Toon posts:

DVD en TV Dolby Decoder kan dit eigenlijk wel?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleempje, ik heb een Televisie met ingebouwde Dolby Digital Decoder voor 5.1 geluid. Nu heb ik ook een Standalone DVD speler die ook een ingebouwde Dolby 5.1 decoder heeft.

Geeft dit nou problemen met het geluid of kan dit geen kwaad? :/

Thx!

Verwijderd

normaal gesproken heeft de tv een 5.1 uitgang. deze kan zijn coaxiaal of glasvezel, op je versterker zit meestal 1 of meerdere ingangen voor coaxiaal of glasvezel 5.1 signaal, op je dvd speler zit hoe dan ook 1 van de twee. als je versterker maar genoeg ingangen heeft is het geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik maak geen gebruik van een versterker. De tv die ik heb heeft 5 boxen ingebouwd namelijk de linker en rechter speaker van de tv zelf plus twee losse boxen die je achter moet plaatsen. Achter in de TV zit een subwoofer.

De DVD is aangesloten via een scart kabel, zowel op de DVD als de TV heb ik Dolby 5.1 geactiveert.

Ik mis dus bepaalde geluidseffecten, bijvoorbeeld bij een explosie of een trein/helikopter die langs komt bij een DVD film, het geluid is dan erg gedempt.

Daarentegen bij muziek in films komt het geluid wel hard door (ook op de achter boxen)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:21

jasjenl

Liab A Tymo

Als de dvd speler alleen met een scart kabel met je tv is verbonden, zul je nooit dolby digital 5.1 uit je tv kunnen krijgen als er daadwerkelijk een dolby digital decoder in je tv zit. Daarvoor zal dan tenminste nog de digital audio uitgang van je dvd speler (kan optisch of coax zijn) met een daarvoor geschikte digitale audio ingang van je tv verbonden moeten zijn. Zoals jij het beschrijft zul je hooguit dolby prologic uit je tv krijgen en dat is echt geen dd 5.1.
In principe heb je de 5.1 decoder in je dvd speler niet nodig als er al een decoder in je tv zit. De in je dvd speler ingebouwde decoder gebruik je alleen als je geen externe decoder hebt, in dat geval zou je gebruik maken van de 6 analoge audio uitgangen die op je dvd speler zitten (die je nu naar ik aanneem dus nergens op hebt aangesloten).

[ Voor 28% gewijzigd door jasjenl op 19-01-2004 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

Misschien is het handig om het type tv even te vermelden, het gaat namelijk om de Sony KV36FS70.

In de handleiding staat dat het dolby 5.1 ondersteunt maar er staat verder niks vermeldt. :|

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Ok, ik heb ff wat gegoogled. Jouw tv heeft geen dolby digital decoder, hij heeft alleen dolby prologic. Dat betekent dus dat hij geen echt 5.1 geluid weergeeft, maar slechts uit een analoog stereo signaal een dolby pro logic geluid 'genereert'. Je hebt in dit geval dus bij lange na niet het surround geluid dat je zou hebben wanneer je een echte 5.1 versterker zou gebruiken, in feite zit je nu 'slechts' naar opgeleukt stereo geluid te luisteren bij dvd's.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik dus al!
Het geluid is bij explosies of andere acties zo raar in een DVD film.
Is het wel mogelijk om via de boxen van deze tv en de achter boxen een echt Digitaal 5.1 surround te krijgen? of moet er echt een versterker aan de pas komen.

Op mijn dvd speler zit namelijk wel uitgangen voor dolby 5.1 (tulp aansluitingen)

In ieder geval bedankt al voor de reacties :)

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 23:04:
Dat dacht ik dus al!
Het geluid is bij explosies of andere acties zo raar in een DVD film.
Is het wel mogelijk om via de boxen van deze tv en de achter boxen een echt Digitaal 5.1 surround te krijgen? of moet er echt een versterker aan de pas komen.

Op mijn dvd speler zit namelijk wel uitgangen voor dolby 5.1 (tulp aansluitingen)
Hm, tja, ik ken die tv verder zelf niet, maar dat zou alleen maar mogelijk zijn als er ook 5.1 ingangen op die tv zitten, dus 6 losse tulp ingangen waar je de tulp uitgangen van je dvd speler op kunt aansluiten. Wat ik zo aan specificaties van die tv heb kunnen vinden, zit er alleen een stereo ingang op de tv, maar dat zul je ongetwijfeld zelf even kunnen nagaan door aan de achterkant van 't apparaat te kijken of de handleiding erbij te pakken :).

Verwijderd

Topicstarter
Op de achterkant zitten drie scart aansluitingen en twee tulp aansluitingen voor linker en rechter. Verder zitten er (speciale) aansluitingen om de twee achter boxen aan te sluiten. En ongebruikte ingangen om andere boxen aan te sluiten (ook met de speicale aansluiting)

Ik hoop dat ik de handleiding nog kan vinden dan ik wat betere specificaties geven.

Alvast bedankt!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Klinkt niet veelbelovend dan, of ze moeten iets speciaals qua aansluiting hebben gedaan om mogelijk te maken wat jij wilt. Maar ik geef je weinig hoop, vrees ik.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45
je kunt je rear speakers op een eenvoudige losse versterker aansluiten en het geluid direct van de dvd speler hiernaar toe laten gaan. Is een kleine verbetering, maar dan nog kloppen je sub en center niet helemaal

Verwijderd

Even ter info: Dolby pro logic is 4.0 geluid (links-midden-rechts en achter) gemaakt van stereo geluid (matrix gecodeerd; er zit dus wel extra info in). Dolby Pro Logic II is een verbetering hierop en maakt van dit matrix gecodeerde stereo geluid 5.1 geluid. De hiermee bereikte resultaten zijn best aardig te noemen, maar kunnen niet matchen met echt discreet meerkanaals gecodeerd geluid.

Jouw TV kent pro logic (en als je mazzel hebt pro logic II), voor het afspelen van
DVD's heb je hier echter niets aan; met het meerkanaals geluid van de DVD wordt niets gedaan, alleen het stereo geluid wordt gebruikt en mis je dus alle geluidseffecten. Dat je toch geluid achter hoort komt doordat dit wordt afgeleid uit de stereo informatie.

Wil je dus genieten van je DVDs zul je een aparte versterker en speakers moeten kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op deze TV Pro Logic en Tru Surround met SRS
De DVD speler is een Sony DVP S535D, deze heeft een ingebouwde Dolby Decoder.

Kan iemand mij dan vertellen wat voor mij een niet al te dure oplossing is? Ik heb al een stereoset maar deze is al wat ouder (werkt overigens nog prima!) en heeft geen Dolby ingangen. Een versterker ben ik nog niet zo in thuis.

Kan iemand mij een goede niet al te dure aanraden? Liefst ook een Sony :9

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Tja, wat vind je niet al te duur? In principe zou je, omdat je dvd speler al een dolby digital decoder heeft, op zoek kunnen gaan naar een versterker of receiver die geen ingebouwde decoder heeft maar wel 5.1 ingangen, misschien kun je zoiets tweedehands nog wel ergens vinden. Een nieuwe surround versterker zal bijna altijd wel ingebouwde decoders hebben, wat op zich natuurlijk niet erg is maar je hebt dat in principe niet nodig met jouw dvd speler. Maar ja, dan moet je er waarschijnlijk ook wel nieuwe luidsprekers voor surround en center bij kopen, dus dan wordt 't al gauw weer wat duurder.
Of je gaat voor zo'n complete home cinema set waar je tegenwoordig mee doodgegooid wordt in de winkels, als goede geluidskwaliteit niet echt een hoge prioriteit heeft.
Pagina: 1