[PHP] NuSOAP, PEAR::SOAP of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb plannen om een CMS systeem te maken dat gebruik gaat maken van SOAP om client/server te communiceren. Dit met het oog op .NET en het grote voordeel van de vele mogelijkheden en onafhankelijkheden.

Nu heb ik niet echt zin om me te gaan verdiepen in ASP.NET (waar je uitstekend webservices mee kunt maken) omdat ik toch wel redelijk PHP onder de knie heb en daar dan ook het beste in kan werken. Het liefste wil ik dus alles in PHP doen.

Nu is er helaas geen oorspronkelijke SOAP ondersteuning in de PHP API. Gelukkig zijn er wel projecten als NuSOAP en PEAR::SOAP.

Nu vraag ik mij alleen af welke van de twee ik het beste kan kiezen, of misschien is er nog wel een beter alternatief voor PHP? Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze projecten, en welke het beste aan te raden zijn. Ook met het oog op de toekomst en PHP5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
persoonlijk zie ik mee mensen nuSoap gebruiken, maar PEAR is dan weer een bredere uitstraling.

Soap is zo moeilijk niet dus beide zullen vast wel werken (en wellicht heel erg hetzelfde zijn). Als je het niet weet schrijf dan een wrapper zodat je nog kan swappen ietsje later.

in .NET zijn services idd degoutant simpel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgever
hobbit_be schreef op 20 januari 2004 @ 10:16:
Soap is zo moeilijk niet dus beide zullen vast wel werken (en wellicht heel erg hetzelfde zijn). Als je het niet weet schrijf dan een wrapper zodat je nog kan swappen ietsje later.
Nadat ik vannacht nog wat (tot 4 uur in de nacht 8)7) heb zitten zoeken, is er al heel wat info verwerkt.

Er zijn inderdaad niet zo'n grote verschillen te vinden. De enigste grote verschillen zijn:
  • PEAR::SOAP is nog volop in ontwikkeling (laatst nog een nieuwe release), maar de laatse versie van NuSOAP is van April 2003 :/. Er is ook een PHP5 versie van PEAR::SOAP in ontwikkeling.
  • NuSOAP kent volgens deze pagina geen ondersteuning voor attachments.
  • Over NuSOAP is genoeg documentatie en voorbeelden te vinden, van PEAR::SOAP niet. Bovendien lijkt (IMO) NuSOAP simpeler in het gebruik.
Ik denk dat met het oog op de toekomst PEAR::SOAP het beste lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ik werk momenteel ook met PEAR::SOAP, om precies dezelfde redenen die je hierboven post (als ik die post nou wat eerder had gezien was je niet tot 4 uur bezig geweest :P). ik gebruik het momenteel alleen voor een SOAP client, server heb ik nog niet naar gekeken (niet nodig in mijn geval). ik heb wel ergens een klein beetje documentatie, kan ik je wel mailen.

[ Voor 9% gewijzigd door Genoil op 20-01-2004 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgever
Genoil schreef op 20 januari 2004 @ 17:24:
ik heb wel ergens een klein beetje documentatie, kan ik je wel mailen.
Als het over een SOAP server gaat, dan graag :).

Het client gedeelte is overigens niet zo moeilijk met PEAR::SOAP - en daar is nog wel wat over te vinden - maar over het gebruik van WDSL met een SOAP server is wat onduidelijkheid over. Mede doordat het pas goed blijkt te werken in de laatste versies.

[edit]
Linkje naar de PEAR::SOAP docs van Genoil die zo vriendelijk was om deze op te sturen ;).

[ Voor 16% gewijzigd door bgever op 20-01-2004 19:08 . Reden: Ontvangst docs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ja ik gebruik wel WSDL, maar als je server (of in mijn geval de server die door een stel Java wizards in elkaar is gezet) veel gebruikt maakt van complexTypes, moet je alsnog de helft zelf doen. complexTypes worden namelijk (nog) niet automatisch geconverteerd naar PHP-Objects. Dat gaat overigens in de PHP5 versie wel helemaal goed komen.
Pagina: 1