[slackware 9.1] problemen met GD library

Pagina: 1
Acties:

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik probeer hier GD (2.0.21) te installeren op een slackware 9.1.

Gd heb ik op de volgende mannier geinstalleerd:
./configure --prefix=/usr/local/gd-2.0.21 --with-png=/usr/local/libpng-1.2.5 --with-jpeg=/usr/local/jpeg-6b --with-freetype=/usr/local/freetype-2.1.5 --with-zlib=/usr/local/zlib-1.2.1
make
make install

Nou probeer ik mrtg te installeren (heb even mrtg genomen omdat deze een wat duidelijker foutmelding gaf dan php) op de volgende mannier:
./configure --prefix=/usr/local/mrtg-2.10.12 --with-gd=/usr/local/gd-2.0.21 --with-z=/usr/local/zlib-1.2.1 --with-png=/usr/local/libpng-1.2.5

maar dit geeft de volgende fout melding:
checking for gdImageGif in -lgd... no
checking for gdImagePng in -lgd... no
checking for gdImagePng_jpg in -lgd... no
checking for gdImagePng_jpg_ft in -lgd... no
checking for gdImageGd in -lgd... no
checking gd.h usability... no
checking gd.h presence... no
checking for gd.h... no

Als ik echter gd installeer zonder prefix kom ik al een stukje verder.
checking for gdImagePng in -lgd... no
checking for gdImageGd in -lgd... no
checking gd.h usability... Yes
checking gd.h presence... Yes
checking for gd.h... Yes

Hij installeerd dan de lib en include in /usr/lib en /usr/include. Deze moet ik dan nog wel bij het compilen van mrtg opgeven met "--with-gd-lib=DIR and --with-gd-inc=DIR". Ik krijg vervolgens dit en hij installeerd dan wel verder
checking for gdImagePng in -lgd... yes
checking for gdImageGd in -lgd... yes
checking gd.h usability... yes
checking gd.h presence... yes
checking for gd.h... yes
(nog wel een paar keer no???)

Ik heb al geprobeert "/usr/local/gd-2.0.21/lib" in ld.so.conf te zetten en ldconfig te draaien maar dit hielp niet.
Verder heb ik geprobeert gd met de optie "--disable-shared" te compilen, ook geen resultaat.
Nu lukt het wel om het met "--with-gd-lib=DIR and --with-gd-inc=DIR" mrtg te installeren.

Mijn vraag is waarom dit wel werkt en of er ook een mannier is om het zonder deze opties te doen? Eerst deed ik het op de mannier zoals hierboven als eerste is beschreven op mijn redhat 7.3 en dit werkte wel goed, wat is er anders op dit gebied tussen redhat en slack?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zou zeggen spaar jezelf de moeite; gooi die rommel weg en kijk eens op www.linuxpackages.net daar heb je mooie gecompileerde packages die je via
code:
1
installpkg libpng*.tgz
kan installeren!

Eventueel is er ook op ftp://dl.xs4all.nl/slackware nog software te vinden.

Het makkelijkst is om swaret te installeren dan krijg je een apt-get/up2date-achtig systeem om te upgraden!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• chiel2002
mjah weet ik, sommige dingen heb ik ook zo geinstalleerd.
Maar ik vind het leuker om het zelf te doen, leer ik ook nog wat.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

chieltje schreef op 19 januari 2004 @ 17:42:
mjah weet ik, sommige dingen heb ik ook zo geinstalleerd.
Maar ik vind het leuker om het zelf te doen, leer ik ook nog wat.
Het mag wel; maar waarom zou je jezelf het moeilijk maken! Zoveel heb je er niet aan ... al die pakketten staan met jou methode niet op een uniforme manier op het systeem maar her en der verspreid!

Ik had het wel geweten iig

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• chiel2002
okay snap ik.
Maar tot hoever gebruik jij tgz paketten? Installeer je bv apache/php of mysql ook nog op deze mannier? Want dan kan je ook nog overal rotzooi krijgen..

En wat als je toch de nieuwste versie wil hebben, is dan zelf compilen dan de enige mannier?

Is hier niet ergens een topic over dit onderwerp :P

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
chieltje schreef op 19 januari 2004 @ 18:09:
okay snap ik.
Maar tot hoever gebruik jij tgz paketten? Installeer je bv apache/php of mysql ook nog op deze mannier? Want dan kan je ook nog overal rotzooi krijgen..

En wat als je toch de nieuwste versie wil hebben, is dan zelf compilen dan de enige mannier?

Is hier niet ergens een topic over dit onderwerp :P
linuxpackages.net is iig erg snel met nieuwe versies van software (die niet standaard ondersteunt word).

Het zelf compileren heeft alleen maar meer zin als je speciale opties nodig hebt die standaard er niet bij zit. En vaak leer je er niet zo heel veel van hoor. Het is toch domweg een readme overtikken met de opties erbij bekijken...

Het grote voordeel van zo'n pakket is idd dat je het systeem zo heerlijk schoonhoud. Het enige nadeel van het package systeem is dat het niet ouwe configuraties backupt. (geen grote ramp natuurlijk)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Voor al dat package gezeik -> compileren mozilla 1.5 op Debian Testing

En aangezien de topic starter al een distributie neemt als Slackware zal ie zeker zitten te wachten op alleen maar packages |:(, dan had ie (bijv.) wel Debian of wat dan ook genomen neem ik aan.

Kijk voor het installeren van GD even op http://people.ee.ethz.ch/...mrtg/mrtg-unix-guide.html hoe ze het daar doen...

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dan noem je ook wel het meest brakke programma op dat je kan compileren! Ik heb in het begin ook gigantisch veel zelf gecompileert maar als er iets me nog nooit gelukt is, dan is het toch wel mozilla!
En aangezien de topic starter al een distributie neemt als Slackware zal ie zeker zitten te wachten op alleen maar packages |:(, dan had ie (bijv.) wel Debian of wat dan ook genomen neem ik aan.
Dat ligt aan iets meer punten dan alleen packages installeren, maargoed je hebt misschien eerder de neiging zelf te compileren... Ik moet zeggen dat ik het zelf ook graag deed en veel heb gedaan maar dat ik toch best blij met kant-en-klare pakketten want het scheelt zo ongelovelijk veel tijd ... Nu doe ik enkel nog mplayer, omdat die er echt baat bij heeft en een aantal progz die niet op linuxpackages voorkomt!

• chiel2002
PowerSp00n schreef op 19 januari 2004 @ 19:26:
Kijk voor het installeren van GD even op http://people.ee.ethz.ch/...mrtg/mrtg-unix-guide.html hoe ze het daar doen...
thanks, hier lijkt het idd beter mee te gaan :)
Pagina: 1