Soldeerapparatuur voor fijn soldeerwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 3.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
Het is enorm lang geleden dat'k nog wat heb gesoldeerd en ik wil nu dus weer wat investeren in fatsoenlijke soldeerapparatuur. Gewoon simpel soldeerboutje, loepje en dergelijke low-cost dingen.
Nu heb ik eigenlijk geen flauw idee wat'k het beste gebruik qua merken, welke wattages, welke accesoires, welke kabel, ... the works

Wat er gesoldeerd zal worden zijn fijne soldeerpuntjes. Denk aan het modden van een xbox/moederbord/smd/ ...
Kunnen jullie me hierin assisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik zou dan gaan voor een soldeerbout met een fijne punt, zeker niet teveel wattages. Getallen kan ik er niet opkleven, ik heb geen id hoeveel watt welke hitte produceert.
Voor loupe kun je misschien zo een gietijzeren standaardje pakken met 2 krokodilleklemmetjes op aan armpjes en in het midden een loupe. Zo kan je gemakkelijk de te verbinden electronica "laten" vasthouden voor je zodat je geen handen tekort komt.

edit; de mijne is 25W en heeft een puntje van ongeveer een mm dikte. Ik gebruik hem voor alle soldeerwerk (behalve SMD, waar ik nog geen ervaring mee heb). Het enige nadeel aan de mijne vindt ik dat hij niet "uitslaat" na een tijdje waardoor hij (te) warm wordt en de punt krom begint te trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ibex op 19-01-2004 17:39 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

15 watt is voor electronica het meest bruikbare..handig is als je het vermogen kan regelen voor evt SMD componenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Haal in ieder geval een goed merk (Weller bijv.), niet zo'n ding van de Gamma uit de 5 euro bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Vroeger heb ik veel met ongeregelde Antecjes en later ook wel Wellers gewerkt. 15W is voor gewone elektronica zat.

Als je met SMD aan de slag wilt of vaak zware verbindingen moet solderen (luidsprekersfilters, b.v.) is een geregelde bout met meer vermogen te overwegen. Zelf gebruik ik nu een Weller magnastat van een jaar of 25 oud. 50W @ 24 V, maar geregeld en word dus niet te heet.
Met verschillende dikke en dunne punten kan ik zo alles aan.. :)
Het nut van temperatuurregelingen op de graad nauwkeurig of een uitlezing daarvan is me altijd wat ontgaan. Als je gewone tin gebruikt is zo'n 370 graden altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016

zeer interessante vraag, ben wel benieuwd naar de replies want ben zelf ook aan een nieuwe soldeerbout toe...

alleen 1 ding:
"Wattage" "Vermogen" (P) ;)
net als
"Voltage" "Spanning" (V)
"Ampèrage" "Stroom" (I)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

Met de weller boutjes zit je eigenlijk altijd wel goed.
Ik gebruik zelf ook een bout met magnastat.
Deze bepaald zijn temperatuur door t soort punt dat er in zit.
Op de achter kant van de punt staat een nr bijv een 7 en die komt dan overheen met een temperatuur dacht 370 graden als ik het goed heb.

vooral als je wat prof. te werk gaat met electronica is zon boudje wel erg handig.
zoals een WELLER WTCP51 bijvoorbeeld. Vrij simpel en zonder toeters en bellen die je bijna niet gebruikt. Heb op mijn werk nog nooit een ander puntje hoeven te gebruik voor ander soort werk namelijk. Zolang je sommige componenten maar niet te lang verwarmd gaat t allemaal goed.

Let er wel op dat deze iets groter zijn dan de SMD soldeer boutjes.
Maar ook met deze is het mogelijk om smd te solderen alleen dan moet je toch wel iets meer soldeer ervaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Pak gewoon een ERSA...... vreselijk goed en soms ook nog wel betaalbaar :) Die wellers willen nog wel eens te heet worden.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Als je het boutje insteld op 450 graden wordt ie iets heter dan de 371 graden waar je normaal mee soldeert ja. maar van overhittende wellers heb ik verder nog nooit gehoord.

Ik heb in den beginne met een grove 25 watt weller bout "gebraden" en die al snel vervangen door een weller magnastat boutje.
Met dat ding heb ik jaren gesoldeerd, en dat had ik nu waarschijnlijk nog steeds gedaan als ik niet op marktplaats voor een prikje een Weller EC2002 was tegengekomen.

dit station dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tooltronics.nl/pages/acties/Weller%202002/pics/Inruil14.jpg

Super boutje !

en een koopje voor de 70 eur die ik ervoor betaald heb :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 19-01-2004 19:00 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Laatst online: 11:02

BCM

Ibex schreef op 19 januari 2004 @ 17:28:
Ik zou dan gaan voor een soldeerbout met een fijne punt, zeker niet teveel wattages. Getallen kan ik er niet opkleven, ik heb geen id hoeveel watt welke hitte produceert.
Dat vind ik dus een misverstand. Ik heb liever een zware bout (veel vermogen). Wanneer een bout in aanraking met tin komt verlies hij warmte die in het te solderen element gaat zitten. Is nu het vermogen van de bout te laag duurt het veel te lang voordat het te solderen element op de goede temperatuur is.

25 watt is absoluut het minste. (vind ik) Voor veel soldeerwerk heb ik liever een soldeer bout van 50 watt.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Ik heb een ersa 30Watt, destijds voor +-15€ kunnen kopen, ze moesten weg. Ik heb er nog een fijn puntje bijgekocht, en ik soldeer daar alles mee.
Hij is niet temperatuursgeregeld, maar als je ff over een nat sponsje gaat voor je soldeert heb je altijd een schone punt op goeie temperatuur.
30Watt vind ik ook handiger werken dan 15, het soldeereilandje is sneller opgewarmd en je component zal dus minder warm worden met een zwaardere bout.
Velleman heb ik ook nog gehad, wel, die werkte. Niets meer. En na een jaar ofzo was ie kapot.
Ga dus voor een goed merk, koop eventueel een puntje bij als de bout die je wil een brede punt heeft, en dan kan je met wat oefenen alles solderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

Ik ben t 100% met BCN eens...
een zware bout is verdomde prettig zeker met t solderen van "dikke" sporen cq draden. Persoonlijk gebruik ik een wmd-3 station van weller die hebben 80 Watt boutjes... dunne punt er op en solderen maar....

http://www1.conrad.de/scr...ay=fromoutside&~cookies=1

de mijne is alleen een afdankertje... voor een minder budget zal elke 50 Watt bout goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
BCM schreef op 19 januari 2004 @ 19:39:
Dat vind ik dus een misverstand. Ik heb liever een zware bout (veel vermogen). Wanneer een bout in aanraking met tin komt verlies hij warmte die in het te solderen element gaat zitten. Is nu het vermogen van de bout te laag duurt het veel te lang voordat het te solderen element op de goede temperatuur is.
Een pootje van een IC ofzo kun je nu niet bepaald iets noemen dat de soldeerbout meteen z'n warmte doet verliezen. 25 Watt is perfect bruikbaar voor normaal non-SMD werk. Wil je echt fijn gaan werken dan kun je best naar nog lagere vermogens kijken wil je de componenten of print niet beschadigen. Het nadeel van zo'n laagvermogensbout is natuurlijk dat je eigenlijk nog een tweede bout moet hebben met een ietwat hoger vermogen om bv brede koperbanen of dikke draad te vertinnen.

Ideaal is een temperatuursgeregelde bout of soldeerstation. Bij een goede geregelde bout wordt enkel het vermogen geleverd dat nodig is. In de bout zit een sensor waarmee de temperatuur gemeten wordt. Vanzodra de bout op temperatuur is zal slechts een zeer klein vermogen (<15 Watt) gebruikt worden om de bout op temperatuur te houden. Vanzodra je begint te solderen en warmte uit de punt wegvloeit zal het basisstation dit detecteren en meteen meer vermogen leveren om de punt op temperatuur te houden. Hoe meer vermogen het station kan leveren (en de bout aankan) hoe groter de vlakken die je kunt solderen. Bij de duurdere statiosn kun je zelfs de gewenste temperatuur instellen. Er handig als je met zeer kwetsbare componentjes werkt.

Het leuke aan een goed soldeerstation is dat de bout in enkele seconden op temperatuur is en die temperatuur zeer stabiel vasthoudt. Bij een gewone ongeregelde bout duurt het vaak minuten eer de bout goed op temperatuur is. Daarnaast is de temperatuur van een ongeregelde bout afhankelijk van het type niet constant door de hysteresisch van het element. Dan is ie weer te warm, en dan te koud. Als je slechts occassioneel soldeert zal je dat natuurlijk niet storen, maar als je veel soldeert erger je je al snel aan ongeregelde bouten.

Ik heb zelf een Weller WSD80 soldeerstation met een WSP80 soldeerbout. Het maximale vermogen ligt hierbij op 80 Watt zodat je aanzienlijke massa's kunt vertinnen. De bout zelf is erg dun en zeer licht, bijna als een gewone stift. Werkt enorm leuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.gesco.co.jp/weller/weller_iron/weller_iron_pict/WSD81.gif

Helaas wel wat duur voor iemand die slechts occassioneel gaat solderen.

poohbeer: Ik sta de mensen bij die Weller of Ersa aanraden. Dat zijn 2 topmerken waar je ook makkelijk extra accessoires voor vindt. Het vermogen moet je wat afwegen... Ga je echt fijn elektronicawerk doen (SMD)? 11 - 20 Watt. Gewoon wat draadjes en printjes solderen? 25 - 40 Watt, maar toch zeker niet hoger voor een ongeregelde bout. Anders loop je kans dat dunne printsporen los komen tijdens het solderen. Voor vermogens- of netspanningselektronica (dikke printsporen en aansluitingen) kun je wel tot 60 Watt gaan, maar let dan goed op bij fijne componenten.

Ben je van plan om veel te solderen, kijk dan toch maar eens uit naar een soldeerstation. Dat werkt toch wel beduidend beter dan een losse bout. De prijs is natuurlijk wel navenant.

Ga je voor een soldeerstation, dan is het vermogen van minder cruciaal belang. Let er gewoon dat je bout voldoende kan leveren voor de zwaarste toepassing die je ermee wil doen.

Handig is dat je een paar tipjes bijkoopt indien niet in de standaarduitrusting. Een fijne spitse voor het fijne soldeerwerk, en een botte platte voor het wat grovere werk waarbij je een groter contactoppervlak nodig hebt. Bij de duurdere bouten zijn dit altijd long-life tipjes die bij correct gebruik vele jaren mee kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Ik heb een good old WTCP-S van Weller, werkt perfect. Een van de beste aankopen in mijn leven geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81237

ik heb zelf 2 soldeerboutjes, een ersa en een JBC, beide 15 watt, de jbc heeft een iets grovere punt (wisselbaar) , en is lekker licht, slaat niet uit. de ersa heeft een heerlijk fijn ookwisselbaar puntje (die zijn los te koop) en wordt snel warm, slaat ook niet uit. kromtrekken doen ze beide niet. als het om fijn smd werk gaat dan pak ik de jbc, ivm zijn lage gewicht. soldeerstation is leuk, maar voor iemand die alleen wat modjes uitvoert, en geen hele printplaten in/uit elkaar soldeerd is dat totaal overbodig vind ik, maar een goede voet is wel een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Anoniem: 81237 schreef op 19 januari 2004 @ 20:31:
ik heb zelf 2 soldeerboutjes, een ersa en een JBC, beide 15 watt, de jbc heeft een iets grovere punt (wisselbaar) , en is lekker licht, slaat niet uit. de ersa heeft een heerlijk fijn ookwisselbaar puntje (die zijn los te koop) en wordt snel warm, slaat ook niet uit. kromtrekken doen ze beide niet. als het om fijn smd werk gaat dan pak ik de jbc, ivm zijn lage gewicht. soldeerstation is leuk, maar voor iemand die alleen wat modjes uitvoert, en geen hele printplaten in/uit elkaar soldeerd is dat totaal overbodig vind ik, maar een goede voet is wel een aanrader
Mijn JBC (25W) trekt jammergenoeg wel krom :(

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Ik heb zelf een hele oude Weller Magnastat (serie 05 74- afgaande op het laatste 30 jaar oud??)

Werkt prima en als je zuinig bent op je stift doe je er echt zeer lang mee.
Heerlijk apparaat om mee te werken, zo warm en altijd prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Als je een echt goede soldeerbout wilt hebben en je wilt er niet teveel voor betalen is
kun je overwegen een reserve magnastat bout te kopen (tcp-s)

Dit zijn temperatuur geregelde 24V boutjes van weller, de temperatuur wordt door de punt bepaald ( een Nr 7 = 700F = 371 C)

Het station is niet meer dan een 24V trafo en een aan/uit schakelaar. dat bouw je dus gewoon zelf. (heb ik ook gedaan met m'n eerste magnastat, in een commodore power supply nog wel :P)

--edit--

picje geschiet ...

let ook op de koelvin als standaard. :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/boutje.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 19-01-2004 21:11 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 19 januari 2004 @ 20:49:
...

Het station is niet meer dan een 24V trafo en een aan/uit schakelaar. dat bouw je dus gewoon zelf. (heb ik ook gedaan met m'n eerste magnastat, in een commodore power supply nog wel :P)

--edit--

picje geschiet ...

let ook op de koelvin als standaard. :)

[afbeelding]
LOL das ook een goeie om een Amiga 500 voeding te recyclen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Antec Precision, 15 Watt of iets dergelijks, kost je 15 a 20 euro. Wil je beter, koop dan meteen een Weller soldeerstation van dik 200 euro.

Oh en koop meteen zo'n Velleman De-soldeerbout erbij, die zijn erg prettig bij reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 22:56

Diamon

The Weird One

Ik heb zelf de WS-50 van Weller:
Afbeeldingslocatie: http://www.esco.it/images/gruppo7/saldatura/703031.jpg

Ik soldeer niet echt vaak (lees: elke dag), maar toen ik een nieuwe bout nodig had, heb ik besloten om meteen een goede aan te schaffen.
Deze bout bevalt me prima, en gezien ik ook een smd punt heb, is het solderen van smd geen probleem.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat puntje wat je er nu in hebt is meteen m'n favo, kort (makkelijk te hanteren dus) spits en toch een vlakje er aan waar tin op blijft liggen en waarme je ook een wat groter onderdeel zonder problemen warm stookt.

"potlood" punten vindt ik niet fijn bij gebrek aan dat vlakje.

(sine is stiekem jaloers op de WDS80 van SatCP dies 'nog' korter ...)
Anoniem: 19894 schreef op 19 januari 2004 @ 21:31:
[...]

LOL das ook een goeie om een Amiga 500 voeding te recyclen _/-\o_
Die heb ik een keer van een rommelmarkt geplukt, geen idee dat ie van een amiga was. Maar de electronica is er al lang uit, er zit gewoon een flinke trafo in.

[ Voor 43% gewijzigd door Sine op 19-01-2004 22:07 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
budget voor het soldeerstation hoopte ik zeker onder de 200 euro te houden (maar liever nog <100 EUR).. daar zal'k dus zo wel geen WSD80 (ondertussen WSD81) voor vinden :) Of weet er iemand zo'n ding 2ehands staan voor me? ;)
Als'k naar die 50 watt versie daaarvan ga, zie'k ook meteen weer een groter soldeerijzer en da's ook weer niet handig als'k fijn werk moet doen.
De Weller WSL en helemaal die Weller WSLT lijkt me helemaal subliem waar ik't voor nodig heb.. Klein, kleiner kleinst. Maja, ook duur, duurder, duurst :(En die soldeerpen die hierbij hoort past dus niet op de analoge 80Watt versie maar enkel op de digitale :(

Enig voordeel van zo'n digitale WSD81 t.ov. een WS81 behalve dat je de temp kan uitlezen? (ik heb waarschijnlijk toch geen idee welke temp ik wanneer moet gebruiken he) :)

Nou en verder? maakt het een jota uit wat voor kabel ik gebruik zolang ik naar de dikte ervan kijk? Welk soort soldeertin? Welk weet ik veel wat voor handigheidjes ik nog allemaal "moet" hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door witchdoc op 19-01-2004 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neem gewoon een fijn soldeertin met harskern :) 0,5mm of 1mm afhankelijk van je projectje.

Overigens kan je wel het beste van het beste aan apparatuur hebben maar als je geen soldeerervaring hebt dan bak je er niets van. Oefen gewoon op wat loze zaken :)

Dure soldeerstations heb je echt niets aan als je niet weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Anoniem: 19894 schreef op 19 januari 2004 @ 23:48:
Neem gewoon een fijn soldeertin met harskern :) 0,5mm of 1mm afhankelijk van je projectje.

Overigens kan je wel het beste van het beste aan apparatuur hebben maar als je geen soldeerervaring hebt dan bak je er niets van. Oefen gewoon op wat loze zaken :)

Dure soldeerstations heb je echt niets aan als je niet weet waar je mee bezig bent.
hehe, heb in een duister verleden wel eens elektronica opleiding gehad maar dat was met grotere componenten dan wat'k nu wil gaan doen (xboxen modden).
Xboxen modden heeft dan weer het voordeel dat't slechts draajes zijn op redelijk goed te bereiken plaatsen. Enige nadeel: der ziten een paar echt kleine prutsingetjes bij.

Wat voordeel bied oefenen op loze zaken me? Wat hoor'k te leren behalve een vaste hand dat'k met wat prutserij wel geleerd krijg?

Eneeuhh.. met het beste materiaal heb je ook de beste kans dat't goed gaat natuurlijk ;) Als het kon zou'k simpelweg dat analoge 50 Wat stationnetje van weller nemen met die WMP soldeerpen erbij maar die lijken niet met elkaar overweg te kunnen. Nu eerst afwegen of'k wel 300 EUR wil geven aan een soldeerbout en dan eventueel kijken naar de PU81 (control unit van WS81) + WMP à 300 EUR of meteen de WSL à 333 EUR. (prijzen www.rato.be)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je met SMD spul aan de gang gaat heb je zeker een vaste hand nodig en de nodige soldeerskills (als in: weten wanneer soldeer genoeg is)

Ik soldeer SMD met m'n oude Weller bak met een zelfaangepaste stift, ik heb de punt dun gemaakt met een vijl en schuurpapier. Voor mij werkt dat prima :)

Oefenen doe je op sloop materiaal :)

En 300 euro voor een soldeerstation is natuurlijk idioot als je dat ding maar 1 keer per jaar aanraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Anoniem: 19894 schreef op 20 januari 2004 @ 00:16:
Als je met SMD spul aan de gang gaat heb je zeker een vaste hand nodig en de nodige soldeerskills (als in: weten wanneer soldeer genoeg is)

Ik soldeer SMD met m'n oude Weller bak met een zelfaangepaste stift, ik heb de punt dun gemaakt met een vijl en schuurpapier. Voor mij werkt dat prima :)

En 300 euro voor een soldeerstation is natuurlijk idioot als je dat ding maar 1 keer per jaar aanraakt ;)
Het is zeker niet de bedoeling dat het slechts 1 keer per jaar gebruikt wordt. Met beetje geluk zelfs bijna dagelijks ;)
SMD zelf hoef'k niet te solderen.. gewoon draadjes in te kleine gaatjes (SMD zei'k dus enkel om het formaat aan te geven, niet de componenten zelf.. die zijn dacht'k trouwens te gevoelig om met een normale soldeerbout te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SMD = SMD

Je soldeert geen 1mm^2 op een arm SMD chipje :+

SMD zijn wat sneller op hitte dan de grotere broertjes en zusjes, maar het gaat goed als je zelf goed bent :)

Onderdelen die een hekel hebben aan een statische lading hebben uiteraard een betere behandeling nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een lichte Antec soldeerbout, zonder toeters en bellen, waarom?

Omdat ik altijd hetzelfde spul soldeer, altijd gewoon fijn materiaal op gewone oppervlakken. Het is schitterend om >100 euro uit te geven aan een soldeerstation, maar dan moet je het er wel uit halen.

Mij tip:
Begin met een goedkope soldeerbout, gewoon eentje die kan wat hij moet kunnen, dan merk je wat je fijne punten vindt, of je meer/minder vermogen wil enz. enz.

Hou ondertussen je ogen open voor koopjes en aanbiedingen, verlies je je interesse, dan heb je jezelf een boel geld bespaard, koop je na een half jaar een goede soldeerbout dan heb je waarschijnlijk niet teveel betaald en heb je meteen een reserve bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je dagelijks meerdere uren ofzo wilt solderen is een soldeerstation met temperatuurregelijn enzo vast wel handig, maar als je maar 30 draadjes per dag(gokje, heb nog nooit een x-box ge-chipmod) ofzo wilt vastsolderen voor modchips ben je net zo goed af met een cheapo 15-25 W bout met een goede punt los erbij gekocht.
Op de hogeschool hier hebben ze allemaal van die temperatuurgeregelde Weller setjes, en thuis gebruik ik een 10 € bout met een fijn Weller puntje en ik vind ze net zo goed solderen. Je moet wat langer wachten tot de bout warm is en hij ligt een stukje zwaarder in de hand, maar het eindresultaat is er niet minder om :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Duracell schreef op 20 januari 2004 @ 00:52:
Als je dagelijks meerdere uren ofzo wilt solderen is een soldeerstation met temperatuurregelijn enzo vast wel handig, maar als je maar 30 draadjes per dag(gokje, heb nog nooit een x-box ge-chipmod) ofzo wilt vastsolderen voor modchips ben je net zo goed af met een cheapo 15-25 W bout met een goede punt los erbij gekocht.
Op de hogeschool hier hebben ze allemaal van die temperatuurgeregelde Weller setjes, en thuis gebruik ik een 10 € bout met een fijn Weller puntje en ik vind ze net zo goed solderen. Je moet wat langer wachten tot de bout warm is en hij ligt een stukje zwaarder in de hand, maar het eindresultaat is er niet minder om :)
Euhm.. doe maar 3 draadjes ofzo ;) Zeker ook geen uren per dag.. zeker niet de eerste paar maand. Maar regelmatig wordt er zeker gesoldeerd.
Maar ik heb op school ook met zo'n wellerding gewerkt maar dan een iets groter in de hand liggend gedoe en dat werkt niet vlot als je kleine prulletjes moet solderen.. En jah, dan kan'k nog steeds die WMP soldeerbout gebruiken zonder dat dure station, maar gaat dat net zo makkelijk werken? Of ga'k dan eerder iets verbranden of weet ik veel wat? Worden die dingen niet gewoon te warm aangezien ze niet temp gestuurd zijn? Ok, het is maar voor paar draadjes, maar ik geef liever 300 euro uit om dan meteen goed spul te hebben dan eerst 150 euro uit te geven om dan toch nog wat anders te willen.

[ Voor 5% gewijzigd door witchdoc op 20-01-2004 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joh, als ik dit zo lees heb je een vergelijkbaar soldeer gedrag als ik. ga gewoon naar een goede electro zaak en haal daar een ersa, weller of een JBC boutje van het 230 volt type...
mocht je het niks vinden soldeer je met dat ding een 24 volt voeding in elkaar en haal je zo'n wmp bout.... heb je ook nog ene los boutje liggen voor als je een keer iets bij iemand anders wil solderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
poohbeer schreef op 20 januari 2004 @ 01:05:
Euhm.. doe maar 3 draadjes ofzo ;) Zeker ook geen uren per dag.. zeker niet de eerste paar maand. Maar regelmatig wordt er zeker gesoldeerd.
Nou, eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie toch ook eerst met een gewone ongeregelde bout beginnen. Die kosten nauwelijks iets, en als je dan later echt veel gaat solderen en een prettiger werkende bout wil, dan kun je nog steeds een soldeerstation kopen.

Neem nu bijvoorbeeld de 230V 15 W of 25 W bouten van Ersa. Die zijn ook relatief dun en vind je zeker voor 25 EUR. Voor wat jij gaat doen, zeker in het begin voldoet dat ruimschoots. Dat kun je nu toch amper weggegooid geld noemen als je een half jaar later beslist om toch maar een station te kopen. De kans is evengroot dat je er ruimschoots tevreden van bent en helemaal geen station meer wil!

Ersa heeft ook een zeer dunne 230 V / 16 W bout, maar die zal wel wat prijziger zijn.
Maar ik heb op school ook met zo'n wellerding gewerkt maar dan een iets groter in de hand liggend gedoe en dat werkt niet vlot als je kleine prulletjes moet solderen..
Als je kleine bouten wil moet je bij lage vermogens kijken (11 - 25 Watt). Wil je én een kleine/lichte bout én een hoog vermogen, dan zit je meteen in een andere prijsklasse. De WSP80 bout die ik heb kost los zonder station al iets van een 130 euro! En zonder station kun je er niets mee aanvangen... Een complete set moet je al boven 250 euro gaan zoeken. Dat is (imo) echt te gek als je maar occasioneel gaat solderen. Voor hetzelfde geld ben je die hobby over een paar maanden al beu :).
En jah, dan kan'k nog steeds die WMP soldeerbout gebruiken zonder dat dure station, maar gaat dat net zo makkelijk werken?
Bedoel je de WSP80 bout? Die kun je niet zonder een WS(D)8x station gebruiken. Nou ja, het gaat wel, maar dan stook je de bout gewoonweg véél te warm. De WSP80 is bedoeld om met puls/codemodulatie aangestuurd te worden waarmee de temperatuur op niveau gehouden kan worden aan de hand van de temperatuursensor in de bout.
Of ga'k dan eerder iets verbranden of weet ik veel wat? Worden die dingen niet gewoon te warm aangezien ze niet temp gestuurd zijn?
Daarom is het van belang dat je bij ongeregelde bouten voor lage vermogens kiest. Die worden niet te warm! De ideale soldeertemperatuur ligt rond de 375°C. Heel wat ongeregelde 25 Watters en hoger gaan daar al flink over.

Ik ben zelf ooit begonnen met een Ersa 230 V / 30 Watt bout. Die kun je in een ietwat herwerkte versie nog steeds krijgen. De tiptemperatuur van die bout ligt erg dicht bij de 375°C. Ideaal voor normaal soldeerwerk. Mits fijne punt zelfs bruikbaar voor occasioneel SMD-soldeerwerk. De bout is wel niet zo dun als jij zou willen, maar gezien de lage prijs en goede prestaties kun je eigenlijk nauwelijks verkeerd gaan met zo'n Ersa 30.

Ik denk persoonlijk ook dat je beter af bent met een bout tussen de 25 en 40 Watt. Die kun je namelijk ook nog voor iets anders gebruiken dan alleen fijn soldeerwerk. Lekker all-round. Een 16 Watt bout bijvoorbeeld is erg leuk voor zeer fijn werk, maar hemelstergend als je wat grotere vlakken wil verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
satcp: klinkt inderdaad iets te logisch om te negeren wat je zegt. Dat kleine ersa ding lijkt me inderdaad ook redelijk, wordt wels lechts 350° maar dat zal nog wel lukken. Niet zo'n korte tip dus trillingen worden wat vergroot maarja, dat mag niet echt een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102912

ik weet niet welke chip je van plan bent te gaan gebruiken maar, waarschijnlijk heb je aan een simpele soldeerbout met een fijne stift genoeg.
Met een duurdere soldeerbout word dat d0 punt toch niet veel makelijker te solderen.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 102912 op 20-01-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

SatCP schreef op 20 januari 2004 @ 02:46:
[...]

Ersa heeft ook een zeer dunne 230 V / 16 W bout, maar die zal wel wat prijziger zijn.
[...]
Dat prijzig valt goed mee, bij www.reichelt.de kost ie 18,35 € (bestelnr. TIP260BN )

Alleen zal je daar dan nog iets extra bij moeten bestellen, want 18 € is lager dan hun minimumbedrag om uit te voeren naar België. Maar goed, het is een prijsindicatie als je ergens anders gaat shoppen

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
'K had ook nog een klein vraagje... 'K ben vandaag naar een electro-handel hiero geweest, en die had een soldeerboutje met houder en een stationnetje d'rbij voor 22.95€ Is zo'n ding enigszinds geschikt om mijn case en mijn moederbord mee te modden? De punt liep spits toe, kan ik dan kleine dingen met alleen het puntje verhitten, of moet ik'm dan altijd schuin-plat d'rtegenaan drukken? 'K wil dus wat weerstandjes op m'n moederbord solderen en wat ledjes en ic'tjes enzo om m'n case wat op te fleuren :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 19894 schreef op 20 januari 2004 @ 00:16:

pardon ?

Schuurpapier ? Vijl :?

aan weller punten mag je NOOIT vijlen of schuren (nee ook niet stiekem) dan schuur je de longlife laag van je punt af en je zult merken dat je hem dan heel snel kunt weg gooien. De punt lost dan als het ware op, je hebt dus op het einde een holle punt over.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016

ik heb bij conrad een "Weller mini soldeerbout 2000" gespot, het ding heeft een vermogen van 15W bij 230V, zou dit een goeie optie zijn voor het solderen van printplaatjes en elektronica? voor het grovere werk heb ik al een andere bout met dikkere punt. zou dit wat zijn? hijs niet extreem duur, €22,95 vind ik nog wel gaan voor een hobby-apparaatje =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sine schreef op 20 januari 2004 @ 18:30:
[...]

pardon ?

Schuurpapier ? Vijl :?

aan weller punten mag je NOOIT vijlen of schuren (nee ook niet stiekem) dan schuur je de longlife laag van je punt af en je zult merken dat je hem dan heel snel kunt weg gooien. De punt lost dan als het ware op, je hebt dus op het einde een holle punt over.
Wat je zegt klopt wel maar dat boeide mij niet toen ik het deed (tegen beter weten in gedaan dus)

Ik heb mijn stift nu al een jaar of 3, en er mankeert nog steeds niets aan. Nu soldeer ik niet elke dag, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Anoniem: 19894 schreef op 20 januari 2004 @ 19:49:
[...]

Wat je zegt klopt wel maar dat boeide mij niet toen ik het deed (tegen beter weten in gedaan dus)

Ik heb mijn stift nu al een jaar of 3, en er mankeert nog steeds niets aan. Nu soldeer ik niet elke dag, maar goed.
Ik kan be-amen dat wanneer je em wel elke dag zou gebruiken (al is het maar 10 minuten) je em na een maand zeker kunt weggooien. Veel gebruiken doe je em dus inderdaad niet ;)
Heb het één keer uit noodzaak gedaan met een hele oude dunne punt. Maar de tin bleef kleven op de bout i.p.v. op het soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Bij ons op de faculteit gebruikten we eerst de Magnastatjes van Weller. Topboutjes en ook nog geschikt voor wat licht SMD-werk. Nu hebben we de Voltcrafts van Conrad, met zo'n fancy LCD display en tiptoetsen. Op zich ook niet verkeerd maar ik zweer nog altijd bij Weller.
Trouwens een hele goeie tip is om een sponsje te gebruiken, bij de meeste soldeerstations zijn die meegeleverd. HOU 'm WEL NAT!

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016 schreef op 20 januari 2004 @ 19:06:
ik heb bij conrad een "Weller mini soldeerbout 2000" gespot, het ding heeft een vermogen van 15W bij 230V, zou dit een goeie optie zijn voor het solderen van printplaatjes en elektronica? voor het grovere werk heb ik al een andere bout met dikkere punt. zou dit wat zijn? hijs niet extreem duur, €22,95 vind ik nog wel gaan voor een hobby-apparaatje =)
heb ff gekeken, en idd het is een leuk boutje. ook mooie prijs. en 15 watt is voor hobby doeleinden zwaar zat.

met een 15 watt heb ik al heel wat modificaties uitgevoerd, ideaal voor kabeltjes vertinnen ff wat elcotjes vervangen enz enz, groter spul duurt idd iets langer, maar het kan beter wat langer duren dan dat je je electronica kookt is mijn mening.

en de levensduur - als je de stekker er uit haalt als je klaar bent met solderen - is ook extreem lang, mijn JBC 15 watt (erfenisje van m'n vader) is al een jaartje of 20 oud. m'n ersa is nu 2 jaar oud, en die heb ik eigenlijk meer gekocht vanwege de extreem kleine puntjes die daarvoor te koop zijn. (moet wel bekennen dat ik 1 puntje iets aangepast heb (eindje afgedraait zodat puntje nog dunner werd) op de tafeldraaibank, werkt prima)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 81237 op 20-01-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
SatCP schreef op 20 januari 2004 @ 02:46:
[...]
Neem nu bijvoorbeeld de 230V 15 W of 25 W bouten van Ersa.
Ik ben zelf ooit begonnen met een Ersa 230 V / 30 Watt bout. Die kun je in een ietwat herwerkte versie nog steeds krijgen. De tiptemperatuur van die bout ligt erg dicht bij de 375°C. Ideaal voor normaal soldeerwerk. Mits fijne punt zelfs bruikbaar voor occasioneel SMD-soldeerwerk. De bout is wel niet zo dun als jij zou willen, maar gezien de lage prijs en goede prestaties kun je eigenlijk nauwelijks verkeerd gaan met zo'n Ersa 30.
Mijn maat heeft die 15 watt bout, en ik heb die 30 watter van Ersa.
Ik heb zelf een fijne punt bijgekocht (op die 30 watt bout). Vorig jaar hebben we op school (1e jaar hoger, graduaat electronica) een voeding moeten maken, waarop ook enkele SMD componenten stonden.
Met beide bouten was het niet zo moeilijk te solderen.

Die 15W heeft als voordeel dat hij sneller opgewarmd is, en ietsje lichter in de hand ligt(nauwelijks merkbaar eigenlijk), maar het nadeel is dat ie iets te warm word (dan spettert de hars uit het tin in het rond).
Mijn 30W is iets trager om opgewarmd te geraken, maar dan kun je er ook grote vlakken mee solderen, en hij blijft netjes op temperatuur. Nadeel is dat je een fijn puntje moet kopen, maar dit gaat enorm lang mee (ziet er na een jaar intensief gebruik, bijna dagelijks, nog als nieuw uit).

Ik zou zeker niet beginnen met een geregeld (duur) station, als je dat dan ff wilt meenemen moet je steeds zeulen en zo.
Anoniem: 81237 schreef op 20 januari 2004 @ 20:26:
...
met een 15 watt heb ik al heel wat modificaties uitgevoerd, ideaal voor kabeltjes vetinnen ff wat elcotjes vervangen enz enz, groter spul duurt idd iets langer, maar het kan beter wat langer duren dan dat je je electronica kookt is mijn mening.
...
En een kleine tip voor je draadjes: vertin je draad (zorg dat de tin nog niet verdampt is, dus tin toevoegen en direct bout weg), vertin het vlakje waar ie moet komen, tis overbodig tin weg van je punt, leg je draadje op het vlakje en met een tipje van je bout heb je een pracht van een verbinding.
Maar daarvoor moet je wel wat oefenen, het een beetje in de vingers krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 20-01-2004 21:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik heb zelf ook een ERSA soldeer station, niet duur en prima spul.

Ik heb de 25wat station + gratis een 7wat soldeer bout die idiaal is voor SMD te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Diamon schreef op 19 januari 2004 @ 21:50:
Ik heb zelf de WS-50 van Weller:
[afbeelding]

Ik soldeer niet echt vaak (lees: elke dag), maar toen ik een nieuwe bout nodig had, heb ik besloten om meteen een goede aan te schaffen.
Deze bout bevalt me prima, en gezien ik ook een smd punt heb, is het solderen van smd geen probleem.
Ik en mijn broertje hebben beide dezelfde soldeerbout. Echt een superding. Ik had er eerst mee gewerkt tijdens mijn stage. Hij was mij tijdens mijn stage ZO goed bevallen dat ik hem gewoon thuis ook wilde hebben.
Een nadeel is alleen dat hij een beetje duur is in vergelijk met die conrad dingen.
Maar je koopt dus echt wel kwaliteit. punten zijn verwisselbaar. Draad brand je ook niet zomaar even kapot. Gewoon kwaliteit. Je koopt hem echt wel voor een levensduur van 20 a 30 jaar. Altands zo lang wil ik hem wel gebruiken.

Ik vind alleen de kleur nog steeds heeel erg fout. Maarja

Weller WS 50
Analoog temperatuurgeregeld soldeerstation, temperatuurbereik 150°C - 450°C.
Wordt kompleet geleverd met soldeerbout, stift (ET-B), houder en spons. Vermogen 50W.
€ 164,--

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Dax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-05 16:54

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Als je echt precisie werk wilt verrichten:
Metcal !
-kost wel wat, maar dan heb je ook wat-
soldeert alles tot op laptop-SMD nivo picobello.
http://www.metcal.com/

Werkt met HF punt, dus altijd op temeratuur, zelfs op grote massavlakken

in de winter is het kouder als buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Metcal is alleen interessant als je dagelijks vele uren soldeert aan heel kritische schakelingen. De tip van een Metcal bout alleen al kost al stukken meer dan een standaardbout van Ersa of Weller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Nog iemand een idee voor een fatsoenlijke loep?
Zo'n ding heb'k namelijk nog nooit gezien of gebruikt maar als'k die D0 moet gaan solderen zal een loep toch echt wel zijn nut bewijzen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36275

Ik heb nu een Weller 11watt boutje, niet regelbaar. Werkt perfect voor groot en klein spul. Heb er ook al wat SMD mee gesoldeert zonder problemen.
Pagina: 1