Toon posts:

Bios van 1997 -> Hoe weet ik dat HDD groter dan 8 gig gaat werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Een vraagje; ik wil een grotere harde schijf kopen dan 8 gig voor mijn systeempje. Ik wil wel dat het ding gaat werken in mijn systeem. Hoe weet ik dat mijn Award bios of gewoon mijn PC ermee kan gaan werken? Ik heb een award bios uit 1997 en moederplank met TX chipset.

Alvast bedankt

Groetsels

Henkman

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:22
testen =), werkt altijd het beste

maare, ik neem aan dat het geen probleem is voor je bordje

3kwp pvoutput

Verwijderd

Topicstarter
Morpheus ,
Wel goed advies.. het is alleen jammer dat je dan eerst die schijf moet kopen... en om er dan achter te komen dat het niet werkt...

ja das een beetje zuur...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je het nou zeker weten.....
Iemand??

Verwijderd

Je kan vragen aan een vriend of je ff zijn HDD mag lenen. Of natuurlijk de buurjongen van op de hoek :)
Anyway, hang die HDD aan je computer Zet hem op master en check in je bios of hij gedetecteerd wordt.
Suc6

iMAGE

• metoo
  • Laatst online: 06-06-2022
Kijk wie de fabrikant is van het moederbord en type ga naar de internetsite en download de laatste bios versie.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Image> ik heb niet zo'n buurjongen... of iemand die toevallig de schijf in huis heeft.

gdew> dat heb ik al gedaan

Is er niet ergens een URL van Award bios nummertjes waarbij ik zeker weet dat deze meer dan 8 Gig aan HDD ondersteunt?

Verwijderd

Seagate & Quantum hebben ook zo'n programma waarmee je het Bios kunt omzeilen, zoiets heet DYNAMIC DISKDRIVE OVERLAY. Even op de website kijken, dan moet het lukken. Ik heb een 2GB HD op m'n 486 draaien terwijl die maar 512MB aankan :)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Als je wilt weten wat je mobo met de niuwste BIOS allemaal ondersteunt, moet je dus ff op de site van de fabrikant kijken, lijkt me. Bij iedere update staat er wel een readme, die uitlegt wat er in gefixd word...

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allen.

Binary> DYNAMIC DISKDRIVE OVERLAY is in geen ved of wegen te bekennen wanneer ik op de sites kijk van www.quantum.com en www.seagate.com . Die lokale search engines zeggen dat ze niks kunnen vinden.. strange...
Ik was er wel benieuwd naar... ook omdat ik zelf nog een 486 heb...met een te kleine HDD

Pathfinder>Ik heb al de meeste recente versie van de bios geinstalleerd. Er stond geen readme bij over wat nu daadwerkelijk gefixed was... (alleen summier " maxtor HDD fixed "...)

Op de moederplank site heb ik een meeltje kunnen sturen over dit onderwerp. Maar ff de reactie afwachten.

• Marc H
  • Laatst online: 04:03

Marc H

- - Is wakker - -

kijk even hier voor de disk manager van Quantum. Hij werkt trouwens alleen als er een harddisk van quantum in de pc zit.

http://www.quantum.com/support/csr/software/csr_software.htm

Bij ibm staat hij op: http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm . Kijk bij installation voor Disk Manager (version 9.52) (werkt alleen met een ibm schijf)

Succes.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

Correct me if i'm wrong,
maar is het niet zo dat een bios problemen geeft bij een partitie van meer dan 8 GB. Dat je dus gerust een grotere schijf erin kan knallen maar dat je hem gewoon moet opdelen in stukken van max. 8GB ??
Dan zou het probleem opgelost zijn :)

• morpheus
  • Laatst online: 19:22
dat zie je dus inderdaad fout ;)

3kwp pvoutput

Verwijderd

Topicstarter
Marc H> Usefull...Dan zou ik dus een een HDD moeten kopen van Seagate of IBM... of werken deze utils ook voor andere drives?
ik ziet hier achter een proxy .. ik kan niet ff downloaden en checken of deze werken op andere HDD's.. Misschien vanavond thuis proberen..

• Mark
  • Laatst online: 30-08 09:53
Western Digital heeft zo'n progje: EZ-Bios.

Het ligt niet alleen aan je bios. Er zijn gewoon moederborden die meer dan 8 GB niet ondersteunen. Dan zal je dus zowiezo zo'n progje meoten gebruiken!

• MightyP
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Ik heb een Abit PX5 mobo (dus TX chipset) en ik ga vanmiddag een maxtor 27Gb kopen, dan zullen we wel zien of 't werkt of niet.

Verwijderd

Mijn Abit TX5 moederbordje kan tegenwoordig harde schijven aan die groter zijn dan 10Gb.... Hoe groot weet ik niet.... Er hangt namelijk een 5Gb in... Maar een bios update scheelt wel... Mijn BX6rev2 Kan nou schijfjes tot 37gb aan.... als het goed is.... :)

Verwijderd

Het is een BIOS probleem en geen moederboard probleem. Of je moet een niet compatible EIDE controller hebben.

Mijn moederboard PCChips550 ook uit 1997 gaat maar tot 8Gig. Typisch BIOS kwaaltje en Windows neemt dat helaas over. Onder Linux gaat het perfect en worden alle Gig's (13) gebruikt.

• PanMan
  • Laatst online: 23:28

PanMan

Spun!

Ik heb in mijn p100 (>5 jaar oud)een 10 Gb schijf zitten. Die 10 was geen probleem, met een diskmanager. Ik heb een Maxtor schijf, dus op www.maxtor.com kan je dan de utils vinden. Volgens mij zou het zo goed moeten gaan.
Success,
PanMan.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Pagina: 1