19 januari 2004 @ 21:49:
[...]

je koopt:
1 Accesspoint

ok, dat idee houd ik in me hoofd. maar zoals ik al zei ik wil t graag goedkoop houden en een xtra accespoint maakt dat t nie echt... ( student) ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT
* Koffie ook even gegoogled maar ik kan zo snel nix vinden met netware drivers.

Probeer het eens op de newsgroups van Novell zelf ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1