*kick*
Ik kick niet graag maar bij deze doe ik het toch maar. Ik heb namelijk het identieke probleem met mijn 8/1mbit verbinding en een Draytek.
Ik heb mijn Zyxel 650 voor analoge ADSL (via BaByXL van Demon) gewisseld voor een Draytek Vigor 2600G, en nu is mijn download iets lager (van 850KB/sec naar 750KB/sec), maar wat ik persoonlijk veel erger vind, is de upload. Die is van 85KB/sec naar hooguit 65KB/sec gegaan. Dit terwijl de Draytek verreweg superieur zou moeten zijn aan de Zyxel, en ook echt 8mbit / 1mbit ondersteunt. Zodra ik de Zyxel weer terugzet is de upload weer hoger.
De Draytek draait nu firmware 2.5.1_H, en m'n SNR is rond de 10. 2,6 km van de centrale.
Het rare is dat als ik bij Online Status kijk, ik wel degelijk een verbinding zie die 850KB/sec down en 85KB/sec up moet kunnen doen. Alleen dat gebeurt dus niet.
Ik heb toennet het 'adsl dslam gspan' foefje toegepast en 'adsl reboot'. Nu is de download hetzelfde gebleven en de upload is nu zeer grillig tussen de 10KB/sec en 45KB/sec. Absoluut een verslechtering van zaken. Als ik echter daarna de Draytek een reboot commando geef (dus de hele router ipv alleen adsl) dan staat dslam weer op default, en heb ik weer 65KB/sec stabiel als upload.
Maar dus niet die 85KB/sec die de Zyxel haalt. Terwijl het letterlijk een 1 op 1 wissel is geweest qua bekabeling. Lijn uit grond --> adsl/telefoon splitter --> router. Voorheen dus Zyxel, nu Draytek. Zonder splitter maakt overigens niet uit voor de snelheid heb ik gemerkt.
Ik gebruik G.DMT mode overigens. De andere modi zorgen eveneens voor een veel langere download/upload snelheid. Nog niet te helft zelfs.
Mode___State_____Up_Speed__Down_Speed__SNR_Margin__Loop_Att.
G.DMT__SHOWTIME_800000_____ 7616000______10.0________16.5
^^ bovenstaande zijn mijn meest recente waardes, ná een reboot van de router en het adsl dslam gspan en adsl reboot commando een paar keer te hebben gegeven. Het komt neer op 750KB/sec down en hooguit 70KB/sec up. Meestal lager. Allemaal nog steeds een stuk beneden de prestaties van de simpele Zyxel. En een stuk grilliger dan de default dslam. Daarbij komt dat als ik de Draytek reboot voor het wijzigen van settings bij het configgen van dat ding tijdens gewoon gebruik, dat hij de dslam gspan settings vergeet en weer nog lager uit komt.
Na een reboot van de router en géén dslam gspan heb ik deze waardes:
up:672000, down:7616000, snr:8.5
De upload is dan iets van 65KB/sec, maar wel stabiel ipv dat grillige.
Download is hetzelfde als met dslam gerommel.
Ziehier een screenshot van DU-meter. Dat groene links is de upload na dslam gspn, en rechts is met default dslam. De werkelijk waardes zijn overigens een 10KB/sec lager dan DU-meter aangeeft, maar duidelijk zichtbaar is het verschil in grilligheid en snelheid. Met dslam gspn is het ongeveer 70KB/sec up max, maar verder zeer grillig, en daarom per saldo trager dan wat rechts te zien is: default dslam met ongeveer 60KB/sec maar wel constant.
Met de Zyxel is het 85 á 88 KB/sec constant! 95KB/sec volgens DU-meter dus.
Ik heb ook wel eens veel hogere waardes gezien. Die goed zouden moeten zijn voor meer dan 100KB/sec up en 950KB/sec down. Als ie daarop connect dan wil dat dus zeggen dat de Draytek het wel aan moet kunnen anders doet ie dat al niet eens. Maar als ik dan daadwerkelijk wil gaan uploaden kom ik dus de 50KB/sec niet eens voorbij.
Wat kan ik nu het beste nog doen?
Het lijkt wel alsof de Draytek wel snel kán, maar gewoon weigert op een fatsoenlijke snelheid te connecten, zoals de Zyxel.
edit:
Edit: ik heb ook nog een ander raar probleem. De enige reden dat ik nu online kan komen via de Draytek en kan surfen, is omdat ik keihard in mijn Windows-machines DNS-servers van Cistron heb opgegeven, die ik nog uit mijn hoofs wist. De DNS-servers van Demon zelf worden keurig weergegeven in de router, en de Windows-machines pikken ze ook keurig op, maar ik kan absoluut geen adressen resolven er mee. Ik kan wel op IP surfen maar niet op url. Als ik dan dus alternatieve DNS'en hard ingeef in Windows kan ik gewoon overal online. Heb ik de 'automatisch verkrijgen' functie aanstaan, per instructies, dan blijf ik eeuwig op de Demon MAC-adres pagina staan. En ja die heb ik al 20 keer vandaag het MAC-adres laten oppakken. Dat is ook keurig het MAC-adres van de Draytek. Maar hij gaat niet verder dus. Ik kan nu met andere DNS'en overal heen surfen behalve de site van Demon zelf want daar kan ik echt alleen die MAC-adrespagina bekijken. Ik kan dus ook niet zien of er 'toevallig' nu werkzaamheden zijn, maar ik heb via via begrepen dat dat niet het geval is. Ik begin nu toch wel gefrustreerd te raken. Toen ik ADSL nét had kwam ik ook al niet online verder dan die MAC-pagina via de Zyxel, en dat bleek dus achteraf wel aan werkzaamheden te liggen. Daar die er nu niet zijn volgens de officiële bronnen, ben ik genoodzaakt de oorzaak toch lokaal te zoeken.
[
Voor 39% gewijzigd door
Verwijderd op 10-04-2004 08:46
]