Nou, eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie toch ook eerst met een gewone ongeregelde bout beginnen. Die kosten nauwelijks iets, en als je dan later echt veel gaat solderen en een prettiger werkende bout wil, dan kun je nog steeds een soldeerstation kopen.
Neem nu bijvoorbeeld de 230V
15 W of
25 W bouten van Ersa. Die zijn ook relatief dun en vind je zeker voor 25 EUR. Voor wat jij gaat doen, zeker in het begin voldoet dat ruimschoots. Dat kun je nu toch amper weggegooid geld noemen als je een half jaar later beslist om toch maar een station te kopen. De kans is evengroot dat je er ruimschoots tevreden van bent en helemaal geen station meer wil!
Ersa heeft ook een zeer dunne 230 V /
16 W bout, maar die zal wel wat prijziger zijn.
Maar ik heb op school ook met zo'n wellerding gewerkt maar dan een iets groter in de hand liggend gedoe en dat werkt niet vlot als je kleine prulletjes moet solderen..
Als je kleine bouten wil moet je bij lage vermogens kijken (11 - 25 Watt). Wil je én een kleine/lichte bout én een hoog vermogen, dan zit je meteen in een andere prijsklasse. De WSP80 bout die ik heb kost los zonder station al iets van een 130 euro! En zonder station kun je er niets mee aanvangen... Een complete set moet je al boven 250 euro gaan zoeken. Dat is (imo) echt te gek als je maar occasioneel gaat solderen. Voor hetzelfde geld ben je die hobby over een paar maanden al beu

.
En jah, dan kan'k nog steeds die WMP soldeerbout gebruiken zonder dat dure station, maar gaat dat net zo makkelijk werken?
Bedoel je de WSP80 bout? Die kun je niet zonder een WS(D)8x station gebruiken. Nou ja, het gaat wel, maar dan stook je de bout gewoonweg véél te warm. De WSP80 is bedoeld om met puls/codemodulatie aangestuurd te worden waarmee de temperatuur op niveau gehouden kan worden aan de hand van de temperatuursensor in de bout.
Of ga'k dan eerder iets verbranden of weet ik veel wat? Worden die dingen niet gewoon te warm aangezien ze niet temp gestuurd zijn?
Daarom is het van belang dat je bij ongeregelde bouten voor lage vermogens kiest. Die worden niet te warm! De ideale soldeertemperatuur ligt rond de 375°C. Heel wat ongeregelde 25 Watters en hoger gaan daar al flink over.
Ik ben zelf ooit begonnen met een Ersa 230 V / 30 Watt bout. Die kun je in een ietwat herwerkte versie nog steeds krijgen. De tiptemperatuur van die bout ligt erg dicht bij de 375°C. Ideaal voor normaal soldeerwerk. Mits fijne punt zelfs bruikbaar voor occasioneel SMD-soldeerwerk. De bout is wel niet zo dun als jij zou willen, maar gezien de lage prijs en goede prestaties kun je eigenlijk nauwelijks verkeerd gaan met zo'n Ersa 30.
Ik denk persoonlijk ook dat je beter af bent met een bout tussen de 25 en 40 Watt. Die kun je namelijk ook nog voor iets anders gebruiken dan alleen fijn soldeerwerk. Lekker all-round. Een 16 Watt bout bijvoorbeeld is erg leuk voor zeer fijn werk, maar hemelstergend als je wat grotere vlakken wil verwarmen.