Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] LPT Printerswitch omdraaien.

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Iedereen hier kent ze denk ik wel, van die switchdingen om 4 pc's op een printer aan te sluiten (ding schakelt automatisch tussen de pc's)

Kan je deze (dmv een mod) omdraaien zodat de uitgang de ingang word en dan (evt extern) de signalen naar 1 van de 4 poorten laten gaan

Zodat je een LPT ver4voudiger krijgt?

Of kunnen de datasignalen niet andersom (door bijvoorbeeld een bep. soort transistor of een diode)

Het betreft een Primax EDS41P.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Als het een mechanische is dan kan je hem 9-10 keer omdraaien, let wel dat je stekkers dan niet meer kloppen en je verloop stekkers moet hebben. :/

Of je moet zin hebben om 5x 25 draadjes over te solderen naar andere connectors :?

Signature unavailable

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nee. Om de simpele reden dat je een automatische switch hebt. De switch kan natuurlijk niet zien op welke poort jij je epson hebt hangen en op welke poort je HP om zo maar iets te noemen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
ik bedoel dat je "handmatig" schakelt van poort (dmv een schakelingetje op de com-poort ofzo want ik wil wat meer motoren op mijn pc aansluiten en heb niet veel uitbreidingsplekken en die usb dingen zijn zo duur.

Het idee is dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Kies poort (1-4)
        |
        |
        V
       ____
      |    | --> uit 1
in -->|    | --> uit 2
      |    | --> uit 3
      |____| --> uit 4

En het is dus niet voor een printer...

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Dus je wilt een soort relais kaart om motoren aan te sturen??

Dan heb je zoiets nodig :

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

Of bij conrad zoeken en dan als Artikel nr : 967720 - 8A invullen

Signature unavailable

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

Wat Mr GAmba bedoelt:

De orginele ingangen zijn allemaal male, en de orginele uitgang is female.

Als jij het ding wilt gebruiken heb je 2 opties: Of alle sub-d connectoren er af halen, en de goede er op solderen, of verloopkabeltjes maken / kopen.

De female uitgang (die ingang wordt) moet male worden om een standaard kabel te kunnen gebruiken, of je moet een kabel maken / kopen met 2 25 polige sub-d connectoren.

De male ingangen (die uitgangen worden) kun je misschien laten zitten, want je kunt de hardware die er aan komt voorzien van een female connector.

Ik zou iig eerst even doormeten of de switch wel echt 1 op 1 doorverbindt. Of schroef het ding open. Als er veel elektronica in zit kun je het waarschijnlijk vergeten. Dat is denk ik niet het geval als het ding goed oud is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
niet nit echt oud...

hijs wel automatisch en er zitten 5 sub-d female connectoren op.

ik vroeg me alleen af of zo iets te schakelen is zonder 4 pc's, zodat je met een pc da ding kan laten switchen en zo 4x zoveel datauitgangen te maken.

zou wel pics willen maken maar heb me digicam niet thuis...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

D-Sub is trouwens 15-polig en voor beeldschermen ;)

Is het niet goedkoper om dit gewoon zelf te maken? Met een aantal relais + transistoren, en een hele zooi 25 pins connectoren is dit al redelijk eenvoudig te maken.

Anders kun je altijd natuurlijk ook nog een hele zooi paralelle uitbreidingskaarten kopen voor PCI of ISA :)

[ Voor 21% gewijzigd door dawuss op 19-01-2004 21:40 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
dawuss schreef op 19 januari 2004 @ 21:37:
Eeerm... sub-d is de benaming voor al dat soort connectoren, paar voorbeelden:

15 polig 3 rijen female = vga
12 polig 2 rijen male = midi/game
9 polig 2 rijen male = com
9 polig 2 rijen female = cga (z/w monitor :*) )
25 polig 2 rijen female = lpt
Is het niet goedkoper om dit gewoon zelf te maken? Met een aantal relais + transistoren, en een hele zooi 25 pins connectoren is dit al redelijk eenvoudig te maken.
Eermm, als dit ding red. makkelijk is om te bouwen (ik denk van wel) is het duidelijk goedkoper dan relais (die dingen zijn nog best duur, vooral als je er een aantal moet hebben...)
Anders kun je altijd natuurlijk ook nog een hele zooi paralelle uitbreidingskaarten kopen voor PCI of ISA :)
Ik had al gezegd, in mijn pc zit nog maar 1 uitbreidingsplek en anders moet ik andere dingen eruit gaan gooien en die usb ding zijn zo duur...

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ik weet wat jij bedoeld, je wil gewoon 4x zoveel data uitgangen dan normaal op je paralelle poort zitten.
Ergends in een elektuur staat zoiets( is al paar jaar terug ) morguh zal ik hem voor je opzoeken als ik die3 elektuur nog heb liggen.

Signature unavailable

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
mm, mij lijkt eigelijk wel dat deze om te bouwen is, denk dat de switch schakeld met een simpen statussignaal (weet niet welke...) en dat lijkt me dan ook gewoon met een com-poort te doen zijn (oid)

En als dat lukt dan kan de datastroom denk ik wel andersom geschakeld, lijkt me dat het gewoon transsistors zijnen ook wel stroom de andere kant op aan kunnen (is mij tot nu toe met alle transistors gelukt)

Zou een goedkope oplossing zijn, heb alles eigelijk al weet alleen niet hoe zoiets schakeld...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

dawuss schreef op 19 januari 2004 @ 21:37:
Denk eens na voor je blaat ..... :|
Mr GAmba schreef op 19 januari 2004 @ 22:45:
Ik weet wat jij bedoeld, je wil gewoon 4x zoveel data uitgangen dan normaal op je paralelle poort zitten.
Ergends in een elektuur staat zoiets( is al paar jaar terug ) morguh zal ik hem voor je opzoeken als ik die3 elektuur nog heb liggen.
Hij wil de parallele poort gewoon kunnen switchen tussen een aantal apparaten.
SA007 schreef op 20 januari 2004 @ 00:19:
En als dat lukt dan kan de datastroom denk ik wel andersom geschakeld, lijkt me dat het gewoon transsistors zijnen ook wel stroom de andere kant op aan kunnen (is mij tot nu toe met alle transistors gelukt)
Dit is bullshit. Een NPN-transistor laat alleen stroom lopen van de C naar de E door (afhankelijk hoever opengestuurd). Een PNP-transistor laat alleen stroom lopen van de E naar de C (ook weer afhankelijk van hoever het ding is open gestuurd).

Deze schakeling is niet met transistoren te maken. De datalijnen D0 - D7 kunnen namelijk in beide richtingen gebruikt worden.

Het kan misschien wel, maar je moet heel moeilijk gaan doen door NPN en PNP transistoren samen te gebruiken, en je hebt 17 transistoren _per_ parallele-poort uitgang nodig.

Je kunt waarschijnlijk wel iets met dit IC: CD4066BC.
Je hebt er daar ook een hoop van nodig, maar de ingangen zijn al digitaal. Je zou dan 5 IC's per uitgang nodig hebben. Wat nu wel een voordeel kan zijn: je kunt de ingang tegelijk naar meerdere uitgangen sturen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Eerm, het kan aan mij liggen, maar volgens mij is die printerswitch bidirectioneel, dus kan je de data gewoon omdraaien, het probleem is allen, hoe schakeld zo'n ding?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 21:15
"zo'n ding" schakeld zodra die dataverkeer detecteerd op een bepaalde poort. Op mijn vorige stage (bij de Politie ;) ) gebruiken ze die dingen ook.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Da snap ik ook wel ;)

Maar welk signaal?

Als er data binnenkomt of een status signaal, en welke?
Pagina: 1