1GB ram ipv 768 voor videobewerking zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Via de search vind ik een hoop vragen hierover maar heel veel gaat over wat oudere systemen.

Mijn vraag:
Ik heb nu een pIV 2,66 533Mhz met 768MB samsung pc2700.
Ik gebruik die pc grotendeels voor videobewerking en dvd's backuppen via Pinaccle.
Die 2,66 zit er net in was tot 10min. geleden een 2,6 Celeron dus daar zal ik sowieso wel enig voordeel mee halen. (dit ook omdat er daarvoor weer een 2,0 celeron in zat en dat scheelde al behoorlijk).
Nu moet ik vandaag wat geheugen bestellen voor een wat simpelere pc en d8 toen als ik nou 1 bankie 256 eruit haal voor die nieuwe pc en 512 voor mezelf koop dan heb ik dus 1GB ipv 768MB, is dit zinvol of overcompleet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat je er erg veel van zult merken. Het zal denk ik niet sneller gaan dan dat het nu al gaat.
Verder zou ik als ik jou was gewoon lekker op 768 blijven zitten tenzij je het dus lekker goedkoop kunt upgraden, dan wordt het enigszins interessant

Verwijderd

mja, daar kun je hele theorietjes op los laten, maar het eenvoudigste is gewoon ff kijken naar de praktijk.

zet je taakbeheer (ctrl-alt-del) aan, en klik op prestaties.
vervolgens ga je ff een paar minuutjes doen wat je altijd doet, en dan ff in het grafiekje kijken of je swap file flink te keer is gegaan...

Verwijderd

tja zinvol in de vorm van normaal windows gebruik is het niet bij normaal gebruik pakt mijn pc maximaal 148mb terwijl ik er 1024 heb maar bij encoderen is het toch erg makkelijk als je kunt instellen als ij 768mb van je ram mag gebruiken om sneller te kunnen encoderen de rest blijft dan voor windows

maar ja als je het merkt weet ik niet maar je komt er alleen maar achter door te proberen. maar het zal vast een paar seconden schelen

EDIT:

gelukkig had ik mijn geheugen gekocht toen het nog de helft was van het huidige prijs nivieau :)

maar wat je niet mist moet je er ook niet bij kopen moet zeggen als ik game of gewoon windows gebruik merk ik niets in snelheids winst met of zonder dat 2de plankje 512mb ram (net ff getest)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 18:19 ]

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 17:41:
tja zinvol in de vorm van normaal windows gebruik is het niet bij normaal gebruik pakt mijn pc maximaal 148mb terwijl ik er 1024 heb maar bij encoderen is het toch erg makkelijk als je kunt instellen als ij 768mb van je ram mag gebruiken om sneller te kunnen encoderen de rest blijft dan voor windows

maar ja als je het merkt weet ik niet maar je komt er alleen maar achter door te proberen. maar het zal vast een paar seconden schelen
Tsja 50€ meerprijs om even te proberen vind ik nogal wat....

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Relevante link hierbij: Technische PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?.

Ik sluit me aan bij gunhead. Bij het gewone Windows gebruik zit je vaak op rond de 256MB. Doe je veel aan videobewerking is wat geheugen wel interessant, maar het komt niet zo vaak voor dat een enkel programma 500MB aan geheugen gebruikt. Als je er weer veel dingen bij doet, bijvoorbeeld 10 mozilla windows open hebt staan, Photoshop en ook nog een videobewerkingsprogramma is het interessanter om 1GB geheugen aan te schaffen.

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 17:40:
mja, daar kun je hele theorietjes op los laten, maar het eenvoudigste is gewoon ff kijken naar de praktijk.

zet je taakbeheer (ctrl-alt-del) aan, en klik op prestaties.
vervolgens ga je ff een paar minuutjes doen wat je altijd doet, en dan ff in het grafiekje kijken of je swap file flink te keer is gegaan...
Wat betreft swapfile, daar heb ik niet zo veel kaas van gegeten.
Als ik in die grafieken kijk en dan bij wisselbestandgebruik (ik neem aan dat dat de swapfile is) dan is het 1 rechte lijn.
Ik weet niet of het uitmaakt dat ik dit door windows laat beheren?
Begingrootte 1152 Max grootte 2304.

Ik merk wel dat het met deze cpu al zo'n 40% sneller gaat als met die celeronnetjes. :9~

• ScooBY_DoO
Aikeleer schreef op 19 januari 2004 @ 17:51:
Relevante link hierbij: Technische PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?.

Ik sluit me aan bij gunhead. Bij het gewone Windows gebruik zit je vaak op rond de 256MB. Doe je veel aan videobewerking is wat geheugen wel interessant, maar het komt niet zo vaak voor dat een enkel programma 500MB aan geheugen gebruikt. Als je er weer veel dingen bij doet, bijvoorbeeld 10 mozilla windows open hebt staan, Photoshop en ook nog een videobewerkingsprogramma is het interessanter om 1GB geheugen aan te schaffen.
Ah, thnx..... dan zie ik er verder weinig nut in angezien ik verder weinig ernaast doe op die pc.... daar gebruik ik deze voor.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
Als je de vraag moet stellen of je er wat aan hebt, dan heb je dus niet gemerkt dat je wat mist, dan ga ik er van uit dat je het niet zult merken. Sowieso moet je erg veel geheugen in gebruik hebben om een uitbreiding van 768 naar 1024 te merken.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OH --> PMG :)

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
Je moet idd gewoon kijken hoe groot je huidige gebruik is, meer geheugen is altijd wel beter maar als je piek uberhaupt niet over de 700mb ligt is het niet nodig, daar zal meer je gem. gebruik moeten liggen wil je er veel van gaan merken

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
wat wel leuk is met 1gb ram is een ram-disk van 256mb, kan je lekker veel op cachen :)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo duur is geheugen toch niet meer, dan zou ik gelijk upgraden naar een totaal van 2GB, dan kun je tenminste je Windows kernel in zijn geheel in je geheugen laden en je swapfile op je HD wordt dan ook stukken kleiner.

[ Voor 43% gewijzigd door TimMer op 20-01-2004 14:29 ]

Pagina: 1