Toon posts:

Temperatuurproblemen AMD Athlon XP 2400+

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Had al eerder een topic geplaatst met de vraag op welke temperaturen die CPU van mij hoort te draaien.. Max. is rond de 90 graden celcius, en normaliter runnen mensen hem dus rond de 37 à 40 graden.. Ik heb dus zelf een beetje een probleem... Ben sinds kort van mobo verwisseld, van een afschuwelijk instabiel Syntax mobo (VIA KT400 chipset) ben ik naar een ASUS A7V600 gegaan.. Ik wou zelf eerst eentje op nForce 2 basis kopen, maar dat was mij te duur.. Daar gaat het ook niet écht om.. Heb mijn oude CPU (XP 2400+ dus op dat nieuwe mobo geplaatst, netjes alle oude pasta er afgehaald, ook bij de cooler, en er een héél héél klein tikkie silver paste opgedaan, net genoeg om de groeven te vullen en het niet tot aan de randen laten overstromen.. Nu het probleem.. ASUSProbe geeft dus de volgende temperatuur-metingen aan: in de eerste vijf minuten stijgt het al gauw naar de 40 graden.. Als de processor een beetje stressed raakt, dan zitten we al gauw net boven de 50 graden.. Het enge is dat wanneer ik dit soort info in de bios opvraag dat ik temperatuurmetingen krijg die 10 graden hoger zijn dan die van AUSProbe... Wat moet ik hier nou geloven?? Heb verder helemaal geen stabiliteitsproblemen met programma's spelletjes.. Maar ben bang dat als ik te hevig doorga, dat dit een zéér negatieve invloed zal hebben op de levensduur van mijn processor.. Wat is jullie advies?

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

w0w

mijn advies; vertellen welke cooler je hebt
zelf voelen aan je koelblok:)

Verwijderd

Topicstarter
Gewone AMD stock cooler... Heb al een andere cooler geprobeerd van ander merk, alleen dan wordt hij nog warmer.. Ik kan mijn vinger wel gewoon op het koelblok houden.. Het is niet heet, gewoon warm..

Verwijderd

Onder de 65 graden hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Dat er een verschil zit tussen de bios en je progje maakt niets uit. In de AMD zit trouwens toch een beveiliging zodat ie niet te heet wordt.

Verwijderd

Het is al veel vaker voorbij gekomen, maar vaak ligt het ook weleens aan de BIOS zelf. Heb je al eens gekeken wat een update doet?
En de airflow in je kast, hangt de kast niet vol zooi waardoor de warme lucht niet weg kan en de koude lucht naar binnen.
Heeft bij mij en vele andere ook al geholpen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 17:58 ]

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Waar je even achter moet komen, is of je mainboard het uitlezen van de temperatuur via de thermal diode ondersteunt, en zo ja, of hij dat ook doet. Als hij die niet gebruikt, gebruikt hij de meting van de sensor onder de socket, en die is erg ontbetrouwbaar. Veel biossen/software tellen gewoon een x aantal graden bij de gemeten temperatuur op, om te compenseren dat hij de die niet aanraakt. Ik weet wel dat ik voltage- en temperatuurmeetsoftware in computers niet vertrouw, multimeters en thermometers geven altijd wat anders aan. En, de software leest gewoon een rauwe waarde uit een of ander register, die hij moet converteren met een formule. Lekker betrouwbaar.

Maar, het kan alsnog zijn dat de meting wel klopt en dat je CPU te warm wordt. Je kan eens kijken of je heatsink wel recht op de core drukt, en dat hij niet op een kant op de socket rust bijvoorbeeld. Hoe heet wordt de sink eigenlijk, kan je die aanraken zonder je vingers te branden?

Verwijderd

De 2400+jes zijn over het algemeen zowieso al enorme heethoofden. Zelfs mijn mijn Aplha 8045T en Papst fan was mijn 2400+ nog 55 graden stressed. Helemaal voorkomen doe je het dus nooit bij deze processor. :)

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 17:56:
In de AMD zit trouwens toch een beveiliging zodat ie niet te heet wordt.
Die slaat geloof ik pas aan bij 90 of 100 graden ofzo. Die beveiliging is alleen voor korte termijn overhitting. Als je je CPU een jaar op 90 graden laat draaien, is hij waarschijnlijk stuk.

En, dan je moet je mainboard ook maar net die thermal diode uitlezen op de goede manier, daar ontbreekt het nog wel eens aan.

Verwijderd

Topicstarter
Haha... Bedankt voor alle replies.. Ik heb mijn BIOS geflasht van versie nr. 1005 naar 1006, en die laatste liet zelfs hogere waarden... Mijn heatsink rust prima op de CPU.. Een rechte lijn, geen gaps te zijn, ook niet op de socket (heb wel eens gezien bij andere CPUs dat de heatsink de pootjes van de CPU omhoogtrekt, best wel enge gezicht!!)

Er hangt wel veel zooi in mijn kast, maar heb er zelf voor gezorgd dat de meeste bekabeling en andere shit niet in de weg zit.. Ik voel er ook genoeg warme lucht uitkomen.. De heatsinks blijven gewoon makkelijk met m'n vingers aan te raken, zonder dat ik ze verbrand.. En zoals eerder gezegd, heb ook géén stabiliteitsproblemen of dergelijke.. Ik dacht alleen echt dat mijn CPU op mijn vorige mobo op lagere temps draaide, rond de 37 graden upwards..

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:12
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 17:58:
De 2400+jes zijn over het algemeen zowieso al enorme heethoofden. Zelfs mijn mijn Aplha 8045T en Papst fan was mijn 2400+ nog 55 graden stressed. Helemaal voorkomen doe je het dus nooit bij deze processor. :)
Ik heb geen last van hoge temps met mijn XP2400+. Heb hem draaien als een XP2700+ zonder temp. verhoging en met mijn koeler (Aero7+) op 3500rpm wordt hij 41graden stressed

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met die AsusProbe. Temperaturen in BIOS waren 10° hoger dan bij AsusProbe.
AsusProbe leest normaal gezien de temperatuur af uit de CPU, dus niet vanuit de socket. Volgens Asus-support heeft het BIOS het bij het rechte eind.
Probeer eens een nieuwere versie van AsusProbe en kijk eens of er nog verschil is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus de latest versie van Asus Probe.. En het verschil mag er nog steeds wezen.. De CPU draaide idle net rond de 47 graden, ga ik Max Payne 2 ff spelen, gaat allemaal perfect hoor, na 6 mins. check ik AsusProbe dus ff, staat de CPU op 51 graden, en de bios op 57.5.. Vreemde is.. Bij AsusProbe zie ik vaak wel een dalende trend (van 51 weer terug naar 47), en ik de bios zie ik hem alleen maar stijgen...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22
Wel, doe eens een zoek op XP temperatuur en Asus Probe en er ggaat een wereld voor je open :P Iig een wereld welke dit topic feitelijk overbodig maakt ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.